Sinds dit jaar moeten alle bedrijven, instellingen en organisaties ingeschreven staan in het ubo-register, waarin de uiteindelijk begunstigde geschreven moeten staan. Nu veel organisaties dat hebben gedaan kijkt de Kamer van Koophandel tegen achterstanden aan. Daarom is besloten dat tot 1 januari 2023 de bevestigingsmail van de KvK dat de ubo-opgave is ontvangen voldoende om zakelijke relaties met financiële instellingen aan te gaan.
In de praktijk gaat het om een verlenging van een tijdelijke regeling, die organisaties in staat zou stellen om bijvoorbeeld bankrekeningen te openen, ook zonder afgeronde ubo-inschrijving. Dat regeling zou in principe tot september zou gelden. Minister van Financiën Sigrid Kaag hoopte dat de bestaande achterstanden tegen die tijd weggewerkt zouden zijn, maar die datum werd niet gehaald. De inschatting is dat de UBO-opgaves die voor de eerste deadline voor inschrijving gedaan zijn (27 maart 2022), in september allemaal verwerkt zullen zijn. De Kamer van Koophandel verwacht dat de alle achterstanden in oktober ingelopen zullen zijn. Het Ministerie heeft expliciet voor een ruimere termijn gekozen, aldus de KvK.
Ubo-register voor non-profits
Het ubo-register werd in 2020 geïntroduceerd als deel van de aanpak tegen witwassen. Als de uiteindelijk belanghebbende bekend is, wordt het voor de autoriteiten ook sneller duidelijk wie er aan de knoppen draait bij een bedrijf of instelling. Ook stichtingen en verenigingen moeten een uiteindelijk belanghebbende inschrijven, maar omdat die voor een non-profit niet in dezelfde hoedanigheid bestaat (het goede doel is de belanghebbende) worden deze organisaties gevraagd om zelf te bepalen welke belangcategorie geldt.