Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Verdieping
-
Column De zij-instromer: Lonneke Kisman (World Vision)
Wie had gedacht dat die paar maanden in de kou langs de deuren ooit van pas zouden komen?
-
Fondsen werven voor broodnodige extraatjes in de jeugdhulp
Het CBS publiceerde april 2024 dat 42 duizend jongeren niet thuis wonen, maar tijdelijk elders verblijven. Vakblad fondsenwerving dook in de wereld van de jeugdhulp met verblijf in instellingen. Aan het woord zijn fondsenwervers Caroline Smakman (Levvel) en Pascale Winkelmolen (Pluryn), werkzaam bij twee grote jeugdhulpinstellingen en Margot Ende (Stichting Het Vergeten Kind) en Bernique Tool (Nationaal Fonds Kinderhulp), beiden directeur.
-
Van pre-hype tot terugblik: sociale media in elke fase van je wervingscampagne
Veel organisaties hebben hun twijfels over de effectiviteit van de inzet van sociale media voor fondsenwerving. Traditionele methoden zoals fondsenwervingsbrieven en belcampagnes lijken vaak een hogere ROI te bieden, waarna organisaties denken: ‘Die socials, daar kunnen we niets mee.’ Maar klopt dat wel? Delphine van Belleghem geeft tips die je helpen om je fondsenwerving in elke fase van de online campagne te versterken.
-
Open de deuren van de bestuurskamers!
Vermogensfondsen hebben een bijzondere positie in onze maatschappij. Met een gezamenlijk vermogen van tientallen miljarden kunnen hun besturen werkelijk impact maken. Van groot belang daarbij is dat een bestuur besluiten neemt vanuit een breed perspectief op onze samenleving en de behoeften van hun doelgroepen. Fiona Buruma deed onderzoek naar de samenstelling van de besturen van 32 vermogensfondsen.
-
Geven in Nederland 2022: Nederlander minder vrijgevig voor goede doelen
Het totaalbedrag aan giften in Nederland is ten opzichte van twee jaar geleden gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe resultaten van het filantropie-onderzoek Geven in Nederland van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), die zij woensdag presenteerden tijdens de Dag van de Filantropie 2024. Waar Nederland in het coronajaar 2020 nog 5,7 miljard aan goede doelen gaf, is dat voor het jaar 2022 in totaal 5,3 miljard euro. Als percentage van het BBP (bruto binnenlands product) gaven we nog niet eerder zo weinig (0,62 procent). De cijfers voor vrijwilligerswerk bleven zo goed als gelijk ten opzichte van twee jaar eerder: 45 procent van de Nederlanders zet zich vrijwillig in.
-
Boekrecensie: ‘Het nieuwe handboek Nalatenschappen’ van Arjen van Ketel
Zeer recent is het Nieuwe Handboek Nalatenschappen verschenen: een handig, helder en praktisch naslagwerk voor professionele fondsenwervende instellingen. Demografisch cijfermateriaal (babyboom en de grijze groei golf) en economische factoren laten een sterke groei van de waarde van vermogens zien met als gevolg dat nalatenschappen een steeds belangrijker inkomstenbron vormen voor non-profit- en goededoelenorganisaties. Hoofdauteur Arjen van Ketel heeft ook de redactie op zich genomen. Van Ketel is specialist in de werving van nalatenschappen maar het handboek bevat ook acht hoofdstukken geschreven door andere nalatenschapsprofessionals uit Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Ook is het toepassingsgebied uitgebreid naar België in deze nieuwe uitgave.
-
Marcel Bregman over fondsenwerving: ‘Als je ons steunt, steun je de hele regenbooggemeenschap’
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal: met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer: Marcel Bregman, Senior Advisor Partnerships, Funds and Private bij COC Nederland (COC), de mensenrechtenorganisatie die sinds 1946 strijdt voor een diverse wereld waarin ruimte is voor de LHBTI+-gemeenschap. De vereniging is op tal van gebieden actief: van onderwijs en welzijn tot belangenbehartiging en veiligheid. Bregman institutionaliseerde er het afgelopen jaar onder andere het nalatenschapsprogramma.
-
Van logo naar verhaal: een scherpere, frissere identiteit voor 11.11.11
Vier op de vijf Vlamingen kent 11.11.11, een cijfer om trots op te zijn. Maar het merk van deze gevestigde middenveldorganisatie verliest potentieel aan kracht. De organisatie sleept een oubollig, soft en liefdadig imago mee dat niet meer strookt met de beoogde impact. Ook neemt de instroom aan nieuwe schenkers en vrijwilligers af. Katrien Heughebaert schetst hoe 11.11.11 tot een nieuw verhaal is gekomen.
-
Mentale problemen bij jongeren nemen toe
Jongeren gaan door een zware periode heen. Prestatiedruk, eenzaamheid en stress zijn de belangrijkste oorzaken van hun mentale problemen. Welke bijdrage levert MIND om jongeren te informeren en te ondersteunen? Tijd voor Vf om het gesprek aan te gaan met de kersverse directeur-bestuurder Dienke Bos.
-
Ontdek de kracht van AI voor impactvolle fondsenwerving
Artificial Intelligence (AI). Het lijkt wel alsof iedereen het er tegenwoordig over heeft. Er is een wildgroei aan informatie en de diverse AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond. Wellicht weet je niet zo goed wat je ermee kunt en hoe en waar je moet beginnen. In dit artikel neemt Gülsün Gün, samen met twee experts op dit gebied, je graag mee op ontdekkingstocht over de kracht van AI en hoe je sneller en slimmer kunt werken.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 109
- Volgende pagina