Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Verdieping

RSS Feed
  • SeeYou Foundation terug naar haar wortels na loskoppeling van Light for the World

    17 mei 2021

    De naam van een goededoelenorganisatie is een van haar belangrijkste krachten. Het is een visitekaartje dat vertelt wat je doet en dat, als je een beetje geluk hebt, uitgroeit tot een begrip in de maatschappij. Toch zijn er altijd wel een paar organisaties die van naam wisselen, bijvoorbeeld omdat ze fuseren met een andere non-profit of hun focus verleggen. Zo ook de Nederlandse tak van Light for the World, die zich per 2021 loskoppelde van de internationale organisatie en als ‘Stichting SeeYou’ voor zichzelf begon. Uit hun ervaringen blijkt dat er achter zo’n naamswisseling veel meer schuilgaat.

    Lees meer over "SeeYou Foundation terug naar haar wortels na loskoppeling van Light for the World"
  • Grootste Tikkie-actie in Nederland ooit: de schildpadeieren van Bas en Nicolette

    11 mei 2021

    Het zal niemand zijn ontgaan, Bas Smit en Nicolette van Dam hebben voor het Prinses Máxima Centrum, het centrum voor kinderoncologie in Utrecht, 700.000 euro met hun schildpadeieren opgehaald. Het werd de grootste Tikkie-actie ooit. Hoe komt het dat de acties van ambassadeur Bas zo succesvol zijn, wat beweegt hem en hoe wordt het geld van de donaties besteed? Aan het woord zijn ondernemer Bas Smit en manager van de Prinses Máxima Centrum foundation, Lot Jens.

    Lees meer over "Grootste Tikkie-actie in Nederland ooit: de schildpadeieren van Bas en Nicolette"
  • Hoe interactie je helpt met profielverrijking en het vergroten van opbrengsten

    4 mei 2021

    Goede doelen zetten steeds vaker chatflows in als hulpmiddel bij fondsenwerving en leadgeneratie. Om kennis te delen en mensen te inspireren heeft ontwikkelaar van mobiele journeys MIC op 30 maart jl. een webinar gegeven. Directeur Jeroen de Rooij vertelde samen met Steffi Appel van Jantje Beton en Ine Polak van Abbi Insights hoe mobiele journeys ingezet kunnen worden voor profielverrijking en het vergroten van opbrengsten voor goede doelen en culturele organisaties. Liefst 160 fondsenwervers hebben deelgenomen aan de webinar. Voorafgaand aan en na afloop van de webinar kregen deelnemers een voorproefje van de chat en werd hun een aantal vragen gesteld over het thema van de webinar. In dit artikel vatten we de inzichten samen die we uit de chatdialoog met de deelnemers kregen.

    Lees meer over "Hoe interactie je helpt met profielverrijking en het vergroten van opbrengsten"
  • Bezinning

    4 mei 2021

    Ramadan Mubarak, ofwel gezegende Ramadan! Als het tweede nummer van Vakblad fondsenwerving op de mat valt, is Pasen alweer voorbij. Traditioneel een periode van bezinning voor Christenen wereldwijd. Toevallig ligt die traditionele bezinningsperiode voor die andere grote wereldgodsdienst, de islam, dit jaar dicht op Pasen.

    Lees meer over "Bezinning"
  • Kleur bekennen: de stopping power van rood

    4 mei 2021

    Grappig verhaal. Rond 1830 was men in de VS druk met het aanleggen van het spoor. Om te voorkomen dat de groei van het aantal treinen tot ongelukken zou leiden, werden er kleursignalen geïntroduceerd: voor een groen licht moest je stoppen en bij een wit licht mocht je doorrijden. Maar omdat de straatverlichting ook wit was, reden veel machinisten pardoes door groen. Als nieuwe stopkleur werd voor rood gekozen, want voor de kleur van bloed, zo was de gedachte, zou je toch echt wel stoppen! Sindsdien is rood de universele kleur voor stoppen in het verkeer.

    Lees meer over "Kleur bekennen: de stopping power van rood"
  • Pamala Wiepking: ‘Als kind wilde ik al professor worden’

    4 mei 2021

    19 maart hield prof. dr. Pamala Wiepking (42 jaar) haar oratie aan de VU voor de leerstoel ‘De maatschappelijke betekenis van goede doelen loterijen’. Ze richt zich op een onderwerp waar nog niet eerder uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar werd gedaan: de effecten op organisaties van unrestricted income (vrij besteedbare bijdragen) of restricted income (bijvoorbeeld projectbijdragen) van vermogensfondsen.

    Lees meer over "Pamala Wiepking: ‘Als kind wilde ik al professor worden’"
  • Coronacrisis raakte kleine goede doelen het hardst, kloof tussen grote en kleine organisaties vergroot

    19 april 2021

    Kleine goede doelen hebben in 2020 de zwaarste klappen gekregen als gevolg van de coronacrisis, blijkt uit grootschalig onderzoek van toezichthouder goede doelen CBF en onderzoekers van de Radboud Universiteit. In absolute getallen is er meer geld naar de sector gegaan, maar in vergelijking met de jaren voor corona zijn zowel de grote, middelgrote als de kleine organisaties er gemiddeld op achteruit gegaan. Alarmerend is ook de groeiende kloof tussen grote en kleine organisaties.

    Lees meer over "Coronacrisis raakte kleine goede doelen het hardst, kloof tussen grote en kleine organisaties vergroot"
  • Mariska Burgstede over fondsenwerving: 'De coronacrisis leidde tot bijzondere gesprekken met relaties'

    1 april 2021

    In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer: Mariska Burgstede, Major Donors & Foundations manager bij UNICEF Nederland.

    Lees meer over "Mariska Burgstede over fondsenwerving: 'De coronacrisis leidde tot bijzondere gesprekken met relaties'"
  • Het uitkeringenregister voor stichtingen: waar moet je op letten?

    29 maart 2021

    Op 8 juli 2020 is de wet die de invoering van het UBO-register regelt in werking getreden (1). Dat register is vervolgens op 27 september 2020 ingevoerd. Minder aandacht is besteed aan het nieuwe uitkeringenregister voor stichtingen, verstopt in de staart van het wetsvoorstel. In deze bijdrage gaan wij hier nader op in.

    Lees meer over "Het uitkeringenregister voor stichtingen: waar moet je op letten?"
  • Woordvoerderschap van een goed doel: hoe is het anders dan voor een commerciële organisatie?

    25 maart 2021

    Je bent woordvoerder van een commerciële organisatie en je wilt hetzelfde werk gaan doen voor een goed doel. Of je komt uit de journalistiek en wilt persvoorlichting en woordvoering gaan doen voor een non-profit. Is het woordvoerderschap voor een organisatie zonder winstoogmerk die zich voor het algemeen belang inzet anders dan bij een for-profitinstelling? Wat kun je verwachten? 

    Lees meer over "Woordvoerderschap van een goed doel: hoe is het anders dan voor een commerciële organisatie?"
Close