Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Artikelen per label
-
Rolf Victorie over fondsenwerving: 'Wat minder nadenken, wat vaker gewoon doen'
In het Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt en hun visie op het vak. Deze keer: Rolf Victorie, directeur-bestuurder Fondsenwerving & Communicatie bij Prinses Beatrix Spierfonds. Na jarenlang voor verschillende organisaties als hoofd fondsenwerving actief te zijn geweest, groeide hij begin 2022 door tot directeur van het gezondheidsfonds.
-
Vier fondsenwervers slagen voor B-opleiding 3F-Academy
Vakblad fondsenwerving vroeg de vier deelnemers die in dit najaar hun diploma Fondsenwerving B behaalden naar hun ervaringen.
-
Vf 2022: veertien artikelen die je gelezen móét hebben
De laatste dagen van 2022 zijn alweer verstreken en daarmee is 2023 feestelijk ingeluid. Allereerst wenst de redactie van het Vakblad fondsenwerving iedereen een gelukkig en succesvol nieuwjaar! Om het nieuwe jaar goed te starten kijken we nog even terug naar de artikelen van 2022 die je gelezen móét hebben van het Vakblad fondsenwerving en fondsenwerving.nl. Op naar weer een mooi jaar in de altijd dynamische goededoelensector.
-
Eerst nadenken over sponsoring en mecenaat
Nederland heeft van oudsher geen grote traditie van particulier opdrachtgeverschap in kunst, in ieder geval niet in dezelfde mate als in de ons omringende landen. Toch is de laatste jaren ook in ons land de hoop gevestigd op het mecenaat. Dat zou, klein of groot, voor een belangrijk deel de rol van de overheid moeten overnemen in economisch barre tijden. Zonder dat het overigens hardop wordt gezegd. De mecenas als de nieuwe messias of blijft de overheid de dominante financieringspartij waar het cultuur betreft?
-
Fondsenwerving in de VS, iets voor ons?
484,85 miljard dollar. Dat is het bedrag dat Amerikanen volgens Giving USA in 2021 aan goededoelenorganisaties hebben gegeven.1 En dit bedrag groeit jaar op jaar. Ter vergelijking: in Nederland bedraagt de filantropische markt 5,6 miljard euro.2 Niet gek dat steeds meer organisaties geïnteresseerd raken in deze markt. Stel je voor dat je een stukje van deze enorme taart kunt krijgen?! Maar is het wel zo makkelijk voor Nederlandse organisaties?
-
De Issuekalender: hoe meer issues hoe beter
Issues zijn onderwerpen die in de samenleving spelen. Vaak zijn ze door iemand of door een organisatie op de kaart gezet of ontstaan door maatschappelijke of politieke veranderingen. Soms komen ze ook overwaaien uit het buitenland. Denk daarbij bijvoorbeeld aan MeToo of aan de Black Lives Matter-beweging.
-
Het geefgedrag van gereformeerd Nederland: intrinsiek gemotiveerde, trouwe donateurs
De christelijke filantropie kent een zeer rijke traditie in Nederland. Maar christelijk Nederland is versnipperd: van zeer liberaal tot zeer conservatief. In dit artikel wordt het geefgedrag van de gereformeerde Nederlander bekeken. Hoewel deze groep anno 2022 een stuk kleiner is geworden dan ze van oudsher waren, floreert de gereformeerde geefcultuur nog altijd. Wat drijft deze groep Nederlanders om trouw te doneren? Een derde artikel over Geven en religie: eerder schonk Vf aandacht aan Islamitische- en Boeddhistische filantropie.
-
Vijf cruciale ontwikkelingen op gebied van werving nalatenschappen
De jaarlijkse Legacy Conference in Londen is dé topbijeenkomst als het over nalaten gaat. Ook dit jaar was er een delegatie van vijftien Nederlandse fondsenwervers, die aansluitend nog een extra programma door Legacy Foresight volgde. In dit artikel beschrijven Lena Vizy en Arjen van Ketel de belangrijkste ontwikkelingen en bijdragen.
-
De bouwstenen voor een sterke direct mailingbrief
Een goede fondsenwervende mailingbrief kun je op wel duizend-en-een manieren schrijven. Juist dat maakt het vaak zo lastig. Want hoe weet je zeker dat je het goed doet? Kan het niet nóg beter? En moet die ene alinea er nu wel of niet in? Wil je voor zeker gaan, kies dan voor de standaardindeling van een direct mailingbrief. Die bestaat uit een pakkende intro, een beschrijving van het probleem, een beschrijving van de oplossing en een giftvraag.
-
Estafettecolumn door fondsenwervers: Kim Kreté (Armoedefonds)
Inflatie. Stijgende energiekosten. Zomaar twee termen die het nieuws de afgelopen tijd domineren. Armoede in Nederland is helaas aan de orde van de dag. Daar waren we ons bij Stichting Armoedefonds al veel langer van bewust. Maar waar het voorheen vooral een onderwerp dat zich achter de voordeur afspeelde was, wordt het nu steeds meer zichtbaar dat mensen moeite hebben om financieel rond te komen. En wat doe je als organisatie als je altijd al druk bent met je inzetten voor die groeiende groep minima in Nederland? Dan laat je soms je volle agenda vallen als door die bewustwording via de media hartverwarmende initiatieven ontstaan. Waar dat toe kan leiden…
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 11
- 12
- 13
- ...
- 109
- Volgende pagina