Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Vf 20-5
-
Raffld: F'ck money. Make memories
Peter-Paul: 'De loterijmarkt is niet gemakkelijk. De gemiddelde leeftijd van de loterijspeler neemt al jaren achtereen toe. Jonge mensen aantrekken is moeilijk. En internet wordt steeds belangrijker. Maar omdat we geen bestaand product hadden, konden we de markt volkomen vrij benaderen. Ik was ervan overtuigd dat er voor iets nieuws zeker ruimte in de markt is. Ongeveer een kwart van het totale aantal Nederlanders behoort tot de millennials. Van hen speelt ruim zestig procent maximaal twee keer per jaar mee in een loterij. Dat blijkt uit een enquête die we door Ruigrok NetPanel hebben laten uitvoeren. En iets meer dan de helft geeft maximaal eens per half jaar aan een goed doel. Als een deel van deze groep loten gaat kopen dan is dat zeer waarschijnlijk ‘nieuw geld' voor de goede doelen, die immers vijftig procent van de inleg krijgen. Ook onderzoeksbureau RBB Economics kwam tot de conclusie dat er ruimte in de markt is voor nieuwe loterij-initiatieven. Dat alles bracht ons ertoe een loterij speciaal voor millennials te bedenken, waar ze bij wijze van spreken hun bed niet voor uit hoeven. Dat wil zeggen om mee te spelen. Als ze winnen, moeten ze wel degelijk op pad.'
-
APRA-congres en het toenemend belang van data voor fondsenwervers
Aan deelnemen aan (internationale) congressen over fondsenwerving kun je voor je wervende werk veel hebben. Er nemen doorgaans echter niet heel veel Nederlandse fondsenwervers deel aan internationale congressen. Dat is een goede reden om het er vaker over te hebben. Deze keer APRA.
-
Jongvolwassenen zijn wél potentiële gevers
In oktober 2017 publiceerde HoGent, in samenwerking met KU Leuven, een onderzoek over het geven door jongvolwassenen in België. Het is een bijzonder interessant onderzoek, dat ook voor de Nederlandse fondsenwervers verplicht leesvoer is.
-
Nalatenschappen voor inkomsten goede doelen steeds belangrijker
Legacy Monitor Netherlands analyseert en voorspelt sinds 2014 jaarlijks de Nederlandse nalatenschappen. Kort geleden verscheen de nieuwste Monitor, met de ontwikkelingen tot en met 2016. Tevens is in 2018 publieksonderzoek gedaan naar de perceptie van Nederlanders bij nalatenschappen.
-
Kijken naar social-ads
In de vluchtige omgeving van social media, met hapklare brokken informatie en de angst voor fear of missing out, wordt het steeds belangrijker een boodschap in korte tijd te communiceren. Volgens een recente studie krijgt maar tien procent van online ads meer dan één seconde aandacht. Daarom hebben we een maatstaf voor advertenties op social media ontwikkeld, gebaseerd op aandachtswaarden voor advertenties op Facebook. De analyses daarvoor zijn gericht op de cruciale eerste twee seconden.
-
Fondsenwervers opgelet: de ePrivacy Richtlijn komt eraan
Zonder kennis en begrip van (de toekomstige)ePrivacyRichtlijn komt jefondsenwerving in gevaar. De afgelopen jaren zijn pittig geweest voor fondsenwervers. Wat is je strategie als je afhankelijk bent van veel particuliere giften (al dan niet op doorlopende machtigingen), de loyaliteit van donateurs afneemt en de kanalen waarmee je nieuwe donateurs werft onder druk staan door toenemende wetgeving? Hier ontstaat een risico op een slinkende database en dat is geen goed nieuws.
-
Kastanjes
Stel, je wandelt rustig door het bos als ineens de stilte wordt verstoord. Op een open plek tussen de bomen staan een paar mannen luidkeels te ruziën. Steeds meer mensen bemoeien zich ermee en links en rechts vallen er klappen. Sommige mensen storten bloedend op de grond.
-
Elsbeth Takkenberg over fondsenwerving
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwerver centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Elk nummer spreken we een fondsenwerver over het vak en het eigen geefgedrag. Deze maand: Elsbeth Takkenberg, relatiemanager Bijzondere Giften bij SOS Kinderendorpen.
-
Het Mona-toetje
Jarenlang hebben brancheorganisaties grote inspanningen geleverd om door zelfregulering (potentiële) klanten te beschermen tegen al te opdringerige of zelfs agressieve telefoongesprekken. Volgens mij werkte dat prima. Niet alleen omdat die afspraken de consument in bescherming namen. Maar ook omdat de cowboys in marketing langzaam maar zeker hun gedrag aanpasten of verdwenen. Bij het bellen voor goede doelen heb ik dat van nabij kunnen volgen.
-
En wéér een geweldig International Fundraising Congress, in Nederland
Het begon allemaal in Nederland in 1981, als de International Fundraising Workshop. Er deden 'maar' 36 mensen aan mee, inclusief de sprekers.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina