Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Fondsenwerving op maat: de geefpersona’s van HOGENT

Onderzoek

3 juli 2023

Geefgedrag van Vlamingen: hoe kun je doelgroepen segmenteren? Het Research Centre for Sustainable Organizations van HOGENT is in 2019 gestart met een grootschalig onderzoek naar het geefgedrag van de modale Vlaming aan goede doelen. Doel was goede doelen te ondersteunen rond communiceren op maat en handvatten te geven hoe dat aan te pakken is. Uit dit onderzoek kwamen een aantal algemene inzichten naar voren over wie de Vlaamse gevers zijn en wat ze belangrijk vinden. Het onderzoek leverde daarnaast heel wat data op waaruit de onderzoekers verschillende groepen konden segmenteren. Dit leidde hen ertoe geefpersona’s te creëren.1 Sinds 2019 wordt dit onderzoek jaarlijks herhaald om de persona’s up-to-date te houden en de verdeling ervan onder de gevende Vlaming te kunnen blijven opvolgen.

door Sanne Holvoet, Ann-Sophie Bouckaert, Joke Persyn, Freek van Baelen

Geefpersona's

Geefpersona’s zijn fictieve karakters die symbool staan voor de verschillende donateurstypes onder de Vlamingen en geven een zeer gedetailleerde omschrijving van een donateur. Op die manier krijgen donateursdoelgroepen een gezicht en kunnen organisaties die doelgroep gerichter en persoonlijker benaderen.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Vakdag Fondsenwerving Donateurs België Geefgedrag Vlaanderen Personalisatie HOGENT Geefpersona's Vf 25-3 Belevingszoekende Bianca Geïnformeerde Gerda Transparante Thierry Urgente Ulrike Wederkerige Wesley

Sanne Holvoet

Gastauteur

Sanne Holvoet vervoegde Team fondsenwerving na het behalen van haar PhD in de Communicatiewetenschappen (2021). Ze doet bij het Research Centre for Sustainable Organizations onderzoek naar individual fundraising, corporate fundraising & partnerships, en legacy fundraising in België en biedt met haar collega’s ondersteuning voor non-profitorganisaties over deze onderwerpen.

Joke Persyn

Gastauteur

Joke Persyn is onderzoeker bij het Research Centre for Sustainable Organizations waar ze al meer dan tien jaar onderzoek naar fondsenwerving doet. Daarnaast organiseert ze met haar collega’s een vormingstraject fondsenwervingsstrategie voor particuliere fondsenwerving en coachte ze al meer dan 100 organisaties.

Ann-Sophie Bouckaert

Gastauteur

Ann-Sophie Bouckaert is marketeer en onderzoeker bij het Research Centre for Sustainable Organizations en promotor van diverse onderzoeken omtrent fondsenwerving. Sinds 2014 organiseert ze samen met haar collega’s een vormingstraject fondsenwervingsstrategie voor particuliere fondsenwerving en coachte ze al meer dan 100 organisaties.

Freek van Baelen

Gastauteur

Freek Van Baelen is marketeer en onderzoeker bij het onderzoekscentrum AgroFoodNature. Freek helpt het team fondsenwerving met de analyses en de methodologische verantwoording.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close