Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Artikelen per label
-
Struisvogelkabinet
Het nieuwe kabinet is er langer dan Balkenende 1, juichte vicepremier Fleur Agema onlangs. Een prestatie om trots op te zijn kennelijk. Maar wat betekenen de plannen van dit kabinet voor de non-profit sector? Het Hoofdlijnen- en regeerakkoord focust op vier uitdagingen: asiel en migratie, bestaanszekerheid, verduurzaming en zorg en ondersteuning. Het zet in op basisbehoeften zoals toegankelijke zorg, goed onderwijs (hoewel daarop bezuinigd wordt) en meer woningen. Veel aandacht voor de werkende Nederlander en weinig voor het versterken van de onderlinge solidariteit.
-
Terugblik: Gehoord op de Vakdag fondsenwerving
Vakblad fondsenwerving organiseerde op dinsdag 17 september de zestiende editie van de Vakdag fondsenwerving: de jaarlijkse congresdag voor de fondsenwervende sector. Het Beatrix Theater in Utrecht was het toneel voor een drukbezochte dag vol inspiratie, kennisuitwisseling en nieuwe perspectieven. Een sfeerimpressie van de dag:
-
Na veertig jaar stopt bureau Van Dooren Advies
Job van Dooren startte in 1984 met het begeleiden van (culturele) organisaties voor fondsenwervende campagnes. Geleidelijk groeide het bedrijf Van Dooren Advies (VDA) als toonaangevend bureau. Bart Cordemeijer begon veertien jaar geleden als sectorhoofd en werd daarna managing director. Na veertig jaar stopte het bedrijf onlangs zijn werkzaamheden en sloten de deuren definitief.
-
Column De zij-instromer: Jerzy Soetekouw (Humanitas)
Bij de gemeente had ik veel te maken met dossiers, formulieren en wachtlijsten en vaak dezelfde routine. Door de jaren heen ontwikkelde ik een missie: ik wilde iets doen met mijn geloof in de kracht van mensen, de solidariteit en het samen bouwen aan een betere wereld. Uiteindelijk waren het deze elementen die mij richting de goede-doelen-wereld dreven. En ja, ook daar houd ik me bezig met papierwerk, maar tevens met het realiseren van hulp op plekken waar het hard nodig is. Of het aankaarten van zaken die mensen in de problemen brengen, zoals de schuldenindustrie.
-
Tien jaar Legacy Monitor in Nederland: reflecties en inzichten voor fondsenwervers
Tien jaar geleden lanceerde Arjen van Ketel, in samenwerking met Legacy Foresight en acht goede doelen de Legacy Monitor in Nederland. Dit initiatief structureerde voor het eerst gedetailleerde data over inkomsten uit nalatenschappen, bracht deze in kaart en maakte toekomstige prognoses mogelijk - een belangrijke mijlpaal voor de sector.
-
Teruglezen: het liveblog van de Vakdag fondsenwerving 2024!
Vakblad fondsenwerving organiseerde dinsdag 17 september alweer de zestiende editie van de Vakdag fondsenwerving: hét evenement voor de fondsenwervende sector en een dag vol inspiratie, kennisuitwisseling en nieuwe perspectieven. Net als vorig jaar vond het congres plaats in het Beatrix Theater in Utrecht. Redacteur Marijn Thijs verzorgde er, samen met gastauteurs Ewald Verhoog en Simone Salm, een liveverslag van. Deze kan je hier teruglezen:
-
Iris Soeurt over fondsenwerving: ‘De VPRO zit in het DNA van onze achterban’
In Vakblad fondsenwerving vragen we fondsenwervers naar wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer Iris Soeurt, Manager CRM bij omroep VPRO. Ze is onder andere verantwoordelijk voor de werving en het relatiebeheer van particuliere donateurs. Veel van de 250.000 leden hebben een diepe emotionele connectie met deze omroep.
-
Privacyregels voor doneren via websites
Het internet is het jachtgebied van digitale boeven, die via legale en illegale middelen proberen persoonsgegevens via websites te oogsten. Ook bij goede doelen en maatschappelijke organisaties. Deze organisaties dienen rekening te houden met de terechte zorgen die potentiële donateurs hebben over de veiligheid en de mogelijke verspreiding van hun persoonsgegevens. In dit artikel bespreekt Ellen Timmer de hoofdlijnen van privacy bij doneren via de website.
-
Jouw werk? Blijdschap verkopen aan je donateur
Twintig jaar geleden begon Bas van Breemen in het vak fondsenwerving en vond het meteen leuk. Het succes van een campagne en het effect van keuzes kan je tot op de cent berekenen. Dat betekent dat je er beter in kunt worden. Ter gelegenheid van zijn twintigjarig jubileum stelde hij een boekje samen met quotes van experts die hem een betere fondsenwerver hebben gemaakt. Een voorproefje.
-
Dilemma's en afwegingen: fossiele sponsors in de culturele sector
Fossiele sponsoring in de culturele sector is de afgelopen tijd een hot topic. Sponsorrelaties met olie- of gasbedrijven, luchtvaartmaatschappijen of financiële instellingen die fossiele activiteiten financieren, worden kritisch bevraagd door klimaatactivisten. En ook vanuit de sector worden deze relaties onder de loep genomen. Wat zijn recente ontwikkelingen en hoe voeren verschillende culturele instellingen hun duurzame ambities door in hun sponsorbeleid?
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 108
- Volgende pagina