Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Artikelen per label

  • Waar is de publiekscampagne nalatenschappen gebleven?

    1 augustus 2015

    Nederland loopt hopeloos achter als het gaat om publiekscampagnes om het nalaten aan goede doelen te bevorderen. Van 2003 tot 2013 kenden we een brede campagne voor het opnemen van een goed doel in het testament. Het initiatief kwam van de grootste goede doelen, die het gezamenlijk belang zagen van een positievere houding van het publiek tegenover geld doneren via het testament.

    Lees meer over "Waar is de publiekscampagne nalatenschappen gebleven?"
  • Leren van een sector onder vuur

    1 augustus 2015

    Ook dit jaar bezocht Nassau Fundraising de National Fundraising Convention, samen met een groep Nederlandse fondsenwervers. In de UK loopt fondsenwerving qua ontwikkeling enkele jaren voor op ons land. Het congres is dan ook de uitgelezen plek om te voorspellen wat ons staat te wachten. Veel sessies zijn praktijkgericht, wat het gemakkelijk maakt de learnings te vertalen naar het dagelijkse werk. Daarnaast is het ontzettend leuk om tijdens de reis intensief met collega’s (zie de foto) uit eigen land te sparren.

    Lees meer over "Leren van een sector onder vuur"
  • Het donateursvertrouwen daalt. Wat nu?

    1 juli 2015

    WWAV laat al tien jaar onderzoek uitvoeren naar het donateursvertrouwen. Wij doken in de cijfers en probeerden ze te duiden. Moet de sector zich zorgen maken?

    Lees meer over "Het donateursvertrouwen daalt. Wat nu?"
  • De situatie bij onze Zuiderburen

    1 juli 2015

    Veel van de ontwikkelingen die in Nederland de afgelopen jaren speelden, zijn ook in België aan de orde. We lichten er enkele opvallende aspecten uit.

    Lees meer over "De situatie bij onze Zuiderburen"
  • Een sterk imago draagt bij aan betere resultaten

    1 juli 2015

    Niet elk succes is te danken aan een sterk merk en niet elk sterk merk is succesvol. Wat ik wel met zekerheid durf te stellen, is dat een sterk imago bijdraagt aan betere resultaten. Een sterk merk trekt betere medewerkers aan, bindt makkelijker grote sponsoren en bekende Nederlanders aan zich én haalt sneller donaties binnen. Het is voor Greenpeace gemakkelijker om aan goede mensen te komen dan voor Milieudefensie, en voor Warchild gemakkelijker dan voor Jantje Beton of het Lilianefonds. Speciaal voor dit jubileumnummer kom ik met sterke en minder sterke voorbeelden van branding in de afgelopen twintig jaar.

    Lees meer over "Een sterk imago draagt bij aan betere resultaten"
  • Terugkijken is prima, maar we gaan wel verder

    1 juli 2015

    Wat zeker duidelijk is geworden bij het maken van dit jubileumnummer, is dat in de achter ons liggende periode het vak fondsenwerving ingrijpend is veranderd. Zo ingrijpend dat de filantropische sector zich diepgaand moet bezinnen op de toekomst. Willen fondsenwervende instellingen succesvol blijven, dan is er meer inzet nodig, maar ook meer inventiviteit en innovatie. Daarnaast moet er meer geïnvesteerd worden in opleidingen en trainingen. En het besef moet doordringen dat fondsenwerving en doelstellingsrealisatie als een geheel moeten worden gezien. De professionele eisen waaraan fondsenwervers moeten voldoen, zijn enorm toegenomen. En dat stopt niet. Ook, of misschien wel juist, in de directie- en bestuurskamers moet het beeld van de veranderende omstandigheden doorklinken.

    Lees meer over "Terugkijken is prima, maar we gaan wel verder"
  • Lokale fondsenwerving: het topje van de ijsberg

    1 juli 2015

    Vaak lijkt het bij de fondsenwerving, ook in het Vakblad, te gaan om de landelijk wervende instellingen, meestal de traditionele goede doelen. Maar hoewel er niet systematisch gegevens worden bijgehouden, geldt zeker dat het overgrote deel van lokale giften en sponsorbijdragen geworven wordt door en voor kleinschalige, lokale organisaties en doelen. We kunnen rustig stellen dat lokale instellingen in de achter ons liggende jaren zich meer en meer ontwikkelden tot fondsenwervers van formaat. Dat heeft het beeld van de fondsenwervingssector ingrijpend veranderd.

    Lees meer over "Lokale fondsenwerving: het topje van de ijsberg"
  • Vrijwilligerswerk: van oubollig maar goed, naar modern met een luchtje

    1 juli 2015

    In het voorgaande artikel hebben we een schets gegeven van de ontwikkelingen in het vrijwilligerswerk in de afgelopen jaren. We vroegen oud NOV-voorzitter en adviseur van de Goede Doelen Loterijen Marius Ernsting onze lezers te laten weten hoe hij aankijkt tegen de huidige situatie. 

    Lees meer over "Vrijwilligerswerk: van oubollig maar goed, naar modern met een luchtje"
  • Geven is nog nooit zo makkelijk geweest

    1 juli 2015

    Als er een gebied is waar we de afgelopen, pak weg, tien jaar ingrijpende veranderingen hebben gezien,
    is dat het betalingsverkeer. De invoering van de Single Euro Payments Area (SEPA) had ingrijpende gevolgen voor de inrichting van de betaalprocessen en bijbehorende administratie van de goede doelen. Nu we verder zijn in die ontwikkeling doen er zich interessante nieuwe kansen voor. Maar om daarvan te profiteren is wel een omschakeling in het denken nodig bij de meeste fondsenwervers.

    Lees meer over "Geven is nog nooit zo makkelijk geweest"
  • De toekomst van het Mecenaat in Europa

    1 juli 2015

    In de cultuursector hebben de ontwikkelingen van de afgelopen jaren duidelijk gemaakt dat de zoektocht naar extra middelen, zoals bijdragen van grote gevers, onontkoombaar is.

    Lees meer over "De toekomst van het Mecenaat in Europa"
Close