In dit nummer
-
Terugblik op ‘coronajaar’ 2020 – wat vertelt de data ons?
Het was een bewogen jaar waarin ons leven door het coronavirus op z'n kop werd gezet. Maar wat betekende dit voor de fondsenwerving branche? Gedurende de eerste lockdown in maart ontwikkelde Data Inside een dashboard met daarin geaggregeerde data van al zijn klanten. Dit dashboard geeft inzicht op basis van de giftdata van ruim 1,25 miljoen particuliere donateurs verdeeld over 24 organisaties.
-
Drieluik start van een fonds op naam: Major Donor, Goed Doel en Filantropiedesk
Vf gaat op zoek naar het verhaal van de gever. We traceren de stappen die gezet zijn bij het starten van een fonds op naam (FON), Fonds Ellen Nieuwenhuijsen, van het echtpaar Nieuwenhuijsen voor VluchtelingenWerk Nederland. Onno Yska, relatiemanager bij VluchtelingenWerk, is aan het woord over zijn ervaring met het eerste FON. Wat ging goed, en wat zijn de lessen voor een volgende keer? Tot slot legt Frank Aalderinks, hoofd Filantropie Advies bij ABN AMRO MeesPierson, uit wat zijn rol is geweest in dit proces en welk advies hij heeft voor Goede Doelen. Wat je afspreekt, moet voor iedereen goed voelen en voor honderd procent verantwoord kunnen worden. Dit lijkt logisch maar is ook een zoektocht.
-
Digitaal collecteren
Alsjeblieft! Het eerste nummer van de 23e jaargang van Vakblad fondsenwerving. Tevens het eerste nummer van het nieuwe jaar. Voor het eerst dat we het jaar daadwerkelijk beginnen met corona. Alsof het er altijd al is geweest. Ik las laatst op nrc.nl een artikel waarvan de strekking is dat wetenschappers verwachten dat het coronavirus nooit meer zal verdwijnen. ‘De samenleving moet ermee leren leven’. Een vreemd gevoel vind ik dat toch.
-
Kleur bekennen
Waarom warme kleuren ons opwinden en koude kleuren kalmeren
‘Wat is je favoriete kleur?’ Waarschijnlijk hoor je deze vraag al sinds je klein bent. En van psychologische test tot sollicitatiegesprek: je komt hem overal tegen. We geven veel betekenis aan kleur. Maar het wordt ook gretig gebruikt om elkaar beter te snappen ('Henk is echt heel blauw!'). En daarmee doen we niet alleen onszelf, maar ook kleur tekort. Waarom warme kleuren ons opwinden en koude kleuren kalmeren: