Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Artikelen per label

  • De VU en het busje

    1 augustus 2015

    Als je, zoals ik, opgegroeid bent in voornamelijk de jaren zestig van de vorige eeuw in een Goed Gereformeerd Gezin (op zondag twee keer naar de kerk en vele malen per dag uit de bijbel voorlezen) dan is het VU-busje een bekend fenomeen. Volgens sommigen is het zelfs een van de grote Nederlandse marketingsuccessen van de vorige eeuw. Het VU-busje stond bij ons, als teken van de zuil waar wij bij hoorden, op de schoorsteenmantel. Er stond er ook een op de schoorsteenmantel bij tante Maja en natuurlijk ook bij de beide opa’s en oma’s en bij oom Jan. Niet bij tante Riek, maar ja, dat was ook een beetje een vrijdenker van wie wel beweerd werd dat ze soms op zondag maar een keer naar de kerk ging.

    Lees meer over "De VU en het busje"
  • Het is te veel 'Me, Myself and I'

    1 augustus 2015

    In de non-profitsector besteden we letterlijk dagen aan het maken van presentaties voor directies of besturen. We vergaderen uren in interdeparte- mentale werkgroepen. En de rest van de dag zitten we in ‘een-op-eens’ of teamvergaderingen. We nemen allemaal selfies. Het is allemaal Me, Myself and I. Maar we kijken de verkeerde kant op... We zouden foto’s moeten nemen van onze donateurs. Al die foto’s vertellen ons een verhaal over wie onze donateurs zijn en wat ze willen. 

    Lees meer over "Het is te veel 'Me, Myself and I'"
  • De wetgeving heeft de particuliere fondsenwerving veranderd

    1 juli 2015

    De directeur van het Engelse Bel-me-niet Register TPS (Telephone Preference Service) zei in 2007, toen ook hier een dergelijk register werd aangekondigd, het volgende: “Pas op dat goede doelen geen uitzonderingspositie krijgen bij het Bel-me-niet Register! Zij zijn grootgebruikers van het telemarketingkanaal. Zij veroorzaken net zo veel irritatie als commerciële organisaties. Als zij een uitzondering worden, betekent dat het einde van het kanaal. Dan wordt ongevraagd bellen verboden op langere termijn, omdat de irritatie dan namelijk niet zal verminderen.” In Nederland is die uitzondering er, zoals de overheid wilde, ook niet gekomen, met grote verschuivingen in het particuliere fondsenwervingslandschap als gevolg.

    Lees meer over "De wetgeving heeft de particuliere fondsenwerving veranderd"
  • Fondsenwervende evenementen doen het goed

    1 juli 2015

    In 1998, toen het Vakblad Fondsenwerving zijn eerste editie publiceerde, was evenementenfondsenwerving nog nieuw in Nederland. Er was maar een handjevol evenementen voor non-profits. Het was het jaar waarin de Roparun haar eerste lustrum vierde en de Ride for the Roses de eerste editie organiseerde. Inmiddels trekken deze evenementen jaarlijks duizenden deelnemers en halen ze miljoenen euro’s op voor de goede doelen.

    Lees meer over "Fondsenwervende evenementen doen het goed"
  • Het donateursvertrouwen daalt. Wat nu?

    1 juli 2015

    WWAV laat al tien jaar onderzoek uitvoeren naar het donateursvertrouwen. Wij doken in de cijfers en probeerden ze te duiden. Moet de sector zich zorgen maken?

    Lees meer over "Het donateursvertrouwen daalt. Wat nu?"
  • De situatie bij onze Zuiderburen

    1 juli 2015

    Veel van de ontwikkelingen die in Nederland de afgelopen jaren speelden, zijn ook in België aan de orde. We lichten er enkele opvallende aspecten uit.

    Lees meer over "De situatie bij onze Zuiderburen"
  • Een sterk imago draagt bij aan betere resultaten

    1 juli 2015

    Niet elk succes is te danken aan een sterk merk en niet elk sterk merk is succesvol. Wat ik wel met zekerheid durf te stellen, is dat een sterk imago bijdraagt aan betere resultaten. Een sterk merk trekt betere medewerkers aan, bindt makkelijker grote sponsoren en bekende Nederlanders aan zich én haalt sneller donaties binnen. Het is voor Greenpeace gemakkelijker om aan goede mensen te komen dan voor Milieudefensie, en voor Warchild gemakkelijker dan voor Jantje Beton of het Lilianefonds. Speciaal voor dit jubileumnummer kom ik met sterke en minder sterke voorbeelden van branding in de afgelopen twintig jaar.

    Lees meer over "Een sterk imago draagt bij aan betere resultaten"
  • Terugkijken is prima, maar we gaan wel verder

    1 juli 2015

    Wat zeker duidelijk is geworden bij het maken van dit jubileumnummer, is dat in de achter ons liggende periode het vak fondsenwerving ingrijpend is veranderd. Zo ingrijpend dat de filantropische sector zich diepgaand moet bezinnen op de toekomst. Willen fondsenwervende instellingen succesvol blijven, dan is er meer inzet nodig, maar ook meer inventiviteit en innovatie. Daarnaast moet er meer geïnvesteerd worden in opleidingen en trainingen. En het besef moet doordringen dat fondsenwerving en doelstellingsrealisatie als een geheel moeten worden gezien. De professionele eisen waaraan fondsenwervers moeten voldoen, zijn enorm toegenomen. En dat stopt niet. Ook, of misschien wel juist, in de directie- en bestuurskamers moet het beeld van de veranderende omstandigheden doorklinken.

    Lees meer over "Terugkijken is prima, maar we gaan wel verder"
  • Lokale fondsenwerving: het topje van de ijsberg

    1 juli 2015

    Vaak lijkt het bij de fondsenwerving, ook in het Vakblad, te gaan om de landelijk wervende instellingen, meestal de traditionele goede doelen. Maar hoewel er niet systematisch gegevens worden bijgehouden, geldt zeker dat het overgrote deel van lokale giften en sponsorbijdragen geworven wordt door en voor kleinschalige, lokale organisaties en doelen. We kunnen rustig stellen dat lokale instellingen in de achter ons liggende jaren zich meer en meer ontwikkelden tot fondsenwervers van formaat. Dat heeft het beeld van de fondsenwervingssector ingrijpend veranderd.

    Lees meer over "Lokale fondsenwerving: het topje van de ijsberg"
  • Vrijwilligerswerk: van oubollig maar goed, naar modern met een luchtje

    1 juli 2015

    In het voorgaande artikel hebben we een schets gegeven van de ontwikkelingen in het vrijwilligerswerk in de afgelopen jaren. We vroegen oud NOV-voorzitter en adviseur van de Goede Doelen Loterijen Marius Ernsting onze lezers te laten weten hoe hij aankijkt tegen de huidige situatie. 

    Lees meer over "Vrijwilligerswerk: van oubollig maar goed, naar modern met een luchtje"
Close