Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Artikelen per label
-
Ambassadeurs
‘Beste lezers, ambassadeurs zijn een geweldige troef voor goede doelen. Het inzetten van bekende personen om aandacht te vragen voor een organisatie kan een enorme boost geven aan de naamsbekendheid en het aantal donaties. Maar het succes van ambassadeurs hangt af van enkele cruciale factoren.
-
Dr. Jane Goodall: ‘Ieder mens kan elke dag verschil maken’
Een fragiele vrouw betreedt het podium: dr. Jane Goodall. Het overvolle World Forum Theater staat op en geeft haar een minutenlang ovationeel applaus. Overal op de wereld inspireert Goodall mensen met haar boodschap van hoop. ‘Ieder mens kan elke dag verschil maken,’ benadrukt ze. Vakblad fondsenwerving sprak onder andere met Monique Spaan, countrymanager van het Nederlandse Jane Goodall Instituut en was aanwezig bij de lezing van Goodall in Den Haag.
-
Tien ingrediënten voor de perfecte post op LinkedIn
Voor goededoeleninstellingen is LinkedIn meestal niet het belangrijkste onlinemarketingkanaal. Toch kan LinkedIn wel degelijk interessant zijn voor fondsenwervers. Met meer dan tien miljoen accounts is het een van de grootste socialemediakanalen in Nederland en België.
-
Column 25 jaar Vf: Relaties, relaties, relaties
Terwijl 25 jaar geleden het eerste Vakblad Fondsenwerving van de pers rolde, ontstond aan de Universiteit van Amsterdam een ambitieus plan voor een Development Office naar Angelsaksisch model. Kort gezegd komt dat model neer op ‘ friendraising first, then fundraising’. De boodschap aan het universiteitsbestuur was duidelijk: ‘Als je wilt fondsenwerven, zul je eerst je alumnibeleid op orde moeten hebben. Succesvol alumnibeleid kost geld, veel geld. En tijd, veel tijd. Zonder de investeringen in budget en mankracht, en een lange adem, moet je er niet aan beginnen.’
-
Wachtverzachter: ‘Leuker kunnen we wachten niet maken, wel waardevoller’
Een van de meest gehoorde nummers ter wereld is ‘Opus Number One’ van Tim Carleton en Darrick Deel, een synthpop-nummer uit 1989 wat nooit in de buurt van een hitlijst is gekomen. Vermoedelijk doet de titel op zichzelf geen belletje rinkelen. Maar wanneer alle medewerkers van een klantenservice in gesprek zijn, is Opus Number One het melodietje wat het vaakst afgespeeld wordt in de telefonische wachtrij. Nu is wachten sowieso al niet heel leuk, maar het blikkerige geluid en de repetitieve aard van de muziekjes zorgen daar bovenop nog voor extra irritatie. ‘Kunnen we daar niet iets aan doen?’, vroegen Sem Reijgwart en Dennis Prins zich af. Zij ontwikkelden een product waarbij bedrijven een boodschap van een goed doel kunnen afspelen op de plek van het wachtmuziekje: de ‘Wachtverzachter’. Zo kunnen goede doelen hun wervingsboodschap op een nieuwe plek kwijt en kunnen bedrijven iets voor goede doelen betekenen.
-
Marloes Janssen over fondsenwerving: 'Als je er veel van jezelf in gooit, krijg je ook veel terug’
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal: met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer: Marloes Janssen, Development & Private Donations Manager bij IDFA, het internationale documentairefestival wat ieder jaar in Amsterdam plaatsvindt. Naast het werven van donateurs en het beheren van de relaties zet zij zich in om bedrijven aan IDFA te verbinden als businessclub member en organiseert ze bijzondere en verbindende programma’s.
-
Klaar voor fondsenwerving next level?
Er bestaan verschillende levels van sales (werven). Level 1 is de ouderwetse productpush, bij Level 2 neem je de klant al wat meer mee in wat die nog meer zou kunnen betekenen en in Level 3, the next level, staat de droom en ambitie van de klant helemaal centraal. De belangrijkste boodschap van Wessel Berkman is dat er meer vanuit de klant moet worden gedacht.
-
Dames in majeur: Vrouwelijk muziekmecenaat in de Republiek der Nederlanden
Door een felle brand ging de gehele Kapelkerk in Alkmaar op 21 augustus 1760 verloren, inclusief het toenmalige orgel. Vrij snel daarna startte de kerkelijke gemeente met het verwerven van een nieuw orgel. De stad bekostigde de orgelkas (de ombouw), de schenkster van het instrument zelf was jonkvrouwe Johanna Geertruida le Chastelain (†1771). Niet gespeend van enige bescheidenheid stelde ze als voorwaarde dat haar naam en wapen met een inscriptie op het Müllerorgel zouden worden aangebracht. Aan de binnenzijde van de orgelkas herinnert een opschrift nog aan de inwijding van de herbouwde Kapelkerk en het orgel: ‘Den 16 december 1762 is dit orgel voor de eerste maal onder de Godsdienst gebruykt.’ 1
-
Goede doelen over doneren met cryptocurrency
Vorige week schreef Vakblad fondsenwerving over cryptodoneren: de toekomst voor goede doelen, of wegen de voordelen niet op tegen de bezwaren? Deze week zijn het Nederlandse Rode Kruis en Fonds Gehandicaptensport aan het woord over hun ervaringen met cryptocurrency.
-
Mensen met dementie moeten zo lang mogelijk mee blijven doen
In acht jaar tijd is Alzheimer Nederland verdrievoudigd in inkomsten: van elf naar ongeveer 34 miljoen. Hiermee staat het nu, na KWF Kankerbestrijding en de Hartstichting, op de derde plek van de gezondheidsfondsen. Gea Broekema (zelf bestuurder van 2007 tot 2018) ging op zoek naar hoe dit zo gekomen is. Ze sprak met Patricia Kerckhoff, in november 2022 benoemd tot directeur-bestuurder. Samen met haar collega Gerjoke Wilmink vormt zij de Raad van Bestuur.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 8
- 9
- 10
- ...
- 109
- Volgende pagina