We kunnen natuurlijk ook niet om de gebeurtenis heen die niet alleen de goededoelensector, maar de hele wereld vanaf maart heeft ontwricht: de coronapandemie. Wie had ooit kunnen denken dat we het hele jaar thuis zouden zitten, op veilige afstand van onze collega’s, vrienden en familie. Dat er een streep zou gaan door zo goed als alle fysieke evenementen en congressen. Dat fondsenwervende strategieën opnieuw uitgevonden moesten worden, met focus op de telefoon, QR en webinar.
Vanaf het moment dat het land voor het eerst in lockdown ging hebben we bij het Vakblad heel veel over corona geschreven. Over de mooie acties en de vindingrijkheid van goede doelen, over de opkomst van nieuwe wervingsmethoden, maar ook over wat er allemaal niet meer kon en lukte. Een selectie uit de meest gelezen stukken over het coronavirus:
1) Hartstichting lanceert eerste volledig mobiele landelijke collecte
Toen de huis-aan-huiscollecte niet door kon gaan sloeg de Hartstichting de handen ineen met de Mobile Interaction Company (M.I.C.) en lanceerden ze een volledig mobiele collecte, compleet met donor journey.
2) Hulpacties Rode Kruis: Hulplijn, Ready2Help en Giro 5125 geopend
Eén hulporganisatie komt bij alle facetten van de crisis langs: het Rode Kruis. Het hele jaar zetten de leden en vrijwilligers zich met man en macht in, bijvoorbeeld met de Hulplijn, netwerk Ready2Help en Giro 5125.
3) Liveblog: alles over de impact van het coronavirus op de goededoelensector
De lockdown zette alle fondsenwervende processen in de goededoelensector op zijn kop. Om al het nieuws bij te houden hield het Vakblad fondsenwerving op haar site een aantal weken een liveblog bij.
4) Opinie: Bellen in tijden van corona
De coronacrisis bleek een uitgelezen moment om de telefoon te gebruiken om met donateurs in gesprek te gaan. Het aantal mensen dat hun betrokkenheid liet blijken was zelfs opvallend groot, schreef Jeroen Hogenhout.
5) Longfonds lanceert platform voor longpatiënten na corona
Het Longfonds lanceerde in mei het digitale platform coronalongplein.nl voor mensen die blijvende longklachten opliepen als gevolg van corona. Een community voor advies, informatie en een luisterend oor.
6) Vakdag fondsenwerving gaat niet door
Helaas, de herlancering van de Vakdag fondsenwerving kon dit jaar niet doorgaan. We waren er helemaal klaar voor, hadden onder andere Ben Tiggelaar al aangekondigd. 12 maart ging er een streep door.
7) LUMC ontving al bijna 540.000 euro voor corona-onderzoek met crowdfundactie
De crowdfundactie #WakeuptoCorona van het LUMC werd eind maart gestart. 3,5 week later was er ruim een half miljoen gedoneerd om de onderzoekscapaciteit van het ziekenhuis uit te bereiden.
8) Hersenstichting crowdfundt voor onderzoek naar invloed corona op hersenen
Begin oktober startte de stichting een actie om grootschalig onderzoek naar het effect van corona op de hersenen te financieren. De 60.000 euro die nodig was kwam gedurende de maand binnen.
9) Longfonds, ReumaNederland en Hartstichting houden grootschalige inhaalcollecte
Drie grote organisaties zagen hun landelijke collecte in het voorjaar wegvallen. Ze sloegen de handen ineen voor een unieke samenwerking: de duizenden collectanten gingen in oktober ‘mét elkaar en vóór elkaar’ langs de deuren.
10) Zes coronalessen voor fondsenwervers
De coronaperiode levert een spannende tijd op voor fondsenwervers. De behoefte aan hun werk stijgt, maar lagere inkomsten nopen tot ingrijpen. Medio april gaf Walter van Kaam zes tips die medio december (helaas) nog steeds relevant zijn.
11) Te belangrijk om te falen: overleven alleen sterke en flexibele non-profits de pandemie?
Boven op het tragische verlies van levens en het gevecht van mensen die herstellende zijn van de ziekte zijn ook de sociale en economische consequenties enorm. Daryl Upsall vroeg zich af wat dat betekent voor de wereld van de non-profits.
--
Dit artikel verscheen eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 22, nummer 8, dat in december 2020 uitkwam.