Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Artikelen per label

  • Eric van Leeuwen (Hartstichting) over fondsenwerving

    18 januari 2022

    In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer fondsenwerver Eric van Leeuwen die zich sinds 2009 in nalatenschappen heeft gespecialiseerd. Sinds 2018 doet hij dit als senior fondsenwerver bij de Hartstichting: 'De meest waardevolle informatie komt uit gesprekken met de donateur.'

    Lees meer over "Eric van Leeuwen (Hartstichting) over fondsenwerving"
  • De toekomst van ontwikkelingshulp: #shiftthepower

    13 januari 2022

    Westerse ontwikkelingshulporganisaties moeten transformeren of ze houden op te bestaan’, daar is Moses Isooba, executive director van het National NGO Forum in Oeganda, duidelijk over. Sinds een paar jaar speelt de discussie over de rol van Westerse ontwikkelingshulporganisaties in het Zuiden, onder de noemer #shiftthepower. Zuidelijke organisaties willen meer inspraak over besteding van gelden en vragen om een gelijkwaardige relatie en eigenaarschap. Het gaat niet alleen om het verschuiven van macht van Noord naar Zuid, maar ook van mannen naar vrouwen en naar lokale gemeenschappen. Dat vergt óók dat Zuidelijke organisaties niet alleen afhankelijk zijn van Noordelijke donoren maar zich ook richten op fondsenwerving in eigen land. Een gesprek met Moses Isooba, Kees de Jong en Corine Aartman van Wilde Ganzen.

    Lees meer over "De toekomst van ontwikkelingshulp: #shiftthepower"
  • Samen winnen of verliezen?

    11 januari 2022

    In de internationale filantropische sector stappen steeds meer financiers over naar een vorm van flexibele, op vertrouwen gebaseerde financiering voor non-profitorganisaties1. Volgens diverse wetenschappers2 biedt deze manier van financiering veel positieve gevolgen voor nonprofitorganisaties, zoals een toename in flexibiliteit en investeringen in organisatiekosten. De wetenschap is echter verdeeld over de vraag hoe non-profitorganisaties die een ongeoormerkte, langetermijnfinanciering ontvangen, deze manier van samenwerking ervaren, en of een relatie tussen gever en ontvanger ooit gelijkwaardig kan zijn.

    Lees meer over "Samen winnen of verliezen?"
  • De meest inspirerende customer journeys van 2021

    6 januari 2022

    Het einde van het jaar is in zicht. Hét moment om stil te staan en terug te blikken op de campagnes en customer journeys van het afgelopen jaar. Wij zien een enorme groei in het aantal customer journeys en spreken regelmatig goede doelen die er ook mee aan de slag willen. Wat ons betreft een positieve ontwikkeling, want dat betekent dat er veel meer aandacht is voor relatiegerichte fondsenwerving en het aangaan en opbouwen van duurzame relaties met donateurs.

    Lees meer over "De meest inspirerende customer journeys van 2021"
  • Ervaringen donateurs, vrijwilligers en beneficianten: negen op tien is (meer dan) tevreden

    4 januari 2022

    Non-profits weten vandaag de dag hoe belangrijk het is om hun publiek te blijven inspireren en betrekken om relaties op te bouwen en ze te enthousiasmeren. Doel is om zo veel mogelijk mensen hun passie voor het doel te doen ontwaken en ze te behouden voor het werk dat je doet. Non-profits slagen daar goed in, blijkt uit de Nonprofit Experience Index van Salesforce.org. Voor negen op de tien respondenten aan het onderzoek heeft de interactie met het goede doel een goede, of zelfs beter dan verwachte ervaring opgeleverd.

    Lees meer over "Ervaringen donateurs, vrijwilligers en beneficianten: negen op tien is (meer dan) tevreden"
  • Boekrecensie: 'Digital Fundraising' van Ewald Verhoog

    4 januari 2022

    Goede doelen worden softwarebedrijven, schrijft Ewald Verhoog. Staat online fundraising nu nog op 8,7 procent in Blackbaud’s Charitable Giving Study (2019), de verwachting is dat dit doorgroeit naar dertig procent in 2035. Zelf meent Verhoog dat dit zelfs naar vijftig procent gaat. Digitale fondsenwerving noemt hij een combinatie van onlineacquisitie, een CRM-systeem en marketing automatisering. In de communicatie moet het goede doel vooral liefde geven aan de (potentiële) gever (‘nurture, nurture, ask’).

    Lees meer over "Boekrecensie: 'Digital Fundraising' van Ewald Verhoog"
  • Vf 2021: Alle ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving

    30 december 2021

    Dit jaar hadden we een groot deel van het jaar te maken met een demissionair en daarmee minder krachtig kabinet. Daarbij vroeg de coronacrisis ook nog een hoop aandacht. Het betekende niet dat er niets is gebeurd op het gebied van wet- en regelgeving voor non-profits. De belangrijkste gebeurtenissen en dossiers op het gebied van legislatie op een rijtje, nog lopend én al afgesloten.

    Lees meer over "Vf 2021: Alle ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving"
  • Vf 2021: in vogelvlucht door het jaar aan de hand van veertien Vf-artikelen

    27 december 2021

    2021 was een jaar waarin er weer van alles gebeurde in de immer dynamische goededoelensector. In deze lijst vatten we het beste uit het blad voor je samen. Deze artikelen móét je dit jaar gelezen hebben. Wil je specifiek meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van de wet- en regelgeving? Dan kan je bij dit artikel terecht.

    Lees meer over "Vf 2021: in vogelvlucht door het jaar aan de hand van veertien Vf-artikelen"
  • Zakat: ‘Financiële bijdrage waarmee de gever groeit door anderen in zijn omgeving te doen groeien’

    21 december 2021

    Filantropie is een inherent gegeven in het leven van moslims, en een belangrijk aspect van de islamitische geefcultuur is Zakat. Niet voor niets is Zakat een van de vijf zuilen van de Islam. Een gesprek over het belang van Zakat en de Islamitische filantropiecultuur met Imad el Fadili, directeur van het Nationaal Zakat Fonds (NZF), dat de opbrengsten uit Zakat op een duurzame manier wil gebruiken om in Nederland armoede te bestrijden en moslims te bekrachtigen.

    Lees meer over "Zakat: ‘Financiële bijdrage waarmee de gever groeit door anderen in zijn omgeving te doen groeien’"
  • Het moment voor (klimaat)verandering is nú

    20 december 2021

    De vierde golf van de corona-pandemie raast over ons land. Die pandemie is ernstig, ingrijpend en onaangenaam. Maar voor de langere termijn biedt die ook kansen. Goedbeschouwd is dit voor goede doelen die zich richten op het milieu, hét moment om die kansen te grijpen.

    Lees meer over "Het moment voor (klimaat)verandering is nú"
Close