Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Artikelen per label

  • Nationale Vakdag Fondsenwerving 2015

    1 augustus 2015

    De laatste jaren is het niet meer vanzelfsprekend dat de wervingsopbrengsten stijgen. Een groeiend aantal organisaties heeft te maken met stabilisering of zelfs daling. Het wervende werk is er de afgelopen jaren niet gemakkelijker op geworden. 

    Lees meer over "Nationale Vakdag Fondsenwerving 2015"
  • Honderd jaar ANBI's

    1 augustus 2015

    De ANBI bestaat al bijna honderd jaar, sinds 1917. Maar veel van de wijzigingen in de ANBI-regeling werden pas ingevoerd na de klachten van Johan Cruijff in 2005. Hij vond het maar onzin dat zijn foundation schenk- en erfbelasting moest betalen. En plots buitelden de regels over elkaar: ANBI’s werden vanaf 2006 vrijgesteld van schenk- en erfbelasting, gevolgd door allerlei nieuwe regels in 2008, 2010, 2012 en 2014. En er komen mogelijk nog meer aan. Is dat een goede zaak? Dat valt te bezien.

    Lees meer over "Honderd jaar ANBI's"
  • How to love your donors (to death)

    1 augustus 2015

    Wie wel eens bij het jaarlijkse IFC-congres in Noordwijk is geweest, kent hem vast. De oude rot in het fondsenwervingsveld Stephen Pidgeon, uit Groot-Brittannië.

    Lees meer over "How to love your donors (to death)"
  • Nummer 100!

    1 augustus 2015

    Dit is het honderdste nummer van Vakblad Fondsenwerving. Een goede aanleiding om de, zeer ingrijpende, veranderingen in de fondsenwerving en de filantropie in de achter ons liggende jaren in kaart te brengen. Een bewaarnummer, waarin we terugzien en vooruitkijken.

    Lees meer over "Nummer 100!"
  • Goede doelen immuun voor Google’s jaarlijkse donatie van $ 120.000!

    1 augustus 2015

    Stel, ik heb geld over en wil daar iets goeds mee doen. Om mij te oriënteren wat er allemaal beschikbaar is in goededoelenland pak ik mijn laptop en surf naar Google. Ik type in: ‘goede doelen Nederland’ en druk op enter. 

    Lees meer over "Goede doelen immuun voor Google’s jaarlijkse donatie van $ 120.000!"
  • Waar is de publiekscampagne nalatenschappen gebleven?

    1 augustus 2015

    Nederland loopt hopeloos achter als het gaat om publiekscampagnes om het nalaten aan goede doelen te bevorderen. Van 2003 tot 2013 kenden we een brede campagne voor het opnemen van een goed doel in het testament. Het initiatief kwam van de grootste goede doelen, die het gezamenlijk belang zagen van een positievere houding van het publiek tegenover geld doneren via het testament.

    Lees meer over "Waar is de publiekscampagne nalatenschappen gebleven?"
  • Leren van een sector onder vuur

    1 augustus 2015

    Ook dit jaar bezocht Nassau Fundraising de National Fundraising Convention, samen met een groep Nederlandse fondsenwervers. In de UK loopt fondsenwerving qua ontwikkeling enkele jaren voor op ons land. Het congres is dan ook de uitgelezen plek om te voorspellen wat ons staat te wachten. Veel sessies zijn praktijkgericht, wat het gemakkelijk maakt de learnings te vertalen naar het dagelijkse werk. Daarnaast is het ontzettend leuk om tijdens de reis intensief met collega’s (zie de foto) uit eigen land te sparren.

    Lees meer over "Leren van een sector onder vuur"
  • Filantropie en fondsenwerving in cijfers

    1 augustus 2015

    Goede fondsenwerving is gebaseerd op feiten. Cijfers geven een indicatie of de organisatie zich goed presenteert aan zijn donateurs en subsidiegevers. Zulke indicaties geven ook richting aan de emoties waarmee de werving moet worden gevoed. Het succes van een huis-aan-huiscollecte begint met de emotie die vrijwilligers ertoe brengt om langs de deuren te gaan. Oude donateurs willen de verbeteringen, die zij in de wereld aanbrachten, nalaten aan hun nageslacht. Cijfers geven aan of er onder de donateurs veel ouderen zijn. Jonge donateurs willen de wereld veranderen die zij erfden. Zij gebruiken heel andere communicatiemiddelen dan hun grootouders. Je slaat de plank mis als je voor alle doelgroepen dezelfde middelen en emoties gebruikt. Die emoties kom je op het spoor met de feiten. Met feiten en cijfers ontdek je de waarheid waarmee je beoordeelt of alle inspanningen rechtvaardig en rechtmatig zijn. Heb je op een eerlijke manier gedaan wat je als organisatie had moeten doen? Het is een balanskunst om dat in beeld te krijgen. Maar het kan, met de cijfers van de jaarrekeningen.

    Lees meer over "Filantropie en fondsenwerving in cijfers"
  • Vermogensfondsen: een groep apart

    1 augustus 2015

    De ontwikkelingen in de filantropie, zoals de nieuwe regelgeving waaraan gewerkt wordt, gaan niet voorbij aan de vermogenfondsen. We vroegen Boudewijn de Blij, directeur van Fonds1818, om commentaar.

    Lees meer over "Vermogensfondsen: een groep apart"
  • Van Ice Bucket naar lekke emmer

    1 augustus 2015

    Loyaliteit, het vasthouden van donateurs, wordt steeds belangrijker nu het aantrekken van nieuwe donateurs moeilijker en kostbaarder wordt. Eerder dit jaar was Charlie Hulme, managing director van DonorVoice, uitgenodigd door DonateursBehouden om in Amsterdam een workshop te geven over loyaliteit. DonorVoice heeft wereldwijd onder 250 internationale ngo’s onderzocht hoe loyaliteit bij donateurs en goede doelen werkt. We vroegen Arnoud van der Kolk, die in Nederland vanuit Donateurs- Behouden partner is van DonorVoice, om een bijdrage.

    Lees meer over "Van Ice Bucket naar lekke emmer"
Close