Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Non-profit
-
Proactieve en persoonlijke ervaringen bij schenken en mailcommunicatie leveren meer op
Op een goede manier contact houden met een donateur is voor iedere non-profitorganisatie de moeite waard. Dat zorgt ervoor dat de donateur betrokken raakt en blijft, voor de fondsenwerving of om ze mee te laten denken over de toekomst. CRM-ontwikkelaar voor non-profitorganisaties Salesforce kroop, in samenwerking met online fondsenwervingsonderzoekers NextAfter, in de huid van een ‘mystery donor’ en bekeek bij 69 Nederlandse organisaties hoe de online ervaring bij schenken en de e-mailcommunicatie eruit ziet. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt, blijft de noodzaak huidige praktijken te testen, te optimaliseren en te verfijnen, blijkt uit het rapport ‘The Global Online Fundraising Scorecard’ (hier te downloaden).
-
Tsering Jampa: Geven draagt bij aan je ontwikkeling als mens
Tibet staat sinds dit jaar op nummer één als meest onvrije land op de Freedom in the World Index. Deze beruchte eerste plaats wordt gedeeld met Syrië. Zeventig jaar geleden viel China Tibet binnen en onderdrukt sindsdien de Tibetaanse cultuur, identiteit en taal. In Tibet wonen circa zes miljoen mensen. In 1999 startte Tsering Jampa op een zolderkamertje International Campaign for Tibet Europe (ICT Europe). Dit najaar neemt ze afscheid als directeur. Het lot van de Tibetaanse bevolking raakt haar nog steeds diep.
-
Vijf creatieve wervingsstrategieën van ‘trailblazers’ uit de non-profitsector
Fondsenwervers moeten van alle markten thuis zijn in een wereld die constant verandert. De werving van bijdragen van particulieren, bedrijven en vermogensfondsen wordt beïnvloed door allerlei interne en externe factoren. Een werver dient te allen tijde op de hoogte te zijn van wat er allemaal gebeurt en – nog belangrijker – zich bewust te zijn van de manieren waarop zij moeten reageren. Dat is een flinke, maar cruciale klus. Het whitepaper ‘Creatieve en inspirerende strategieën voor fondsenwerving van trailblazers uit de non-profitsector’ (hier te downloaden) van CRM-leverancier voor goede doelen Salesforce bevat innovatieve en informatieve casestudies van organisaties die zich met succes vernieuwen en verbeteren.
-
‘Digitaal volwassen’ organisaties kijken zelfverzekerder naar de periode post-Covid-19
Welke rol speelde technologie in de manier waarop non-profit organisaties wereldwijd met de COVID-19 pandemie zijn omgegaan? Hoe overwonnen zij nieuwe uitdagingen en pakken ze nieuwe mogelijkheden aan? CRM-leverancier voor non-profits Salesforce vroeg het, in samenwerking met het Urban Institute, aan ruim 850 non-profits in zes landen, waaronder Nederland. Het resultaat is een whitepaper (hier te downloaden) vol nieuwe inzichten in de digitale volwassenheid van de sector, en hoe die digitale volwassenheid van invloed is op het succes en de financiële prestaties van goede doelen.
-
EESC: Duurzaam en daadkrachtig opveren na de pandemie
Op het moment van schrijven worden er in Nederland ongeveer een kwart miljoen prikken per dag gezet, loopt de ziekenhuisbezetting terug en kunnen steeds meer faciliteiten open. Kort gezegd: het ziet ernaar uit dat het ergste deel van de coronapandemie langzaamaan voorbij is. Toch heeft het virus de maatschappelijke verhoudingen flink opgeschud de afgelopen vijftien maanden, en dat laat nu zijn sporen na. Ook de goededoelensector heeft stevige klappen moeten incasseren, terwijl de inzet van non-profits ook na de coronacrisis belangrijk blijft. Sterker nog, extra maatschappelijke inzet voor bijvoorbeeld armoedebestrijding, (mentale) gezondheidszorg en de cultuursector lijkt harder nodig dan ooit.
-
Too Important to Fail: Will only the strong and adaptable survive the pandemic?
The COVID-19 pandemic is proving to be an epoch-making catastrophe. In addition to the tragic loss of so many lives and the ordeal of those who are recovering from the effects of the disease, the social and economic consequences are already staggering. The IMF predicted in June that the world’s GDP will contract by 4.9% in 2020, the worst slump since the Great Depression and the United Nations University’s World Institute for Development Economics Research (WIDER) fears it could push up to half a billion people into poverty.
-
‘Te belangrijk om te falen’: overleven alleen de sterke en flexibele non-profits de pandemie?
De COVID-19 pandemie blijkt een enorme catastrofe te zijn. Bovenop het tragische verlies van zo veel levens en het gevecht van de mensen die herstellende zijn van de ziekte, zijn de sociale en economische consequenties onthutsend. Het Internationaal Montair Fonds (IMF) voorspelde in juni dat het wereldwijde bruto nationaal product (BNP) met 4,9 procent zal krimpen in 2020; wat de grootste inzinking sinds de ‘Great Depression’ van de jaren 30 van de vorige eeuw zou betekenen. Ook vreest het World Institute for Development Economics Research (WIDER) van de United Nations University dat meer dan een half miljard mensen de armoede in worden gedrukt.
-
Liveblog: Het coronavirus in de goededoelensector (30 maart t/m 3 april)
Hoe staat de goededoelensector ervoor na twee weken 'intelligente lockdown' en 'social distancing'? En wat moet er gebeuren als de crisissituatie nóg een paar weken, misschien wel maanden voortduurt? Ook deze week houdt het Vakblad fondsenwerving weer bij wat er tijdens de uitbraak van het coronavirus gebeurt in de goededoelensector. Lees ook de liveblogs terug van vorige week en die week ervoor.
-
Geen uitzondering voor ANBI's omtrent negatieve spaarrente!
Dinsdag kondigde de Rabobank aan dat ze een negatieve rente gaat doorberekenen. De non-profit sector staat op haar achterste benen nu veel banken hun vermogende klanten een negatieve spaarrente in rekening brengen. Geld betalen voor sparen is voor iedereen vervelend, zeker ook voor goede doelen. Als gevolg roept de sector om een uitzonderingspositie voor ANBI-organisaties. Om banken ervan te overtuigen voor ANBI's een uitzondering te maken is een lobby gestart, maar het staat mij het tegen dat die pressiegroep met een fiscaal stempel, de ANBI-status, zwaait om die uitzonderingspositie te krijgen.
-
Save a Child's Heart strijdt voor een gezond hart voor ieder kind
Er zijn van die non-profitorganisaties waar met man en macht wordt gewerkt aan fondsenwerving en naamsbekendheid, maar die bij het grote publiek toch geen belletje doen rinkelen. Een van die stichtingen is Save a Child’s Heart, erkend door de Verenigde Naties.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina