Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Cultuur
-
Na veertig jaar stopt bureau Van Dooren Advies
Job van Dooren startte in 1984 met het begeleiden van (culturele) organisaties voor fondsenwervende campagnes. Geleidelijk groeide het bedrijf Van Dooren Advies (VDA) als toonaangevend bureau. Bart Cordemeijer begon veertien jaar geleden als sectorhoofd en werd daarna managing director. Na veertig jaar stopte het bedrijf onlangs zijn werkzaamheden en sloten de deuren definitief.
-
Waarom laten mensen na aan culturele instellingen?
Het bedrag dat door Nederlanders wordt nagelaten aan goede doelen stijgt ieder jaar opnieuw, nu al ruim een decennium lang. Ook voor culturele instellingen is fondsenwerving onder particulieren en daarmee het werven van nalatenschappen steeds belangrijker geworden. In een literatuurstudie en kwalitatieve interviews probeerde masterstudent Hanna Vinckers (Radboud Universiteit) te duiden waarom mensen nalaten aan cultuur: ‘De gevers van nu kunnen altijd nalaters worden.’
-
Boekrecensie: 'De Kunst van Anders' van Renée Steenbergen
Als onderzoeksjournalist en kunsthistoricus probeert Renée Steenbergen systemische vraagstukken in de kunstwereld te onderzoeken en bespreekbaar te maken. Deze publicatie kwam tot stand in samenspraak met circa vijftig betrokkenen, belangenverenigingen voor kunstenaars en makers, brancheorganisaties, leidinggevenden van kunstmusea, podia en fondsen. Volgens de auteur beoogt zij een discussie aan te zwengelen over de broodnodige noodzaak van verandering in de cultuursector.
-
Crowdfunding door culturele instellingen: onderzoek naar de goede randvoorwaarden
Donatie- en beloning-gebaseerde crowdfunding is in Nederland, financieel gezien, vooral succesvol gebleken in de culturele sector, maar het wordt grotendeels gebruikt door privépersonen.1 Voor veel culturele instellingen is crowdfunding een nieuwe ervaring. Hoe ervaren medewerkers van culturele instellingen het gebruik van crowdfunding? Om hier een antwoord op te geven zijn er vijftien interviews afgenomen bij medewerkers verbonden aan cultuurgerelateerde crowdfundingprojecten, gefinancierd via de crowdfundingplatformen Voordekunst of Creative Funding.
-
Eerst nadenken over sponsoring en mecenaat
Nederland heeft van oudsher geen grote traditie van particulier opdrachtgeverschap in kunst, in ieder geval niet in dezelfde mate als in de ons omringende landen. Toch is de laatste jaren ook in ons land de hoop gevestigd op het mecenaat. Dat zou, klein of groot, voor een belangrijk deel de rol van de overheid moeten overnemen in economisch barre tijden. Zonder dat het overigens hardop wordt gezegd. De mecenas als de nieuwe messias of blijft de overheid de dominante financieringspartij waar het cultuur betreft?
-
Promovendus Malika Ouacha: 'Verdiep je oprecht in diasporagroepen'
Malika Ouacha zal in 2023 promoveren op het onderwerp cross-border filantropie die wordt uitgevoerd door diasporagroepen en bi-culturele filantropen in Nederland naar het land van herkomst. Aan Vakblad fondsenwerving geeft ze de primeur van haar inzichten.
-
Niki de Jonge over fondsenwerving: ‘Ik probeer met al onze donateurs een persoonlijke band te houden’
In het Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt en hun visie op het vak. Deze keer: Niki de Jonge, fondsmanager bij het TivoliVredenburg Fonds, dat werft voor de ontwikkeling en projecten van cultuur- en muziekpodium TivoliVredenburg in hartje Utrecht. Na een paar jaar op partnerships te hebben gewerkt stapte ze min of meer per ongeluk over naar een positie die haar in het midden van de organisatie heeft geplaatst.
-
Vf 2021: in vogelvlucht door het jaar aan de hand van veertien Vf-artikelen
2021 was een jaar waarin er weer van alles gebeurde in de immer dynamische goededoelensector. In deze lijst vatten we het beste uit het blad voor je samen. Deze artikelen móét je dit jaar gelezen hebben. Wil je specifiek meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van de wet- en regelgeving? Dan kan je bij dit artikel terecht.
-
De cultuursector na corona: gered door noodsteun, creativiteit en particuliere donateurs
In grote delen van 2020 kon je een speld horen vallen in het theater, op het poppodium en in het museum. Niet omdat men ademloos naar de kunst of een optreden aan het kijken was, maar omdat er niemand was. De anders zo levendige plekken bleven angstvallig leeg: garderobes zonder jassen, cafés zonder afwas en kunst zonder belangstellende ogen. De koffieapparaten bleven uit, de taps dicht. Er schuifelde geen publiek naar binnen in afwachting van een voorstelling, want het publiek zat thuis.
-
Gevolgen van de pandemie
Tegen het einde van de lockdowns, de avondklok, de mondkapjesplicht en de anderhalvemeterafstand (‘maar wel de handen blijven wassen, mensen!’) verschijnen veel rapporten over de gevolgen van de pandemie.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina