Om het onderscheid tussen ANBI’s en andere entiteiten in het nieuwe UBO-register te verduidelijken is in overleg met branchevereniging SBF besloten dat personen die data uit het register willen opvragen een speciaal afgestemde toelichting ontvangen waarin staat dat bestuurders enkel vanuit hun functie zijn ingeschreven. Dat heeft demissionair Minister van Financiën dinsdag bekend gemaakt in de antwoorden op vragen van Tweede Kamerleden Grinwis (CU) en Stoffer (SGP).
In het UBO-register staan sinds september 2020 de uiteindelijk belanghebbenden van organisaties – vaak mensen met een eigendomsbelang of zeggenschap in de entiteit. Non-profit stichtingen en verenigingen met een ANBI-status kennen echter geen belanghebbende personen: het goede doel is de belanghebbende. Daarom zijn ANBI’s verplicht om hun statutaire bestuur in te schrijven.
Verbinden met ANBI-register
Bij een uittreksel uit het UBO-register gaat een met SBF afgestemde toelichting worden uitgegeven waarin staat dat de bestuurders vanwege hun functie in het register staan. Onderdeel daarvan is ook dat raadplegers worden verwezen naar het openbare ANBI-register, waarin alle instellingen voor algemeen nut te vinden zijn. Die oplossing wordt geïmplementeerd door de Kamer van Koophandel (KvK) en zal over enkele maanden functioneel zijn. De toelichting is wel al op korte termijn beschikbaar op de website van de KvK.
Het UBO-register voldoet aan de AVG-privacywetgeving en gevoelige gegevens zijn afgeschermd: alleen bevoegde autoriteiten en de Financiële Inlichtingen Eenheid kunnen BSN-nummers, identiteitsbewijzen en adressen inzien. Ook is zoeken op naam van de UBO is niet mogelijk. Rond de implementatie van het UBO-register schreven we over de positie van ANBI's.
De volledige antwoorden op de Kamervragen zijn te lezen op de site van de Rijksoverheid.