Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Verdieping
-
Werken aan respect
Uit onderzoek van Adrian Sergeant en Alan Clayton blijkt dat fondsenwervers zich niet gerespecteerd voelen door collega’s van de afdelingen programma’s en bestedingen. ‘De belangrijkste reden waarom fondsenwervers vroegtijdig vertrekken is gebrek aan respect van andere afdelingen’ zegt Clayton. Die opmerking kwam wel even binnen.
-
Georganiseerde en particuliere hulp buiten de poorten van Ter Apel
Buiten de poorten van het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel wemelt het regelmatig van de mensen voor wie binnen geen plek is. Vooral tegen het einde van de zomer sliepen er honderden mensen in de buitenlucht, in vaak erbarmelijke, onhygiënische omstandigheden. De beelden uit het nieuws grepen veel mensen aan en lieten ook de goede doelen niet koud. Wat hebben goede doelen buiten de poorten van Ter Apel gedaan en welke rol speelden particuliere acties daarin?
-
‘Fondsenwervers voelen zich niet gerespecteerd door collega’s’
De arbeidsmarkt voor fondsenwervers is krap. Hoe kunnen fondsenwervende organisaties fondsenwervers aantrekken en behouden? Adrian Sergeant en Alan Clayton deden internationaal onderzoek onder 2.700 fondsenwervers. Vakblad fondsenwerving sprak met Clayton. Hij noemt HandicapNL als een organisatie die uitstekend de cultuur van de twee interne ‘bedrijven’ (afdelingen) kan verenigen en daardoor een unieke externe positie heeft. Wat is het geheim van hun succes?
Dit is een vervolg op het artikel 'Gezocht: creatieve en gemotiveerde werknemers' in Vf 24-4. Daniëlle Schutgens en Jeroen van de Koppel van HandicapNL geven in een ander artikel tekst en uitleg.
-
Donateursservice: centraal in de organisatie
Steeds vaker gebruiken fondsenwervers de stelling: ‘Het behouden van een donateur is goedkoper dan het werven van een nieuwe.’ Er komt steeds meer besef dat het de moeite loont om te investeren in die donateur. Wat nog wel vaak ontbreekt is het inzicht dat de telefonische contacten met die donateur een verantwoordelijkheid zijn van de gehele organisatie, niet alleen van de donateursservice.
-
Estafettecolumn door fondsenwervers: Onno Yska (VluchtelingenWerk Nederland)
In 2015 kwamen er door de oorlog in Syrië veel vluchtelingen uit dat land naar Nederland. De beelden van de door Europa trekkende vluchtelingen en vooral de iconische foto van het aangespoelde jongetje Aylan maakt veel los. Vanaf dat moment staat de telefoon bij VluchtelingenWerk roodgloeiend. Duizenden mensen bieden aan om op de een of andere manier te helpen. Tegelijkertijd zijn er ook felle protesten tegen de komst van asielzoekers.
-
Hoe donateurgericht zijn Nederlandse goede doelen?
Goededoelenorganisaties denken steeds vaker na over donateurgericht werken, maar op het gebied van communicatie en relatiebeheer is nog veel verbetering mogelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dunck Loyalty en Goede Doelen Nederland onder 61 Nederlandse goede doelen actief in verschillende sectoren. Opvallend is dat grotere goede doelen vaker de middelen en structuren ingebouwd hebben om donateurgericht te kunnen zijn.
-
Gerda Kranendonk over fondsenwerving: ‘Ik vind het mooi dat fondsenwerving zo meetbaar is’
In het Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt en hun visie op het vak. Deze keer: Gerda Kranendonk, die zich met haar eenmanszaak Miss Message op projectbasis inzet voor een groep van acht tot tien uiteenlopende goede doelen, waaronder het Nationaal MS Fonds, World Animal Protection en CliniClowns. Doordat ze op veel verschillende plekken werkzaam is, zijn haar opdrachten heel verschillend van karakter.
-
Meer zicht op impact: hoe je aan de slag kunt om je eigen impact te vergroten
Steeds meer organisaties voelen de behoefte om aan de slag te gaan met hun impact. De behoefte komt uit verschillende hoeken: soms zijn het directeuren die van hun raad van toezicht impact moeten vergroten. Soms zijn het fondsenwervers die impactinformatie zoeken om beter te kunnen werven. Of communicatiemedewerkers die over impact willen communiceren aan hun doelgroep, of zich willen verantwoorden aan donateurs. Een enkele keer zijn het impactmanagers die willen weten hoe ze impactgericht werken in hun organisatie beter kunnen borgen.
-
Onderzoek naar de bankrelaties van vermogensfondsen
Alle Nederlandse filantropische organisaties hebben een bank en soms meer dan één. Eerder besteedde het Vakblad fondsenwerving aandacht aan de Eerlijke Bankwijzer (EBW) en de vraag wat duurzaam financieren en beleggen inhoudt. Banken doen zaken met het geld dat goede doelen via een rekening-courant, een depositorekening of een beleggingsportefeuille aan hen toevertrouwen. In dit vervolgartikel kijkt Martje Nooij naar de bankkeuze van 127 Nederlandse vermogensfondsen in relatie tot welke banken goed scoren in de EBW. Kort wordt ingegaan op andere ratings.
-
Hoe webdesign kan verleiden tot doneren
Carmen de Vries studeerde in 2021 af van de opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim. Voor haar scriptie deed ze onderzoek naar het webdesign en de webteksten op de website van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). De kernvraag van dit onderzoek was hoe de KNRM haar site kon optimaliseren, zodat de websitebezoekers doneren via de website. Hoe zet je potentiële donateurs aan tot doneren en hoe zorg je ervoor dat de websitebezoekers in één oogopslag zien dat je organisatie een goed doel is? Haar onderzoek bevat zeventig concrete adviezen over verbeteringen op het gebied van webdesign. In dit artikel geeft ze een paar tips die andere organisaties ook kunnen toepassen.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 13
- 14
- 15
- ...
- 109
- Volgende pagina