In 2018 schakelde de Hersenstichting het campagnebureau Better Together Agency in om samen een event te ontwikkelen waarmee de stichting fondsen kon werven en awareness voor hersenaandoeningen kon creëren. Het event werd uiteindelijk een app om mensen, met een zittend beroep, te stimuleren gedurende de dag meer te wandelen. De bouwers van de app en de Hersenstichting hoopten op zo’n 10.000 gebruikers. En toen kwam corona: 'Wat er daarna gebeurde, had niemand kunnen hopen', vertelt Andreas Tober, PR-Manager bij de Hersenstichting.
Op 15 april 2020 ging Ommetje online: een applicatie om mensen aan het wandelen te krijgen. Immers, zo vertelt Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie en ambassadeur en gezicht van de campagne; ‘zitten is het nieuwe roken’. Wij Nederlanders houden van onze stoel, zo blijkt uit onderzoek. We bewegen namelijk minder dan de Fransen, Belgen en Duitsers. Slechte zaak, want wandelen houdt je hersenen en lijf gezond en je bent productiever en energieker na een ommetje. Ook helpt het je te onthaasten en verbetert wandelen je creativiteit. Door beweging verbetert de werking van signaalstoffen in je hersenen; hierdoor gaat de communicatie tussen hersencellen steeds soepeler. Best belangrijk voor je bovenkamer dus, dat bewegen.
Informatie, competitie, beloning
Samen met het campagnebureau Better Together Agency, een game-ontwikkelaar, een app-bouwer en hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder ontwikkelde de Hersenstichting de Ommetje app. In eerste instantie was de app bedoeld voor mensen in het bedrijfsleven. Aan de app werden drie elementen toegevoegd: informatie - gegeven door Erik Scherder - competitie en beloning. Het principe is simpel; wandelaars gaan lekker naar buiten, strijden daarbij tegen elkaar en de hersenprofessor vertelt na iedere wandeling een interessant hersenfeitje.
1,1 miljoen dowloads
'En toen kwam iedereen door Covid-19 in één klap thuis te zitten', zo vertelt Andreas. 'Het wandelingetje in de buurt van het kantoorpand samen met collega’s, zat er niet meer in. We besloten om de app voor particulieren gratis toegankelijk te maken. Immers, we zitten allemaal thuis en missen het loopje naar de koffiemachine, printer of kantine. En dat was een goede zet: de gezondheidsapp staat inmiddels in de top 3 in de app store en wordt gebruikt door 1,1 miljoen Nederlanders.'
Een onverwacht succes dus. 'Dit hadden we van tevoren nooit durven dromen', vertelt Andreas. 'Het primaire doel van Ommetje was om mensen in beweging te krijgen en dat is zeker gelukt. Er wordt massaal gewandeld, door jong en oud. Het tweede doel van de Hersenstichting was om awareness te creëren. Ook dat is gelukt: Ommetje is niemand ontgaan, ook de jongeren niet. Verder is de app op het gebied van fondsenwerving ook een succes gebleken. We waren, net zoals alle goede doelen in deze tijd van corona, bang voor een terugval qua donaties in de collecteweek. Ook wij gingen immers dit jaar niet deur aan deur met onze collectebussen.'
Ommetje stimuleert de hersengezondheid
Ommetje is gratis te downloaden voor particulieren, bedrijven betalen voor de applicatie. Andreas: 'In de app store vinden bedrijven de app ‘Ommetje Lopen’, een tool om met je collega’s te gaan lopen en zo medailles te sparen. Na een donatie aan onze stichting van 500 tot 2500 euro – dat ligt aan het aantal medewerkers binnen een bedrijf - kan het bedrijf meedoen. De naam en het logo van het bedrijf staan dan vermeld in de app en teams/afdelingen kunnen het tegen elkaar opnemen. De medewerkers ontvangen een digitale toolkit zodat het niet alleen leuk, maar ook makkelijk is.'
Online collectebus
De naamsbekendheid die Ommetje heeft gegenereerd is ongekend groot. 'Je ziet ons overal, alle media pakken het op en iedereen praat erover. En de mensen leggen de link tussen hersengezondheid en een actieve levensstijl. Al meer dan 1,1 miljoen particulieren hebben de app gedownload en meer dan 750 bedrijven doen mee met Ommetje voor Bedrijven. Wat ook succesvol is gebleken, is onze online Ommetje collectebus. Tijdens de collecteweek hebben we een collectebus voor de Ommetje-gebruikers aangemaakt en hen gevraagd een donatie te doen. Daar hebben we ruim 200.000 euro mee opgehaald. Dat hadden we helemaal niet verwacht. Dat de Ommetje-gebruikers extra punten konden verzamelen, hielp ook,' legt Andreas uit. 'Daarmee joegen we de collecte extra aan.'
Blijven lopen
Wat heeft de Hersenstichting nog meer op de agenda staan? 'We denken dat ook na corona Ommetje nog een succes blijft. Een groot aantal mensen is immers van plan ook na de crisis een deel van de week thuis te blijven werken. En we kunnen ook evenementen aan Ommetje koppelen. Zo zijn we op dit moment, samen met Wandelnet, druk bezig met de Bedrijven Challenge. Elk jaar organiseert Wandelnet op 8 april dit evenement; een dag waarop wandelen onder de werknemers wordt aangemoedigd. Dit jaar gaat Wandelnet het anders doen. Nu leek het Wandelnet leuk om, samen met Ommetje van de Hersenstichting, een maand lang mensen van verschillende bedrijven tegen elkaar te laten lopen. Bijna 300 bedrijven hebben zich ingeschreven. Van 1 tot en met 31 maart gaan deze bedrijven de strijd met elkaar aan. De top 3 wordt op 8 april bekend gemaakt.'