In het Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt en hun visie op het vak. Deze keer: Gerda Kranendonk, die zich met haar eenmanszaak Miss Message op projectbasis inzet voor een groep van acht tot tien uiteenlopende goede doelen, waaronder het Nationaal MS Fonds, World Animal Protection en CliniClowns. Doordat ze op veel verschillende plekken werkzaam is, zijn haar opdrachten heel verschillend van karakter.
Hoe ben je in de goededoelensector terechtgekomen?
‘Ik ben er echt in gerold. Ik studeerde bestuurskunde en ik kwam terecht bij bureau Mediad, die de Chari-Barometer uitgaf. Uiteindelijk gingen zij een onderzoek doen voor Memisa naar het heractiveren van ‘slapende’ donateurs waar ik aan meewerkte. Memisa was toen op zoek naar een fondsenwerver, en zij vroegen vrij snel of ik dat wilde doen. Ik wist op dat moment nog niet zoveel, maar ik ben goed ingewerkt door collega’s en heb aan de Universiteit Utrecht de opleiding Marketing, fondsenwerving en sponsoring gedaan. Daarna ging ik door naar Mensen in Nood, en die werden samen Cordaid. Daar was ik onder andere verantwoordelijk voor het merkportfoliobeleid, dat was een heel interessant proces. Toen heb ik nog een tijdje voor PSI gewerkt en als Marketing Manager bij de Postcode Loterij; dat was een offer you can’t refuse op het snijvlak van commercieel en goede doel.’
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!