Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Vf 25-2
-
Marloes Janssen over fondsenwerving: 'Als je er veel van jezelf in gooit, krijg je ook veel terug’
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal: met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer: Marloes Janssen, Development & Private Donations Manager bij IDFA, het internationale documentairefestival wat ieder jaar in Amsterdam plaatsvindt. Naast het werven van donateurs en het beheren van de relaties zet zij zich in om bedrijven aan IDFA te verbinden als businessclub member en organiseert ze bijzondere en verbindende programma’s.
-
Klaar voor fondsenwerving next level?
Er bestaan verschillende levels van sales (werven). Level 1 is de ouderwetse productpush, bij Level 2 neem je de klant al wat meer mee in wat die nog meer zou kunnen betekenen en in Level 3, the next level, staat de droom en ambitie van de klant helemaal centraal. De belangrijkste boodschap van Wessel Berkman is dat er meer vanuit de klant moet worden gedacht.
-
Dames in majeur: Vrouwelijk muziekmecenaat in de Republiek der Nederlanden
Door een felle brand ging de gehele Kapelkerk in Alkmaar op 21 augustus 1760 verloren, inclusief het toenmalige orgel. Vrij snel daarna startte de kerkelijke gemeente met het verwerven van een nieuw orgel. De stad bekostigde de orgelkas (de ombouw), de schenkster van het instrument zelf was jonkvrouwe Johanna Geertruida le Chastelain (†1771). Niet gespeend van enige bescheidenheid stelde ze als voorwaarde dat haar naam en wapen met een inscriptie op het Müllerorgel zouden worden aangebracht. Aan de binnenzijde van de orgelkas herinnert een opschrift nog aan de inwijding van de herbouwde Kapelkerk en het orgel: ‘Den 16 december 1762 is dit orgel voor de eerste maal onder de Godsdienst gebruykt.’ 1
-
Goede doelen over doneren met cryptocurrency
Vorige week schreef Vakblad fondsenwerving over cryptodoneren: de toekomst voor goede doelen, of wegen de voordelen niet op tegen de bezwaren? Deze week zijn het Nederlandse Rode Kruis en Fonds Gehandicaptensport aan het woord over hun ervaringen met cryptocurrency.
-
Mensen met dementie moeten zo lang mogelijk mee blijven doen
In acht jaar tijd is Alzheimer Nederland verdrievoudigd in inkomsten: van elf naar ongeveer 34 miljoen. Hiermee staat het nu, na KWF Kankerbestrijding en de Hartstichting, op de derde plek van de gezondheidsfondsen. Gea Broekema (zelf bestuurder van 2007 tot 2018) ging op zoek naar hoe dit zo gekomen is. Ze sprak met Patricia Kerckhoff, in november 2022 benoemd tot directeur-bestuurder. Samen met haar collega Gerjoke Wilmink vormt zij de Raad van Bestuur.
-
Boekrecensie: 'Rijksmuseum onbeperkt toegankelijk'
Het Rijksmuseum is van en is er voor iedereen. Hun missie is het verbinden van mensen, kunst en geschiedenis. Het museum wil kunst en geschiedenis betekenis geven voor een breed (inter)nationaal publiek. Het wil een inclusief museum zijn. Dit betekent in de praktijk dat de toegankelijkheid gewaarborgd dient te zijn voor iedereen dus ook voor mensen met een handicap zoals blinde en slechtziende mensen, dove en slechthorende mensen, mensen in een rolstoel, mensen met dementie, mensen met prikkelgevoeligheid en ga zo maar door.
-
Cryptodoneren: de toekomst voor goede doelen?
Bitcoin, Ether, USDC. Het zijn bekende cryptomunten. Maar worden ze ook aan goede doelen geschonken? The Giving Block schrijft in haar jaarverslag dat steeds meer non-profits donaties met crypto toestaan. Het platform verwacht dat in 2027 voor meer dan een miljard wordt gedoneerd via crypto. De gemiddelde gift via crypto (204 dollar) is bijna 31 keer hoger dan een gemiddelde online gift. Reden genoeg om deze mogelijkheid van schenken op te nemen als goed doel. Of wegen de voordelen niet op tegen de bezwaren? Vakblad fondsenwerving sprak met diverse experts uit Nederland en België. Ook vertellen het Rode Kruis en Fonds Gehandicaptensport over hun ervaringen met cryptocurrency.
-
Meer impact met je jaarverslag: bouwstenen van impactvolle communicatie
Het is weer jaarverslagenseizoen! In alle kantoortuinen buigen communicatiemedewerkers en fondsenwervers zich over de vraag hoe ze in hun jaarverslag dit jaar het best kunnen laten zien welke impact er is gemaakt. Altijd weer een hele klus en niet de makkelijkste. Want hoe combineer je op een leuke manier de verplichte onderdelen van een jaarverslag met een leuke en vooral ook impactvolle inhoud? Inhoud die echt gelezen wordt en waarmee je anderen kunt inspireren? Of een organisatie zich nu beperkt tot het verplichte deel (jaarrekening) of juist heel veel tijd en middelen stopt in de productie van een jaarverslag; er valt veel meer uit een jaarverslag te halen. Jacoline Plomp verdiepte zich in jaarverslagen van goede doelen en gaat in op de belangrijke bouwstenen voor een impactvol jaarverslag.
-
Innovatie
Alert zijn en inspelen op ontwikkelingen en trends is een steeds groter onderdeel van het vak van fondsenwerving.
-
Column 25 jaar Vf: Relatiegericht fondsenwerven
Het was mij een genoegen om tien jaar bij te hebben mogen dragen aan het Vakblad fondsenwerving en samen te werken met enthousiaste en ervaren fondsenwervers. En natuurlijk met wijlen Jaap Zeekant.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina