Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Boeken
-
Boekrecensie: 'Filantropie terug naar de tekentafel' van Rien van Gendt
Filantropie is het kroonjuweel in ons maatschappelijk middenveld dat bestaat uit fondsen, ngo’s, vrijwilligers, sociale ondernemers en impact fondsen. Zelfreflectie en introspectie zijn niet altijd de sterkste punten geweest in de wereld van filantropische fondsen, aldus auteur Rien van Gendt in zijn boek. Daar moet echt in verandering komen. Het moeten meer continue processen worden in de filantropische wereld.
-
Boekrecensie: 'Het idealenboek' van Marnix Geus
In 2017 nam auteur Marnix Geus van ‘Het idealenboek’, voorgoed afscheid van de pr-wereld en begon een ondernemende community, getiteld The Present Movement, die streeft naar (gelijk)waardigheid en een inclusievere samenleving. Zijn community tracht bruggen te slaan tussen ondernemers en maatschappelijke initiatieven, projecten en kleine ngo’s die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het leven van kwetsbare mensen in binnen- en buitenland.
-
Marc van den Tweel: Een bestuurder met verstand van fondsenwerving
Al jaren zeiden Marc van den Tweel, algemeen directeur van Natuurmonumenten en Jaap Zeekant (oud-hoofdredacteur) tegen elkaar dat er toch eens een interview moest komen in het Vakblad fondsenwerving. Van den Tweel memoreert eraan tijdens het gesprek. Rondom de eerste sterfdag van Jaap spreekt gastauteur Petra Hoogerwerf met Van den Tweel. Het is twee dagen voor hij de deur dicht doet bij Natuurmonumenten.
-
‘Bel Me Wél’: succesvolle telemarketing ook na de wetswijziging
Klantcontact- en compliance-expert Patrick Jordens schreef de afgelopen anderhalf jaar aan zijn eerste boek ‘Bel me Wél’, waarin hij de bouwstenen voor duurzame en succesvolle telemarketing beschrijft, gecombineerd met ‘expertvisies’ vanuit verschillende kanten van het vakgebied. Hoog tijd voor een belletje met Patrick:
-
Elite gezocht
Uit de ludieke advertentie op de laatste pagina van het boek 'Elite gezocht' blijkt dat zeker de bestuurders van goede doelen zouden kunnen solliciteren voor de elite: 'Doet dingen zonder er iets voor terug te verlangen. Heeft idealen. Normen die deugen. Zoekt balans tussen publiek en privaat. Kent ook andere waardering dan geld. Vindt sociale cohesie belangrijk.'
-
Boek: Change for Good
Omar Mahmoud en Bernard Ross kwamen vorig jaar uit met het boek Change for Good: Using Behavioral Economics for a Better World. In het boek worden al die technieken uitgelegd die in de commerciële sector inmiddels gangbaar zijn en die ook steeds meer hun weg vinden in de fondsenwervingssector. Het is kennis die maatschappelijke organisaties kan helpen hun doelstellingen te verwezenlijken.
-
Superrijk in de lage landen
Hij heeft er meer dan tien jaar aan gewerkt. Maar nu zijn boek ‘Superrijk in de lage landen’ is gepubliceerd, wordt duidelijk waarom. Het is een dissertatiewaardige, grondige studie van echte rijkdom door de eeuwen heen. De bijzondere opzet van het boek, maakt het extra interessant.
-
Een bedrijf is geen goed doel
Samenwerking met bedrijven kan een effectieve manier zijn voor goede doelen om hun doelen te realiseren. Voor ondernemingen is het allang niet meer vreemd om ook iets te doen aan grote maatschappelijke problemen en dan kan samenwerking met goede doelen daarvoor een goed middel zijn.
-
Routeplanner voor verenigen
Routeplanner voor verenigen gaat over het organiseren van mensen in een vereniging. Veel van wat er in behandeld wordt, is niet alleen van toepassing op verenigingen, maar ook op stichtingen.
-
De goede doelen jungle
Onlangs gaf Jasmijn Melse in eigen beheer het door haar geschreven boek ‘Jouw gids door de goededoelenjungle’ uit. Het is bedoeld om gevers op weg te helpen bij het kiezen van de doelen die ze willen steunen.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- Volgende pagina