Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Loterijen
-
‘Het maatschappelijk middenveld is het cement van de maatschappij’
Jonne Arnoldussen is sinds twee jaar managing director bij de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij. Hij is o.a. verantwoordelijk voor de steun aan goede doelen. Op 1 september is de deadline voor goede doelen om aanvragen in te dienen voor een financiële bijdrage. Een dag later zit Petra Hoogerwerf in zijn kantoor.
-
Care-a-Lot is de nieuwe loterij voor Nederlandse gezondheidsdoelen
Vanaf vandaag er een nieuwe goededoelenloterij op de markt: Care-a-Lot. Deelnemers aan de nieuwe loterij, opgesteld in samenwerking met loterijorganisatie FAIRSHARE Nederland, financieren met hun deelname verschillende Nederlandse zorg- en gezondheidsdoelen. De consument kan zelf een keuze maken welk specifiek doel zij willen steunen.
-
Doneren met een themaloterij van FAIRSHARE
Native Content - Roelant Reizevoort en Michiel van Dijk, beiden met ruime ervaring in de wereld van kansspelen, begonnen in 2015 FAIRSHARE Nederland. We spreken met Roelant, van huis uit marketeer, was hij eerder productmanager Lotto, marketingdirecteur van De Lotto en uiteindelijk manager bij FAIRSHARE, de eerste Nederlandse organisatie in dertig jaar die een loterijvergunning heeft weten te verwerven.
-
Raffld: F'ck money. Make memories
Peter-Paul: 'De loterijmarkt is niet gemakkelijk. De gemiddelde leeftijd van de loterijspeler neemt al jaren achtereen toe. Jonge mensen aantrekken is moeilijk. En internet wordt steeds belangrijker. Maar omdat we geen bestaand product hadden, konden we de markt volkomen vrij benaderen. Ik was ervan overtuigd dat er voor iets nieuws zeker ruimte in de markt is. Ongeveer een kwart van het totale aantal Nederlanders behoort tot de millennials. Van hen speelt ruim zestig procent maximaal twee keer per jaar mee in een loterij. Dat blijkt uit een enquête die we door Ruigrok NetPanel hebben laten uitvoeren. En iets meer dan de helft geeft maximaal eens per half jaar aan een goed doel. Als een deel van deze groep loten gaat kopen dan is dat zeer waarschijnlijk ‘nieuw geld' voor de goede doelen, die immers vijftig procent van de inleg krijgen. Ook onderzoeksbureau RBB Economics kwam tot de conclusie dat er ruimte in de markt is voor nieuwe loterij-initiatieven. Dat alles bracht ons ertoe een loterij speciaal voor millennials te bedenken, waar ze bij wijze van spreken hun bed niet voor uit hoeven. Dat wil zeggen om mee te spelen. Als ze winnen, moeten ze wel degelijk op pad.'
-
Waarom het kabinet het einde riskeert van de loterijen
Al in de vijftiende eeuw waren loterijen in Nederland een populair middel om fondsen te werven voor de stadskas. Met de opbrengsten kwamen voorzieningen tot stand voor noden waar de overheid (nog) geen rol voor zichzelf zag, zoals de zorg voor weduwen en wezen en het aanleggen van polders. Geen wonder dat Nederland al jaren in de mondiale geeftoptien staat.
-
De zegeningen van het huidige loterijstelsel
Het kabinet heeft enige tijd geleden aangekondigd om in 2017 nieuwe loterij-initiatieven toe te willen laten. Waarom het dit zo snel wil veranderen en tot welke verbetering dat moet leiden is onduidelijk. Het zou betekenen dat Nederland als eerste en enige land in Europa zijn loterijmarkt openstelt voor buitenlandse aanbieders. Daardoor ontstaat de mogelijkheid dat buitenlandse, grote gokconcerns de Nederlandse markt overspoelen. Want de Nederlandse loterijen zijn groot in fondsenwerven, als loterij zijn zij internationaal bezien piepklein. En dus kwetsbaarder dan het lijkt.
-
Nieuwe kansen op de Nederlandse loterijmarkt?
Tipp24 wil de Nederlandse onlineloterijmarkt op en liet daarvoor onderzoek doen.
-
Het lot van de samenleving: pleidooi voor goededoelenloterijen
Deze traditie is meer dan zestig jaar geleden ontstaan vanuit de goede doelen. Na de Tweede Wereldoorlog werd vanuit de rooms-katholieke gemeenschap de SUS-loterij (Sla-Uw-Slag Loterij) opgericht voor fondsenwerving voor de wederopbouw van ons land. We kennen deze loterij nu als de BankGiro Loterij. Ook de Lotto, met belangrijke opbrengsten voor de sport, maakt deel uit van dit rijke verleden, evenals de Vriendenloterij, voortgekomen uit de ooit vanuit de Vereniging Humanitas en enkele andere goede doelen opgerichte Sponsor Loterij. Het zijn sterke voorbeelden van het particulier initiatief, waaraan het kabinet zegt zoveel waarde te hechten en waarop het momenteel zo sterk een beroep doet. Het lot van onze samenleving wordt door deze initiatieven mede bepaald.