Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Stephanie Koolen-Maas
-
Relatief klein aantal bedrijven geeft aan goede doelen
In 2022 gaven bedrijven in Nederland naar schatting 1,8 miljard euro aan goededoelenorganisaties. Hiervan bestaat één miljard uit sponsoring en 720 miljoen uit giften. Dit is goed voor 33 procent van de totale giften in 2022. Deze schatting is beduidend lager dan die van 2020 en eerdere jaren. Onderzoeker Stephanie Koolen-Maas gaat in op de achterliggende redenen van deze dalende trend.
-
Geven in Nederland 2022: Nederlander minder vrijgevig voor goede doelen
Het totaalbedrag aan giften in Nederland is ten opzichte van twee jaar geleden gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe resultaten van het filantropie-onderzoek Geven in Nederland van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), die zij woensdag presenteerden tijdens de Dag van de Filantropie 2024. Waar Nederland in het coronajaar 2020 nog 5,7 miljard aan goede doelen gaf, is dat voor het jaar 2022 in totaal 5,3 miljard euro. Als percentage van het BBP (bruto binnenlands product) gaven we nog niet eerder zo weinig (0,62 procent). De cijfers voor vrijwilligerswerk bleven zo goed als gelijk ten opzichte van twee jaar eerder: 45 procent van de Nederlanders zet zich vrijwillig in.
-
Jaarlijks even stilstaan bij wat er speelt
De Vakdag fondsenwerving van 23 juni is een moment om elkaar weer te ontmoeten, geïnspireerd te worden en te leren. Maar het is ook een jaarlijks moment voor de sector als geheel om stil te staan bij de vraag: hoe staat het met onze professionaliteit en welke kwesties spelen er in de filantropische sector? Toen ik mijn artikel voor het Vakblad over dit onderwerp uit 2017 teruglas, viel me op dat enkele citaten van toen, ook nu aansluiten bij de inhoud van dit Vakblad én bij de opzet van de Vakdag 2022.
-
Geven in Nederland 2022: Zes inzichten voor de praktijk
Hoe is het geefgedrag en de maatschappelijke betrokkenheid veranderd in 2020-2021? Welke uitdagingen en mogelijkheden bracht de coronapandemie voor filantropische organisaties? Wat betekent de veranderende context voor geefgedrag in de nabije toekomst? Het Centrum voor Filantropische Studies bracht onlangs de resultaten van haar onderzoek ‘Geven in Nederland 2022’ uit en onderzocht het geefgedrag tijdens de coronacrisis (2020-2021). Daaruit blijkt dat de coronapandemie invloed heeft gehad op het geefgedrag van Nederlanders.