Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Voorpagina
Het bouwen van een beweging
Waarom is het creëren van een 'beweging' zo populair onder influencers, marketeers en bedrijven? Omdat bewegingen aanstekelijk zijn en klanten kunnen winnen. De energie bruist en mensen ervaren dat magische gevoel van samenwerken aan iets dat groter is dan jezelf. Maar zijn non-profits de kunst van het bouwen van bewegingen verloren? Het lijkt er wel op. En dat terwijl het meer leden en donateurs kan opleveren en groter draagvlak voor de missie van de organisatie.
-
Nieuws
'We zwaaien de Flying Doctors uit': organisatie verder als Amref Health Africa
-
Interview
Alexander Ribbink: ‘Ik heb moeite met het woord filantroop’
Nieuws
-
Erkenningsregeling goede doelen aangepast per januari 2025
Lees meer over "Erkenningsregeling goede doelen aangepast per januari 2025" -
Raymond van Haeften (71) overleden, in memoriam
Lees meer over "Raymond van Haeften (71) overleden, in memoriam" -
Kabinet wil Erfgoedwet herzien
Lees meer over "Kabinet wil Erfgoedwet herzien" -
‘Luisterende schrijvers’ gezocht om schade toeslagenaffaire vast te leggen
Lees meer over "‘Luisterende schrijvers’ gezocht om schade toeslagenaffaire vast te leggen" -
Startpagina Fondsenwerving gelanceerd
Lees meer over "Startpagina Fondsenwerving gelanceerd"
Must reads
-
‘Het maatschappelijk middenveld is het cement van de maatschappij’ Interview
Lees meer over "‘Het maatschappelijk middenveld is het cement van de maatschappij’" -
Terugblik: Gehoord op de Vakdag fondsenwerving Nieuws
Lees meer over "Terugblik: Gehoord op de Vakdag fondsenwerving" -
Na veertig jaar stopt bureau Van Dooren Advies
Lees meer over "Na veertig jaar stopt bureau Van Dooren Advies"
Verdieping
-
De rijkdom van emoties: Angst...
Hoe zou de wereld eruitzien als onze prehistorische voorouders hun verstand hadden gebruikt in plaats van hun instinct? Wat als ze even hun SMART-doelen hadden geformuleerd voor ze op jacht gingen? Of oog in oog met een T-Rex voor de zekerheid een risicoanalyse hadden uitgevoerd? Ik vrees het ergste…
-
Onderzoek Nederlandse donateur wil een kick ervaren
Een kick ervaren, delen wat je hebt en je horizon verbreden. Dat zijn de drie belangrijkste drijfveren van Nederlandse donateurs om te geven. Opmerkelijk is dat de drijfveren van mannen en vrouwen sterk verschillen. Voor vrouwen is ‘delen’ de belangrijkste geefmotivatie, voor mannen is dit ‘organiseren en realiseren’. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek dat fundraising consultant Samuel Visser liet uitvoeren naar de drijfveren van Nederlandse donateurs.
-
Reportage Keynotes van inspirerende changemakers op IFC 2024
Tijdens het International Fundraising Congress (IFC) 2024 kwamen maar liefst 1.300 mensen samen om te leren en ervaringen met elkaar te delen. Van deze deelnemers waren achthonderd fondsenwervers fysiek aanwezig in Noordwijkerhout, terwijl nog eens vijfhonderd professionals online aansloten. Zij hebben gezamenlijk de potentie om meer dan een miljard mensen te bereiken, iets wat in deze tijd van chaos en crises van groot belang is: het thema van de opening.
-
In acht stappen naar een succesvolle AI-pilot
In 2025 kan geen organisatie meer om AI heen, ook non-profits niet. Helaas zien Gülsün Gün en Paola Hoogervorst in de praktijk dat nog te veel goede doelenorganisaties zijn blijven hangen in de verkenningsfase en geen grote stappen (durven) zetten. Hun advies: begin klein met een AI-pilotproject. Want als je nu niet in actie komt, loop je het risico achterop te raken terwijl anderen al volop profiteren van AI.
-
Boekrecensie: 'Chai - Leven - Life' van Marc Noyons
Maart 2024 opende Het Nationaal Holocaust Museum (NHM) in Amsterdam haar deuren. Het NHM vertegenwoordigt een cruciale entiteit in het hedendaagse culturele landschap, gewijd aan het gedenken van de Holocaust en het overbrengen van de historische, ethische en educatieve dimensies van dit tragische hoofdstuk uit de geschiedenis. De oprichting van het museum komt voort uit een groeiend besef van de noodzaak om het collectieve geheugen van de Holocaust levend te houden en te verankeren in het nationale erfgoed. Het museum zal zich ook richten op de toekomst, zeker in deze tijd waarin polarisatie en populisme hoogtij vieren.
-
Onderzoek De match tussen verwachtingen van goede doelen en bedrijven
-
Column Column De zij-instromer: Michel Elsenga (Cultuurfonds)
-
Interview Het BIMHUIS: vijftig jaar volle zalen voor jazzmuziek
-
Nieuw initiatief ‘Betekenisvol geven’ gelanceerd
Vacatures
Maggie's Groningen
Fondsenwerver
- Groningen
Rijksakademie van beeldende kunsten
Senior Medewerker Development
- Amsterdam
Trees for All
Financieel Medewerker
- Utrecht
Landschap Overijssel
Fondsenwerver
- Dalfsen
Evenementen
DDMA Post Meetup
Events Fundraising Conference 2025
Filantropie vanuit vertrouwen
Al 26 jaar hét vakblad over fondsenwerving en filantropie in Nederland
Lees hier het laatste nummer:
Tip de redactie
Ideeën voor een artikel, column of nieuwsbericht? Neem contact met ons op
Ideeën voor een artikel, column of nieuwsbericht? Neem contact met ons op