Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Verdieping
-
Crowdfunding? Vergeet de beloning niet
Crowdfunding is een steeds populairdere manier voor goede doelen om online geld in te zamelen voor een specifiek project. Hoewel crowdfunding nog maar een bescheiden bijdrage levert aan het filantropische totaal, biedt het kansen die nog verder benut kunnen worden als er ook naar het aanbieden van een beloning wordt gekeken.
-
Nalaten aan goede doelen: vergelijking tussen Babyboomers en Generatie X
De markt voor nalaten aan goede doelen is booming en blijft naar verwachting de komende tijd nog verder groeien. Dat is een van de uitkomsten uit een onderzoek van Legacy Futures naar de houding van mensen ten opzichte van nalaten aan goede doelen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Het onderzoek richtte zich daarbij voornamelijk op Babyboomers (1945-1964) en Generatie X (1965-1980). Vf-redacteur Marijn Thijs schuift aan bij onderzoekers Anna Turner en Arjen van Ketel om hun bevindingen te bespreken.
-
Samenwerken zit in het DNA
Het Vakblad steekt in een nieuw jasje. Dat is je vast opgevallen. Tien jaar werkten we goed samen met vormgever Dana Dijkgraaf. Maatje Meulmeester-Van den Bosch deed de afgelopen jaren de tekstcorrectie. Bedankt! En nu hebben we een nieuwe vormgeving door Deelstra en de Jong.
-
Zijn Wallonië en Vlaanderen vrijgeviger dan Nederland?
In Nederland en België (Vlaanderen en Wallonië) wordt al jaren in de week voor Kerstmis een fondsenwervingsactie op touw gezet. In Nederland Serious Request, in Vlaanderen De Warmste Week en in Wallonië Viva For Live. De resultaten van de verschillende acties, broertjes van elkaar, verschillen fors. Jan de Rond deed onderzoek naar deze acties en vergeleek het jaarlijks geefgedrag en de opbrengsten. Hij vroeg zich af hoe het komt dat de resultaten en het geefgedrag zo verschillend zijn.
-
Bedrijfswerving: gesprek en opvolging
Het werven van begunstigers in het bedrijfsleven is voor veel fondsenwervende organisaties nog altijd een uitdagende klus. Daarom geeft Jesse Oude Egberink van Van Dooren Advies (VDA) in drie nummers van het Vakblad een inkijkje in het wervingsproces. In dit tweede artikel in de reeks: het proces vanaf het eerste contact met een mogelijke begunstiger tot aan het tekenen van dat partnership. Met dit keer als casus: Stichting Prinsengrachtconcert, waar VDA sinds 2018 mee samenwerkt, en een sponsor wiens naam anoniem wordt gehouden.
-
Elizabeth Vroom: Pippi Langkous tussen de fondsenwervers
Dertig jaar werkte Elizabeth Vroom aan het Duchenne Parent Project, opgericht door haarzelf en andere ouders van kinderen met deze destructieve spierziekte. Er zijn zo’n vijfhonderd patiënten in Nederland. Vanaf het begin pakte ze de fondsenwerving eigenzinnig aan.
-
Column De zij-instromer: Harm Goossens (Rode Kruis)
Inmiddels mag ik mijzelf een half jaar algemeen directeur van het Nederlandse Rode Kruis noemen. De snelheid zat er gelijk in. Al in mijn eerste week in september 2023 kregen we te maken met een aardbeving in Marokko, overstromingen in Libië, een aardbeving in Afghanistan, een gespannen situatie tussen Armenië-Azerbeidzjan en op 7 oktober de escalatie van het conflict tussen Israël en Gaza.
-
Boekrecensie: 'Goed bedoeld' van Stijn Bruers
Auteur Stijn Bruers is een kritische wereldverbeteraar wars van onbetrouwbare opvattingen, die zich te allen tijde laat leiden door bewezen wetenschappelijke inzichten. Hij beschouwt zichzelf als een milieuactivist, dierenrechtenactivist, antiracist, antiseksist en ga zo maar door. Hij is o.a. voorzitter en medeoprichter van Effectief Altruïsme België.
-
Niet de alledaagse donateurs: onderscheidende kenmerken van crowdfunding donateurs
Onderzoekers Claire van Teunenbroek en Sandra Hasanefendic keken naar de onderscheidende kenmerken van donateurs aan crowdfunding projecten en belichtten de belangrijke rol die sociale media spelen in het beïnvloeden van donatiegedrag. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten voor fondsenwervers die hun strategieën willen verfijnen om aan te sluiten bij deze trends. In dit artikel geeft Claire inzicht in de resultaten.
-
Tom van Eijk over fondsenwerving: ‘Zorg bij aanvragen dat je alle hokjes afvinkt’
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal: met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer: Tom van Eijk, oprichter van de welzijnsorganisatie Stichting JOW – die jongeren en senioren aan elkaar koppelt – en eigenaar van gastlesconcept Technics4U en leesplatform Mooky. Met deze organisaties werft hij fondsen met als einddoel het blikveld van kinderen en jongeren te vergroten.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 3
- 4
- 5
- ...
- 109
- Volgende pagina