Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Artikelen per label
-
Waarom laten mensen na aan culturele instellingen?
Het bedrag dat door Nederlanders wordt nagelaten aan goede doelen stijgt ieder jaar opnieuw, nu al ruim een decennium lang. Ook voor culturele instellingen is fondsenwerving onder particulieren en daarmee het werven van nalatenschappen steeds belangrijker geworden. In een literatuurstudie en kwalitatieve interviews probeerde masterstudent Hanna Vinckers (Radboud Universiteit) te duiden waarom mensen nalaten aan cultuur: ‘De gevers van nu kunnen altijd nalaters worden.’
-
Goede doelen en filantrokapitalisme: een ongelukkig huwelijk?
In het meest recente Geven in Nederland-onderzoek bleek dat bedrijven voor het eerst grotere gevers zijn dan huishoudens.1 Voor Nederlandse fondsenwervers dus een steeds belangrijkere pilaar in hun geefstrategie. Waar zij nog niet vaak mee te maken zullen hebben, zijn filantrokapitalisten. Weldoeners van megabedrijven die zich mengen in het filantropische spectrum. Fondsenwerver David Heyer wijdt er in zijn boek ‘Wie heeft het geld opgegeten?’, een apart hoofdstuk aan.2 In het boek, dat zich richt op ontwikkelingssamenwerking in Afrika, pleit hij voor een andere manier van die hulp aan het Zuiden. En waarschuwt hij voor de opkomst van het filantrokapitalisme.
-
Boekrecensie: 'Handboek sponsoring en fondsenwerving' van Bienert en Van der Westen
Fondsenwerving is een breed vakgebied met heel uitlopende disciplines. Door diverse oorzaken staat sponsor- en fondsenwerving steeds meer in de belangstelling, ondermeer omdat de overheid steeds meer werkt vanuit principes als zelfredzaamheid en marktwerking en dus helaas minder subsidieert. Dit gedegen en geactualiseerde handboek (vierde herdruk), geschreven door professionals met jarenlange ervaring Hans van der Westen en Sofie Bienert, is daarom van grote waarde voor verschillende typen non-profitorganisaties actief in gezondheidszorg, onderwijs, ontwikkelingssamenwerking, cultuur, natuur, dierenwelzijn, sport en welzijn.
-
Fondsenwerving in het VK, Singapore en de VS
Aan tafel zitten vier adviseurs van bureau HVFC International die werkzaam zijn in Singapore, het VK, de VS en Nederland. Ze zijn, samen met hun andere collega’s, een aantal dagen in Nederland om te praten over de uitdagingen voor hun klanten, ngo’s overal ter wereld. Vakblad fondsenwerving houdt met hen een rondetafelgesprek over de ontwikkelingen in het vakgebied fondsenwerving en de trends in de verschillende landen. We spreken met Elsi Rizvanolli (Singapore), Han Valk (Nederland), William Harnden (VK) en Emilie Fokkelman (VS). Alle vier hebben ze voor veel ngo’s gewerkt in onder andere Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en Nederland.
-
Essentiële onderzoeksliteratuur over het vak in The Fundraising Reader
In april 2023 verscheen de eerste editie van The Fundraising Reader; een ruime collectie artikelen over een wijde variëteit aan onderwerpen in de fondsenwervende sector. De bundel werd samengesteld en geredigeerd door filantropie-wetenschappers Beth Breeze, Donna Day Lafferty en Pamala Wiepking. Wiepking, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam en verbonden aan de Lilly Family School of Philanthropy in Indianapolis, vertelt meer over de totstandkoming en de inhoud van de Reader.
-
Blockchaintechnologie, een gamechanger voor goede doelen
Mensen geven aan organisaties die ze kennen, vertrouwen en waarderen. En met het ‘vertrouwen’ gaat het nog weleens mis. ‘Hoe weet ik dat mijn donatie goed wordt besteed?’ is een vraag die bij veel gevers leeft. Soms zijn er ook situaties waaruit blijkt dat er onzorgvuldig is omgegaan met donateurs. Bij de vraag waarom mensen niet geven, hoort steevast bij de veelgenoemde antwoorden: ‘Ik twijfel of mijn gift wel goed wordt besteed’ en ‘er blijft te veel aan de strijkstok hangen’. Tot voor kort was het niet altijd makkelijk aan te tonen of te controleren hoe giften worden besteed, anders dan via de jaarlijkse accountantscontrole. Blockchaintechnologie gaat daar serieus verandering in brengen!
-
Fondsenwerving over de grenzen
De wereld ligt aan onze voeten. Wie een echte fondsenwervingsjunkie is, kan zich internationaal tegoed doen aan talrijke boeken, tijdschriften en conferenties. Het Vakblad fondsenwerving richt de aandacht daarom steeds meer op al die rijke content die, naast Nederland en België, elders wordt ontwikkeld.
-
Het gebruik van kunstmatige intelligentie voor fondsenwerving
Filipe Páscoa werkte lange tijd voor non-profitorganisaties totdat hij technologie- en fondsenwervingsconsultant werd. Onlangs verhuisde hij vanuit Latijns-Amerika naar Portugal. Een gesprek over het gebruik van AI-technologie om de resultaten van fondsenwerving te verbeteren. ‘Niet meedoen is geen optie,’ zegt hij.
-
De toekomst van direct mail: van massa naar maatwerk
Direct mail (DM) is al jaren een krachtig middel in de fondsenwervende programma’s van goede doelen. Van oudsher werd het gebruikt als bulkkanaal. Grote aantallen identieke berichten werden verstuurd naar een breed publiek. Het doel: zoveel mogelijk mensen bereiken in de hoop dat zoveel mogelijk mensen geven. Maar de fondsenwervende sector is constant in beweging. Als goed doel wil je dat jouw DM-programma daarin meebeweegt. Hoe je dat doet? Zet je donateur centraal. Margriet Mol gaat in op de veranderingen, met als voorbeeld de Maag Lever Darm Stichting.
-
Column 25 jaar Vf: Blauwtje lopen
‘Alleen maar fondsenwerving!’
Erg subtiel was ik niet toen Jaap Zeekant mij vroeg wat ik van zijn blad vond. ‘Het heet natuurlijk wel Vakblad fondsenwerving,’ zei hij met die grote grijns en kleine pretoogjes. ‘Maar laat maar zien hoe jij het zou doen.’
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 6
- 7
- 8
- ...
- 109
- Volgende pagina