Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Berichten over Psychologie

  • Kleur bekennen: Zwart laat elke kleur shinen!

    14 december 2021

    Zwart geld, zwarte lijst, zwart schaap, zwarte dag, zwartrijden, zwarte markt, zwarte zaterdag. Iemand zwart maken, op zwart zaad zitten, een zwarte bladzijde in de geschiedenis... In taal doen we er echt alles aan om deze kleur een negatief imago te geven. Terwijl juist zwart ervoor zorgt dat andere kleuren beter tot hun recht komen.

    Lees meer over "Kleur bekennen: Zwart laat elke kleur shinen!"
  • Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?

    2 november 2021

    Dat McDonalds onze harten veroverde met een rood en geel logo is geen toeval. Uit onderzoek blijkt dat je nergens zo blij van wordt als van geel (‘Happy…’) en nergens zoveel honger van krijgt als van rood (‘…Meal’). Daar komt bij dat je het kleurrijke logo onmogelijk kunt negeren in het straatbeeld of langs de snelweg. Tata-ta-ta-taaaa!

    Lees meer over "Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?"
  • Ja zeggen maar nee doen; hoe krijg je mensen wél in beweging?

    4 oktober 2021

    Dagelijks proberen wij onze doelgroepen te verleiden tot gewenst gedrag. We willen hen activeren tot bijvoorbeeld het doen van een donatie, openen van een mail of het bezoeken van een museum. Uit onderzoeken komt vaak naar voren dat mensen goede doelen organisaties of de culturele sector belangrijk vinden en een warm hart toedragen, maar in de praktijk niet altijd daadwerkelijk (financieel) steunen. Ze zeggen het één en doen het ander. Hoe komt dat? En hoe krijg je mensen alsnog in beweging? We nemen je graag mee in de wereld van Design. Een belangrijke discipline van Customer Experience (CX) en wat ons betreft ook de leukste.

    Lees meer over "Ja zeggen maar nee doen; hoe krijg je mensen wél in beweging?"
  • Kleur bekennen: de stopping power van rood

    4 mei 2021

    Grappig verhaal. Rond 1830 was men in de VS druk met het aanleggen van het spoor. Om te voorkomen dat de groei van het aantal treinen tot ongelukken zou leiden, werden er kleursignalen geïntroduceerd: voor een groen licht moest je stoppen en bij een wit licht mocht je doorrijden. Maar omdat de straatverlichting ook wit was, reden veel machinisten pardoes door groen. Als nieuwe stopkleur werd voor rood gekozen, want voor de kleur van bloed, zo was de gedachte, zou je toch echt wel stoppen! Sindsdien is rood de universele kleur voor stoppen in het verkeer.

    Lees meer over "Kleur bekennen: de stopping power van rood"
  • Kleur bekennen

    11 maart 2021

    Waarom warme kleuren ons opwinden en koude kleuren kalmeren

    ‘Wat is je favoriete kleur?’ Waarschijnlijk hoor je deze vraag al sinds je klein bent. En van psychologische test tot sollicitatiegesprek: je komt hem overal tegen. We geven veel betekenis aan kleur. Maar het wordt ook gretig gebruikt om elkaar beter te snappen ('Henk is echt heel blauw!'). En daarmee doen we niet alleen onszelf, maar ook kleur tekort. Waarom warme kleuren ons opwinden en koude kleuren kalmeren:

    Lees meer over "Kleur bekennen"
Close