Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Onderzoek
-
Hoe donateurgericht zijn Nederlandse goede doelen?
Goededoelenorganisaties denken steeds vaker na over donateurgericht werken, maar op het gebied van communicatie en relatiebeheer is nog veel verbetering mogelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dunck Loyalty en Goede Doelen Nederland onder 61 Nederlandse goede doelen actief in verschillende sectoren. Opvallend is dat grotere goede doelen vaker de middelen en structuren ingebouwd hebben om donateurgericht te kunnen zijn.
-
Data Inside Q1-2 2022: Oorlog Oekraïne en Giro555-actie hebben grote invloed op giften
Vf publiceert in samenwerking met Data Inside regelmatig een monitor op basis van de giftdata van ongeveer twee miljoen particuliere donateurs. Deze update gaat over het eerste half jaar van 2022. Een interessant half jaar, met daarin een landelijke Giro555-actie. We onderzoeken het geefgedrag van donateurs over verschillende wervingskanalen en organisatietypes.
-
Onderzoek ‘Mystery Donor’ Salesforce: digitale fondsenwerving kan nog veel effectiever
Welke eenvoudige stappen kan elke organisatie nemen om online donaties te maximaliseren, de emaillijst te vergroten en de ervaring van de supporter te verbeteren? Die vraag probeert salesforce.org te beantwoorden in haar nieuwe rapport naar aanleiding van hun Mystery Donor onderzoek. Het onderzoeksteam deed (samen met NextAfter) een online donatie aan 630 goede doelen in negen landen, waaronder Nederland, om te kijken hoe de donor journey en het daaropvolgende e-mailproces eruitziet.
-
Opinie: De olifant in de porseleinkast
Afgelopen week hebben drie fondsenwervers mij benaderd met de vraag wat ik van Stichting Donateursbelangen vind. Het communicatieoffensief van de stichting in de afgelopen twee maanden heeft mij na enige twijfel toch doen besluiten mijn mening publiekelijk te maken. Alhoewel de intenties van de stichting niet verkeerd zijn, vraagt de huidige manier van communiceren wel om een reactie.
-
2020: een goed jaar voor nalatenschappen
Al vele jaren stijgen de inkomsten uit nalatenschappen van goededoelenorganisaties. In 2006 werd meer dan tweehonderd miljoen euro verkregen. In 2016 werd voor het eerst driehonderd miljoen euro verkregen. De stijgende trend van inkomsten uit nalatenschappen heeft zich in 2020 ook weer voortgezet. 217 organisaties rapporteerden 384 miljoen euro aan inkomsten. Dit is een groei van 7,8 procent ten opzichte van 2019. De groei van inkomsten lijkt daarmee nog in een versnelling te zitten.
-
De staat van de dienstverlening: digitaler, meer verbonden en hoe efficiënter hoe beter
Er is steeds meer vraag naar het werk van goede doelen. Hoewel dat voor de pandemie uitbrak ook al het geval was, is de groei door corona geëscaleerd. Dat vraagt veel van liefdadigheidsorganisaties die hun achterban willen blijven bedienen, ondanks de behoefte aan innovatie en problemen zoals financieringstekorten. Zij hebben nieuwe vaardigheden nodig om hun diensten op te schalen. Uit de data van meer dan zevenduizend klantenserviceprofessionals, waaronder 140 vertegenwoordigers van non-profits, distilleerde Salesforce.org vijf servicetrends waar je op door kan bouwen in het whitepaper ‘State of Service for Nonprofits’. In dit artikel lichten we er twee uit.
-
Samen winnen of verliezen?
In de internationale filantropische sector stappen steeds meer financiers over naar een vorm van flexibele, op vertrouwen gebaseerde financiering voor non-profitorganisaties1. Volgens diverse wetenschappers2 biedt deze manier van financiering veel positieve gevolgen voor nonprofitorganisaties, zoals een toename in flexibiliteit en investeringen in organisatiekosten. De wetenschap is echter verdeeld over de vraag hoe non-profitorganisaties die een ongeoormerkte, langetermijnfinanciering ontvangen, deze manier van samenwerking ervaren, en of een relatie tussen gever en ontvanger ooit gelijkwaardig kan zijn.
-
Ervaringen donateurs, vrijwilligers en beneficianten: negen op tien is (meer dan) tevreden
Non-profits weten vandaag de dag hoe belangrijk het is om hun publiek te blijven inspireren en betrekken om relaties op te bouwen en ze te enthousiasmeren. Doel is om zo veel mogelijk mensen hun passie voor het doel te doen ontwaken en ze te behouden voor het werk dat je doet. Non-profits slagen daar goed in, blijkt uit de Nonprofit Experience Index van Salesforce.org. Voor negen op de tien respondenten aan het onderzoek heeft de interactie met het goede doel een goede, of zelfs beter dan verwachte ervaring opgeleverd.
-
Snapshot Legacy Monitor 2021: Nalatenschappenmarkt verbreedt en verjongt
De nieuwste Legacy Monitor toont een aanzienlijke inkomstengroei uit nalatenschappen in 2020. Deze zet zich voort in 2021. Ook de komende tien jaar blijft de groei positief. Voor het eerst liet de Legacy Monitor niet alleen groei zien door meer overlijdens en hogere waarden, maar ook door een hoger percentage erflaters dat goede doelen begunstigt. Onlangs verscheen de samenvatting voor niet-deelnemers, het zogenoemde Snapshot report.
-
Proactieve en persoonlijke ervaringen bij schenken en mailcommunicatie leveren meer op
Op een goede manier contact houden met een donateur is voor iedere non-profitorganisatie de moeite waard. Dat zorgt ervoor dat de donateur betrokken raakt en blijft, voor de fondsenwerving of om ze mee te laten denken over de toekomst. CRM-ontwikkelaar voor non-profitorganisaties Salesforce kroop, in samenwerking met online fondsenwervingsonderzoekers NextAfter, in de huid van een ‘mystery donor’ en bekeek bij 69 Nederlandse organisaties hoe de online ervaring bij schenken en de e-mailcommunicatie eruit ziet. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt, blijft de noodzaak huidige praktijken te testen, te optimaliseren en te verfijnen, blijkt uit het rapport ‘The Global Online Fundraising Scorecard’ (hier te downloaden).
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 8
- Volgende pagina