Verdieping
-
Van matige chatbot naar goede hulp: de stap naar conversational AI 2.0
Steeds meer bedrijven en organisaties zetten chatbots in om vragen snel en efficiënt af te handelen. Het doel is duidelijk: klanten, donateurs, vrijwilligers en partners direct helpen en de druk op de medewerkers verlagen. De huidige resultaten zijn wisselend. Veel chatbots leveren niet de ervaring die mensen verwachten. De publieke opinie is dan ook vaak kritisch. Jan Verstegen gaat in op de mogelijkheden voor goede doelen.
-
Column De Geefpartner: Eva Kalis (Van Lanschot Kempen)
In 2000 studeerde ik als socioloog af op het onderwerp ‘Grenzen van sponsoring’. Inmiddels zijn we 25 jaar verder, maar het thema is onverminderd actueel. Hoe geef je? Wat zijn de verwachtingen, aannames en de mate van betrokkenheid bij schenken? Wat toen al duidelijk werd, is dat geven nooit in een vacuüm plaatsvindt. Het is onderdeel van een krachtenveld waarin verschillende belangen samenkomen.
-
Amsterdam 750 jaar: 'Een feestje voor 945.000 Amsterdammers'
750 jaar geleden kreeg Amsterdam stadsrechten en dat wordt dit jaar groots gevierd. Meer dan 200.000 mensen kwamen op het Feest op de Ring af. Op de Dam werd het straatvoetbaltoernooi voor jongeren nieuw leven ingeblazen. En op 27 oktober sluit de stad het jubileumjaar af, al blijft programmadirecteur Sietse Bakker nog wat geheimzinnig over wat er dan precies gebeurt. Hoe is het om zo’n enorm programma te leiden en hoe haal je partnerships ter waarde van twintig miljoen euro binnen? Petra Hoogerwerf sprak met Sietse Bakker en zijn collega MT-lid Tessel Schouten.
-
Gevoelsreactie
De Vakdag fondsenwerving staat weer in de steigers met als thema ‘Fight, flight, freeze... or fundraise!’. Wat doe jij in situaties waarin het spannend wordt? Vlucht je, verstijf je of ga je vechten (in actie komen)? Ik weet het wel. Ruim twintig jaar geleden zag ik een kind van drie in de Kostverlorenvaart in Amsterdam vallen. Ik zag het uit mijn flat op de eerste verdieping gebeuren, rende naar beneden en sprong de vaart in. Een impuls. Ik kon niet anders. In het water zag ik pas dat ik niet alleen met het kind de hoge wal op kon…
-
Puhie Demaku over fondsenwerving: ‘Oprechtheid is de kracht die alles verbindt’
In Vakblad fondsenwerving vragen we fondsenwervers naar wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer: Puhie Demaku, teamleider communicatie en fondsenwerving bij het Broederlijk Delen, een Vlaamse organisatie voor internationale solidariteit die door het versterken van lokale gemeenschappen in dertien landen bijdraagt aan een gelijkere, inclusievere en duurzamere wereld. In haar werk faciliteert ze vaak de verbinding tussen diverse mensen.
-
Betrek jongeren bij het werk van goede doelen
Hoe zorg je ervoor dat jongeren actiever betrokken raken bij het werk van goededoelenorganisaties? Claire van Teunenbroek, Walter Wymer en Ljiljana Najev Čačija vroegen onderzoekers om dit te onderzoeken in een project over geefgedrag onder jongeren. Hun conclusie? Educatieve programma’s waarin goededoelen- en onderwijssectoren samenwerken, kunnen een belangrijke rol spelen.
-
Boekrecensie: 'De naoorlogse geschiedenis van katholieke liefdadigheid' van Cees Willemsen
De zorg voor mensen in nood in katholieke kringen maakte na de Tweede Wereldoorlog een opmerkelijke ontwikkeling door. De geschiedenis van het huidige Kansfonds, een Goede-Doelenfonds, begint eigenlijk in september 1957 met de oprichting van de Stichting Katholieke Noden (SKN). Belangrijke begunstigers waren het Centraal Fonds Hoger Onderwijs (Radboudstichting), de Katholieke Actie, het Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut, de katholieke jeugdbescherming en jeugdwerk, het nationale Wit-Gele Kruis en nog een aantal katholieke organisaties.
-
Cystic Fibrosis: van levensbedreigend naar chronisch
Jacquelien Noordhoek (63) is ruim 26 jaar directeur van de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (NCFS). De kleine stichting is onder haar leiding uitgegroeid tot een professionele patiëntenorganisatie en expertisecentrum met acht medewerkers in dienst. Ook kwam er baanbrekende medicatie op de markt. Tijd voor een gesprek met een inspirerende directeur uit het veld van de gezondheidsfondsen.
-
De rijkdom van emoties: BOOS
Boosheid is niet echt een populaire emotie. Boze mensen vinden we stom, ze zijn onvolwassen en missen zelfbeheersing. Toch kan woede ook een heel nuttige emotie zijn. Als reactie op onrecht is het juist een katalysator van actie en verandering.
-
Kijken in het brein van de donateur
Hoe veel makkelijker zou het werven van fondsen zijn als je de gedachten en reacties van je (potentiële) donateurs kon lezen? Hoewel het lezen en beïnvloeden van gedachten voorlopig alleen weggelegd is voor Professor X uit de Marvelstripboeken, zijn er wel degelijk trucjes die je als fondsenwerver op weg kunnen helpen. Welke lessen kunnen goede doelen halen uit de gedragspsychologie en de neurowetenschap?
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 113
- Volgende pagina