Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Artikelen per label
-
Snapshot Legacy Monitor 2021: Nalatenschappenmarkt verbreedt en verjongt
De nieuwste Legacy Monitor toont een aanzienlijke inkomstengroei uit nalatenschappen in 2020. Deze zet zich voort in 2021. Ook de komende tien jaar blijft de groei positief. Voor het eerst liet de Legacy Monitor niet alleen groei zien door meer overlijdens en hogere waarden, maar ook door een hoger percentage erflaters dat goede doelen begunstigt. Onlangs verscheen de samenvatting voor niet-deelnemers, het zogenoemde Snapshot report.
-
Het belang van persoonlijk en relevant communiceren met donateurs en vrijwilligers
Iedereen wil gezien en gewaardeerd worden. Vanuit die beleving benaderen wij de wereld en willen wij niets liever dan dat de wereld daar ook een beetje rekening mee houdt. We weten ook dat er bijna acht miljard mensen op de wereld zijn en ieder z’n persoonlijke voorkeuren, behoeften en wensen heeft. Hier goed aan kunnen voldoen, is best een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. Mensen die zich kunnen verplaatsen in de behoeften van anderen en daarop inspelen, zijn volgens Stephen R. Covey empathische luisteraars, schrijft hij in zijn bestseller ‘The 7 habits of highly effective people’. Mensen, maar ook bedrijven die zoeken naar mogelijkheden om de ander echt te begrijpen en de wereld bekijken zoals de ander deze bekijkt, voldoen aan dit begrip.
-
Data Inside derde kwartaal 2021: groei inkomsten particuliere donaties neemt verder af
Dit jaar publiceert Vf in samenwerking met Data Inside ieder kwartaal een monitor op basis van de giftdata van ondertussen 2,1 miljoen particuliere donateurs. Dit is de derde update van deze kwartaalmonitor. Eerdere updates zijn hier (augustus 2021) en hier (mei 2021) te lezen.
-
Boekrecensie: 'Geven is Leven' van Wim de Bundel
Geven is Leven is een inspirerend boek dat de wereld van goede doelen, sport en het bedrijfsleven hartstochtelijk beschrijft. Wim de Bundel vertelt het verhaal over hoe hij Delta Lloyd op sleeptouw nam om extreem klantgericht te worden. Door topsporters als voorbeeld te nemen, wist hij intern een cultuurverandering te bereiken én klantgerichtheid duurzaam te borgen.
-
De cultuursector na corona: gered door noodsteun, creativiteit en particuliere donateurs
In grote delen van 2020 kon je een speld horen vallen in het theater, op het poppodium en in het museum. Niet omdat men ademloos naar de kunst of een optreden aan het kijken was, maar omdat er niemand was. De anders zo levendige plekken bleven angstvallig leeg: garderobes zonder jassen, cafés zonder afwas en kunst zonder belangstellende ogen. De koffieapparaten bleven uit, de taps dicht. Er schuifelde geen publiek naar binnen in afwachting van een voorstelling, want het publiek zat thuis.
-
Proactieve en persoonlijke ervaringen bij schenken en mailcommunicatie leveren meer op
Op een goede manier contact houden met een donateur is voor iedere non-profitorganisatie de moeite waard. Dat zorgt ervoor dat de donateur betrokken raakt en blijft, voor de fondsenwerving of om ze mee te laten denken over de toekomst. CRM-ontwikkelaar voor non-profitorganisaties Salesforce kroop, in samenwerking met online fondsenwervingsonderzoekers NextAfter, in de huid van een ‘mystery donor’ en bekeek bij 69 Nederlandse organisaties hoe de online ervaring bij schenken en de e-mailcommunicatie eruit ziet. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt, blijft de noodzaak huidige praktijken te testen, te optimaliseren en te verfijnen, blijkt uit het rapport ‘The Global Online Fundraising Scorecard’ (hier te downloaden).
-
Gevolgen van de pandemie
Tegen het einde van de lockdowns, de avondklok, de mondkapjesplicht en de anderhalvemeterafstand (‘maar wel de handen blijven wassen, mensen!’) verschijnen veel rapporten over de gevolgen van de pandemie.
-
Tsering Jampa: Geven draagt bij aan je ontwikkeling als mens
Tibet staat sinds dit jaar op nummer één als meest onvrije land op de Freedom in the World Index. Deze beruchte eerste plaats wordt gedeeld met Syrië. Zeventig jaar geleden viel China Tibet binnen en onderdrukt sindsdien de Tibetaanse cultuur, identiteit en taal. In Tibet wonen circa zes miljoen mensen. In 1999 startte Tsering Jampa op een zolderkamertje International Campaign for Tibet Europe (ICT Europe). Dit najaar neemt ze afscheid als directeur. Het lot van de Tibetaanse bevolking raakt haar nog steeds diep.
-
Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?
Dat McDonalds onze harten veroverde met een rood en geel logo is geen toeval. Uit onderzoek blijkt dat je nergens zo blij van wordt als van geel (‘Happy…’) en nergens zoveel honger van krijgt als van rood (‘…Meal’). Daar komt bij dat je het kleurrijke logo onmogelijk kunt negeren in het straatbeeld of langs de snelweg. Tata-ta-ta-taaaa!
-
Wettelijke inzagerechten voor de Belastingdienst: administratieve lastenverzwaringen voor anbi's?
Eind 2018 leidde het conceptwetsvoorstel Transparantie maatschappelijke organisatie (WTMO) tot veel verontwaardiging bij goede doelen en fondsenwervers. Volgens dat voorstel moesten maatschappelijke organisaties gegevens van donateurs die een schenking van meer dan 15.000 euro verrichtten, openbaar gaan maken. De vele negatieve reacties zorgden ervoor dat die verplichting in het aangepaste wetsvoorstel van 20 november 2020 is geschrapt.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 21
- 22
- 23
- ...
- 109
- Volgende pagina