Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Columns
-
Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?
Dat McDonalds onze harten veroverde met een rood en geel logo is geen toeval. Uit onderzoek blijkt dat je nergens zo blij van wordt als van geel (‘Happy…’) en nergens zoveel honger van krijgt als van rood (‘…Meal’). Daar komt bij dat je het kleurrijke logo onmogelijk kunt negeren in het straatbeeld of langs de snelweg. Tata-ta-ta-taaaa!
-
Covidrecessie
Op 27 februari 2020 diende het eerste coronageval zich in Nederland aan. Op 14 oktober van dat jaar kwamen we in een (volgens sommigen intelligente) lockdown.
-
Control your channel
Fondsenwervers zijn zich steeds meer gaan specialiseren de afgelopen decennia. Telemarketing, huis-aan-huis werving, nalatenschappen, corporate giving, het zijn allemaal vakgebieden geworden. In modern jargon: channels en funnels. Bij ieder van deze kanalen hoort instrumentarium gevoed door data. Moderne ICT helpt om uit al die data sturingsinformatie te genereren. Resteert nog iemand die stuurt: de channelmanager.
-
Kleur bekennen: de stopping power van rood
Grappig verhaal. Rond 1830 was men in de VS druk met het aanleggen van het spoor. Om te voorkomen dat de groei van het aantal treinen tot ongelukken zou leiden, werden er kleursignalen geïntroduceerd: voor een groen licht moest je stoppen en bij een wit licht mocht je doorrijden. Maar omdat de straatverlichting ook wit was, reden veel machinisten pardoes door groen. Als nieuwe stopkleur werd voor rood gekozen, want voor de kleur van bloed, zo was de gedachte, zou je toch echt wel stoppen! Sindsdien is rood de universele kleur voor stoppen in het verkeer.
-
Verwaarloosde idealist
Als een stel uitgeputte marathonlopers strompelen we naar de finish van 2020. Nog even aftellen en we mogen weer met een schone lei beginnen. Natuurlijk wensen we alles en iedereen een gezond en gezegend nieuwjaar. Maar deze keer menen we het net even meer dan anders. Dat is mooi.
-
Christmas is for sharing
Nederland heeft nogal een reputatie op het gebied van originele en gewaagde reclame. Maar als het gaat om kerstcommercials lijken onze supermarkten toch liever op safe te spelen. Alles draait ineens om huiselijkheid en gezelligheid. En daardoor lijkt alles op elkaar, alsof er geen andere smaken meer zijn.
-
Yoren
Jaren geleden maakte ik in Canada voor het eerst kennis met het fenomeen Starbucks. Ik herinner mij die eerste ontmoeting als de dag van gisteren. Dat kwam een beetje door de koffie (extreem groot, extreem duur), een beetje door de huiskamersfeer (fijne fauteuils die structureel bezet waren) en een beetje door het unieke bestelsysteem (twee keer in de rij, waarom ook niet?).
-
Reputatiewaarde
Wist je dat 0,9 procent van de Nederlanders gelooft dat de aarde plat is? Voor je begint te lachen: dat zijn dus wel 155.520 mensen. Ongeveer het aantal inwoners van Amersfoort, zeg maar. Hoe die mensen erbij komen dat de aarde plat is? Tja, hoe kom ik erbij dat de aarde rond is?
-
Lust for Life
Hallo Jaap,
Nu je er niet meer bent, realiseer ik me dat ik vrijwel niets van je weet. Geen idee hoe oud je was of waar je woonde. Of je in God geloofde of meer in toeval. Oké, ik overdrijf. Ik ken je zoon, waarover je sprak alsof hij de verbeterde versie van jou was. En het voelt alsof ik je dochter ken, jouw persoonlijke held-van-de-zorg, waar je supertrots op was. Maar verder?
-
Frederick de muis
Vannacht droomde ik dat ik meedeed aan Expeditie Robinson. Ik zat alleen niet vast op een onbewoond eiland, maar opgesloten in mijn eigen huis.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 12
- Volgende pagina