Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Verdieping
-
De toekomst van direct mail: van massa naar maatwerk
Direct mail (DM) is al jaren een krachtig middel in de fondsenwervende programma’s van goede doelen. Van oudsher werd het gebruikt als bulkkanaal. Grote aantallen identieke berichten werden verstuurd naar een breed publiek. Het doel: zoveel mogelijk mensen bereiken in de hoop dat zoveel mogelijk mensen geven. Maar de fondsenwervende sector is constant in beweging. Als goed doel wil je dat jouw DM-programma daarin meebeweegt. Hoe je dat doet? Zet je donateur centraal. Margriet Mol gaat in op de veranderingen, met als voorbeeld de Maag Lever Darm Stichting.
-
Column 25 jaar Vf: Blauwtje lopen
‘Alleen maar fondsenwerving!’
Erg subtiel was ik niet toen Jaap Zeekant mij vroeg wat ik van zijn blad vond. ‘Het heet natuurlijk wel Vakblad fondsenwerving,’ zei hij met die grote grijns en kleine pretoogjes. ‘Maar laat maar zien hoe jij het zou doen.’
-
Thema Vakdag fondsenwerving 2023: ‘Outside Inside’
De Vakdag fondsenwerving is hét jaarlijkse event voor iedereen die impact wil maken via fondsenwerving, communicatie, marketing en (vrijwilligers-) management. Het thema van 2023 is ‘Outside Inside’. Van buiten naar binnen denken: dat is de essentie van het vakgebied van fondsenwerving. Ons vak is mensen en organisaties verenigen om meer impact te maken. Elke fondsenwerver wil aansluiten bij de belangen, motieven en denkbeelden van anderen. Of het nou beneficiënten zijn of donors zoals bedrijven, vermogensfondsen of particuliere gevers. Elke dag werken we eraan om nieuwe doelgroepen te bereiken en te binden.
-
Boekrecensie: 'De Kunst van Anders' van Renée Steenbergen
Als onderzoeksjournalist en kunsthistoricus probeert Renée Steenbergen systemische vraagstukken in de kunstwereld te onderzoeken en bespreekbaar te maken. Deze publicatie kwam tot stand in samenspraak met circa vijftig betrokkenen, belangenverenigingen voor kunstenaars en makers, brancheorganisaties, leidinggevenden van kunstmusea, podia en fondsen. Volgens de auteur beoogt zij een discussie aan te zwengelen over de broodnodige noodzaak van verandering in de cultuursector.
-
Vrijwilliger bij de Fundraising Convention Londen: een warm bad voor fondsenwervers
Waarom ga je als Nederlandse manager fondsenwerving en communicatie vrijwillig de organisatie van de Fundraising Convention van het Chartered Institute of Fundraising (CIOF) in Londen (3 en 4 juli) helpen? Ik kan je vertellen dat dit veel brengt, naast dat ik in het team vrienden heb waarmee ik het graag over fondsenwerving heb. En ik was niet de enige van wat verder weg: er waren zelfs twee vrijwilligers uit Italië. De gemene deler van de vrijwilligers? Je leven lang blijven leren.
-
Fanny Castel over fondsenwerving: ‘Het oplossen van uitdagingen begint bij het financieren van onderzoek’
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal: met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer: Fanny Castel, relatiebeheerder Trusts & Foundations bij het University Fund Wageningen, een aan Wageningen University & Research (WUR) gelieerde ANBI. De van oorsprong Française zet zich sinds 2015 in voor het fonds dat professoren en wetenschappers ondersteunt in hun onderzoeken naar duurzamere voedselsystemen, betere biodiversiteit en duurzamer gedrag.
-
Paul van Vliet, dertig jaar Mister UNICEF
Een jaar geleden deed het Vakblad fondsenwerving UNICEF Nederland het verzoek om Paul van Vliet te interviewen. Hij was in 2022 immers dertig jaar ambassadeur van de kinderrechtenorganisatie. De eerste ambassadeur van een goed doel, wat veel navolging heeft gekregen. Linda Berkel, ambassadeursmanager bij UNICEF Nederland, informeerde het Vakblad dat het interview werd uitgesteld vanwege Pauls gezondheid. Op 25 april 2023 overleed de cabaretier na een kort ziekbed op 87-jarige leeftijd. Berkel vertelt hoe de samenwerking met Paul van Vliet verliep en wat hij heeft betekend voor UNICEF Nederland.
-
Fondsenwerving op maat: de geefpersona’s van HOGENT
Geefgedrag van Vlamingen: hoe kun je doelgroepen segmenteren? Het Research Centre for Sustainable Organizations van HOGENT is in 2019 gestart met een grootschalig onderzoek naar het geefgedrag van de modale Vlaming aan goede doelen. Doel was goede doelen te ondersteunen rond communiceren op maat en handvatten te geven hoe dat aan te pakken is. Uit dit onderzoek kwamen een aantal algemene inzichten naar voren over wie de Vlaamse gevers zijn en wat ze belangrijk vinden. Het onderzoek leverde daarnaast heel wat data op waaruit de onderzoekers verschillende groepen konden segmenteren. Dit leidde hen ertoe geefpersona’s te creëren.1 Sinds 2019 wordt dit onderzoek jaarlijks herhaald om de persona’s up-to-date te houden en de verdeling ervan onder de gevende Vlaming te kunnen blijven opvolgen.
-
Michael Rutgers: ‘Voor dit werk heb je een lange adem nodig’
Op een koude lenteochtend stap ik het stationsplein in Amersfoort over richting het Huis voor de Gezondheid. ‘Dit terrein is rookvrij,’ lees ik op de stoeptegels die daar liggen. Het is een van de bereikte mijlpalen in het arbeidzame leven van Michael Rutgers, ruim zeventien jaar directeur van Longfonds. Ik ga langs bij een kleurrijk figuur in de wereld van de gezondheidsfondsen en filantropie. Iemand met wie het kan schuren, maar zeker ook goed toeven is.
-
Crowdfundingplatforms voor non-profits en particulieren: een vergelijkend onderzoek
Dat crowdfunding nog altijd aan populariteit wint, zal voor niemand in de fondsenwervende sector een verrassing zijn. Het is steeds gemakkelijker geworden om als particulier een actie op te zetten en gelden te werven bij bekenden en geïnteresseerden. Goede doelen maken ook gretig gebruik van de mogelijkheden die er zijn: veel organisaties organiseren digitale collectes die in hun opzet weinig verschillen van crowdfundingsacties.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 7
- 8
- 9
- ...
- 109
- Volgende pagina