Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Rebranding
-
Van logo naar verhaal: een scherpere, frissere identiteit voor 11.11.11
Vier op de vijf Vlamingen kent 11.11.11, een cijfer om trots op te zijn. Maar het merk van deze gevestigde middenveldorganisatie verliest potentieel aan kracht. De organisatie sleept een oubollig, soft en liefdadig imago mee dat niet meer strookt met de beoogde impact. Ook neemt de instroom aan nieuwe schenkers en vrijwilligers af. Katrien Heughebaert schetst hoe 11.11.11 tot een nieuw verhaal is gekomen.
-
Een nieuwe koers voor GivingTuesday Nederland
De GivingTuesday-beweging bood maatschappelijke organisaties de afgelopen vijf jaar de kans om zoveel mogelijk mensen bij hun missie te betrekken. Nieuwe kartrekker Anne Theelen besloot te kijken hoe de beweging de komende jaren tot meerwaarde kan zijn en hoe GivingTuesday maatschappelijke organisaties op zo een goed mogelijke manier kan ondersteunen.
-
Harmienke Kloeze, directeur CBF: ‘Van publieksvertrouwen naar samenlevingsvertrouwen’
Directeur Harmienke Kloeze werkt bijna drie jaar bij het CBF. In februari is een campagne gestart om het vertrouwen in goeddoen een impuls te geven met de titel ‘Achter elk Erkend Goed Doel staat CBF’. Tijd voor het Vakblad om Kloeze te interviewen over de nieuwe koers van het CBF.
-
SeeYou Foundation terug naar haar wortels na loskoppeling van Light for the World
De naam van een goededoelenorganisatie is een van haar belangrijkste krachten. Het is een visitekaartje dat vertelt wat je doet en dat, als je een beetje geluk hebt, uitgroeit tot een begrip in de maatschappij. Toch zijn er altijd wel een paar organisaties die van naam wisselen, bijvoorbeeld omdat ze fuseren met een andere non-profit of hun focus verleggen. Zo ook de Nederlandse tak van Light for the World, die zich per 2021 loskoppelde van de internationale organisatie en als ‘Stichting SeeYou’ voor zichzelf begon. Uit hun ervaringen blijkt dat er achter zo’n naamswisseling veel meer schuilgaat.
-
Cordaid: een organische fusie en rebranding van jaren
Van vijf organisaties naar één goed doel, dat was de uitdaging van Cordaid de afgelopen jaren. Een bijzondere manier van werken ging daaraan vooraf. Simone van Hamond, Director Marketing & Fundraising, kreeg deze taak toebedeeld toen ze in 2013 in functie trad. 'Het hele traject van rebranding heeft in totaal achttien jaar geduurd, waardoor het een erg organische transitie is geworden. Al zou ik uiteraard geen enkele organisatie aanraden er achttien jaar over te doen, het heeft ons veel voordelen opgeleverd', aldus Simone. Een korte geschiedenis van een lang, maar doeltreffend fusietraject.
-
International Fund for Animal Welfare na vijftig jaar nieuwe huisstijl
Vijftig jaar lang kenmerkte de zeehond het logo van IFAW, International Fund for Animal Welfare. Maar in het nieuwe logo mocht hij niet meer terugkeren. Begin mei werd een strak en eigentijds logo gepresenteerd, in kleine letters, met een onderstreepte a en een compleet nieuwe huisstijl.