Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Artikelen per label
-
Terugblik op ‘coronajaar’ 2020 – wat vertelt de data ons?
Het was een bewogen jaar waarin ons leven door het coronavirus op z'n kop werd gezet. Maar wat betekende dit voor de fondsenwerving branche? Gedurende de eerste lockdown in maart ontwikkelde Data Inside een dashboard met daarin geaggregeerde data van al zijn klanten. Dit dashboard geeft inzicht op basis van de giftdata van ruim 1,25 miljoen particuliere donateurs verdeeld over 24 organisaties.
-
Drieluik start van een fonds op naam: Major Donor, Goed Doel en Filantropiedesk
Vf gaat op zoek naar het verhaal van de gever. We traceren de stappen die gezet zijn bij het starten van een fonds op naam (FON), Fonds Ellen Nieuwenhuijsen, van het echtpaar Nieuwenhuijsen voor VluchtelingenWerk Nederland. Onno Yska, relatiemanager bij VluchtelingenWerk, is aan het woord over zijn ervaring met het eerste FON. Wat ging goed, en wat zijn de lessen voor een volgende keer? Tot slot legt Frank Aalderinks, hoofd Filantropie Advies bij ABN AMRO MeesPierson, uit wat zijn rol is geweest in dit proces en welk advies hij heeft voor Goede Doelen. Wat je afspreekt, moet voor iedereen goed voelen en voor honderd procent verantwoord kunnen worden. Dit lijkt logisch maar is ook een zoektocht.
-
Hersenstichting behaalt groot succes met app Ommetje
In 2018 schakelde de Hersenstichting het campagnebureau Better Together Agency in om samen een event te ontwikkelen waarmee de stichting fondsen kon werven en awareness voor hersenaandoeningen kon creëren. Het event werd uiteindelijk een app om mensen, met een zittend beroep, te stimuleren gedurende de dag meer te wandelen. De bouwers van de app en de Hersenstichting hoopten op zo’n 10.000 gebruikers. En toen kwam corona: 'Wat er daarna gebeurde, had niemand kunnen hopen', vertelt Andreas Tober, PR-Manager bij de Hersenstichting.
-
Kleur bekennen
Waarom warme kleuren ons opwinden en koude kleuren kalmeren
‘Wat is je favoriete kleur?’ Waarschijnlijk hoor je deze vraag al sinds je klein bent. En van psychologische test tot sollicitatiegesprek: je komt hem overal tegen. We geven veel betekenis aan kleur. Maar het wordt ook gretig gebruikt om elkaar beter te snappen ('Henk is echt heel blauw!'). En daarmee doen we niet alleen onszelf, maar ook kleur tekort. Waarom warme kleuren ons opwinden en koude kleuren kalmeren:
-
Landelijk collecterende goede doelen halen door coronacrisis gemiddeld ruim 36 procent minder op met collecteweken
De collecteopbrengst van de 25 landelijk collecterende goede doelen viel door de coronacrisis 36,2 procent lager uit in vergelijking met 2019. Dat blijkt uit een rondvraag van het Vakblad fondsenwerving onder de non-profit-organisaties die in 2020 een nationale collecteweek hadden gepland. Gezamenlijk haalden de goede doelen ruim 13,2 miljoen euro minder op dan het jaar ervoor, toen de organisatoren geen rekening hoefden te houden met beperkende maatregelen. Vooral de organisaties die tussen maart en juni 2020 langs de deuren gingen, liepen veel inkomsten mis.
-
Wakker Dier: Radiospot tegen zoönosen
Wie vandaag de dag de radio aanzet, kan de nieuwe campagne van Wakker Dier voorbij horen komen. Wakker Dier maakt zich grote zorgen om zoönosen, ziektes die van dier op mens overspringen. Sinds de coronapandemie hoeven we niemand meer uit te leggen wat dat voor problemen kan veroorzaken. Wat is de oorzaak van zoönosen en waar zet Wakker Dier zich nou precies voor in? Vakblad Fondsenwerving vraagt het manager campagneteam Anne Hilhorst.
-
Dé drie strategische designprincipes voor succesvolle customer journeys
Het is begin februari ten tijde van de tweede lockdown en de verscherpte maatregelen. De gevolgen voor goede doelen en culturele instellingen zijn groot. Sinds de uitbraak begin 2020 lopen de inkomsten hard terug en zijn er zorgen om de toekomst. De voortdurende coronacrisis heeft namelijk een grote impact op onze samenleving, het consumenten-en donateursvertrouwen en toekomstig geefgedrag. Aandacht voor het aangaan en versterken van waardevolle verbindingen is voor organisaties nu belangrijker dan ooit!
-
Digitaal collecteren
Alsjeblieft! Het eerste nummer van de 23e jaargang van Vakblad fondsenwerving. Tevens het eerste nummer van het nieuwe jaar. Voor het eerst dat we het jaar daadwerkelijk beginnen met corona. Alsof het er altijd al is geweest. Ik las laatst op nrc.nl een artikel waarvan de strekking is dat wetenschappers verwachten dat het coronavirus nooit meer zal verdwijnen. ‘De samenleving moet ermee leren leven’. Een vreemd gevoel vind ik dat toch.
-
Haagse plannen voor de non-profitsector: SP, ChristenUnie, PvdD
Op 15, 16 en 17 maart zijn er weer landelijke verkiezingen. Welke plannen hebben de negen politieke partijen die volgens de peilingen het grootst zijn als het gaat om maatschappelijke organisaties? Hoe denken zij over de rechten en plichten van non-profits? Wat hebben de partijen te bieden voor goede doelen en fondsenwervende organisaties op bijvoorbeeld het gebied van ontwikkelingssamenwerking, cultuur en vrijwilligersbeleid?
Vandaag: de SP, de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren.
-
Haagse plannen voor de non-profitsector: D66, PvdA & GroenLinks
Op 15, 16 en 17 maart zijn er weer landelijke verkiezingen. Welke plannen hebben de negen politieke partijen die volgens de peilingen het grootst zijn als het gaat om maatschappelijke organisaties? Hoe denken zij over de rechten en plichten van non-profits? Wat hebben de partijen te bieden voor goede doelen en fondsenwervende organisaties op bijvoorbeeld het gebied van ontwikkelingssamenwerking, cultuur en vrijwilligersbeleid?
Vandaag: D66, de PvdA en GroenLinks.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 27
- 28
- 29
- ...
- 109
- Volgende pagina