Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Artikelen per label
-
Oorlog in Europa: in actie voor Oekraïne
Met de uitbraak van de oorlog in Oekraïne na de Russische inval op 24 februari 2022 is een humanitaire ramp ontstaan die een enorme impact op de wereld heeft gekregen. Meer dan 4,5 miljoen Oekraïners zijn het land ontvlucht: de grootste vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Als gevolg is er op vele fronten hulp nodig. Uit alle lagen van de (Nederlandse) samenleving komen mensen in actie en wordt er ingespeeld op de maatschappelijke noden. Wat is er zoal gebeurd in reactie op de oorlog?
-
Harmienke Kloeze, directeur CBF: ‘Van publieksvertrouwen naar samenlevingsvertrouwen’
Directeur Harmienke Kloeze werkt bijna drie jaar bij het CBF. In februari is een campagne gestart om het vertrouwen in goeddoen een impuls te geven met de titel ‘Achter elk Erkend Goed Doel staat CBF’. Tijd voor het Vakblad om Kloeze te interviewen over de nieuwe koers van het CBF.
-
Voorkom dat gegevens op straat komen: drie deskundigen geven tips over cybersecurity
Cybercriminelen breken in bij alle organisaties waar de (digitale) deur niet goed op slot zit. Het kan zowel grote als kleine organisaties overkomen. Vaak zijn cybercriminelen op geld uit en persen organisaties af met ransomware en het stelen van data. Drie deskundigen (Joris den Bruinen, Pierre-Marie Leoutre en Tom Wolters) geven tips hoe je aanvallen kunt voorkomen én een crisis kunt managen. In deel twee van dit artikel vragen we naar de ervaringen van Hans Goedhart, Hoofd Informatie Voorziening & ICT van het Nederlandse Rode Kruis, omdat het Internationale Rode Kruis (ICRC) onlangs werd aangevallen: dat leek een gerichte aanval te zijn op een neutrale NGO.
-
‘Soms denk je dat je het goed doet, terwijl het tegenovergestelde gebeurt’
Arnon Grunberg schreef een omvangrijk oeuvre van literatuur, essays en columns en won dit jaar de P..C Hooftprijs. Voor de Goede Doelen Lezing 2022 van Goede Doelen Nederland koos Grunberg ervoor een verhaal te schrijven over de menselijke ambiguïteit. ‘Bovenal ben ik romanschrijver’, zei hij aan het begin van de bijeenkomst. Zijn verhaal The Waste Land was geïnspireerd op zijn reizen naar onder andere Congo, Afghanistan en Irak.
-
Estafettecolumn door fondsenwervers: Walther Hesselink (Free a Girl)
Hoe vaak spreken fondsenwervers over insights en onderzoeksresultaten in hun plannen, maar neemt ‘het management’ besluiten op emotie en herkenning? Als een go/no-go beslissing over een fondsenwervend project wordt genomen op de inzichten en achtergronden, stijgt de slaagkans. Dan stijgt de conversie en stijgt de motivatie van de marketeer of fondsenwerver. Het zien en vinden van de mogelijkheden in de markt doet de fondsenwerver vanuit een marketinggedachte. Want of je een slabestek verkoopt aan een student (lijkt onmogelijk) of een goed gevoel aan een donateur (lijkt haalbaarder)... het materiaal van de marketeer is kennis, onderzoek en kunde. Een voorwaarde om te slagen is volhouden, volhouden en volhouden in de gemaakte keuzes.
-
Een pittige tijd
Geschokt was ik toen ik las dat het Internationale Rode Kruis was aangevallen door cybercriminelen, januari dit jaar. De gegevens van mensen die herenigd willen worden met hun familie, waren schaamteloos gejat. Ik besloot een artikel over cybersecurity te gaan schrijven: hoe goede doelen en ngo’s zich kunnen wapenen tegen cyberaanvallen.
-
Maarten de Bruijn (Edukans) over fondsenwerving
In de rubriek ‘Fondsenwervers over fondsenwerving’ zetten we de mens achter de non-profits centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt en hun visie op het vak. Deze keer: Maarten de Bruijn, die de afgelopen 12,5 jaar verschillende posities bekleedde binnen Edukans. Nu is hij Manager Marketing, Communications & Fundraising bij de stichting die zich richt op goed onderwijs in ontwikkelingslanden: ‘Laten we onze blik wat vaker naar buiten richten.’
-
Ook bij een opzegging maakt echte aandacht voor de donateur het verschil
Goede doelen en non-profitorganisaties met betalende donateurs hebben logischerwijs ook te maken met opzeggers. Jeroen Hogenhout staat stil bij de vraag: ‘Hoe kunnen goede doelen daarmee omgaan?’
-
Niketan: een servet dat tafellaken wil worden
Niketan heeft na een succesvolle pitch de Impact Challenge Award 2021 gewonnen. Oprichter Antoinette Termoshuizen is als vrijwilliger al 24 jaar dagelijks aan het werk voor Niketan. Een kleine organisatie die tijdens de pandemie het roer snel heeft omgegooid. Ruim vijfhonderd gezinnen konden blijven rekenen op steun. Reden voor een gesprek met deze gepassioneerde oprichter.
-
Big Data: is de sector er klaar voor?
De vierde industriële revolutie, zo wordt kunstmatige intelligentie (AI) genoemd. Nu al kunnen aardbevingen, natuurrampen en hongersnoden worden voorspeld door het gebruik van Big Data, waardoor hulpverlening sneller op gang kan komen. Goede Doelen Nederland (GDN) liet een rapport opstellen over dit onderwerp met tal van voorbeelden en tips. Het rapport is onderdeel van het innovatieprogramma ‘Verkenning van de toekomst’. ‘Als je nu niet investeert, loop je zometeen hopeloos achter’, zegt Koolstra, auteur van het boek ‘Dit is kunstmatige intelligentie’. Janina Kroese, manager Business Intelligence bij Longfonds, en Stijn Kuijpers, consultant bij Cmotions, gaan in op het gebruik van data ten behoeve van patiënten en donateurs.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 17
- 18
- 19
- ...
- 109
- Volgende pagina