Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Berichten over Sponsoring

  • SponsorRing Goud: Bloedverwanten van Philips, Sanquin en PSV

    14 november 2024

    Met de Bloedverwanten-campagne wilden Philips en Sanquin de moeilijk bereikbare doelgroep ‘jonge mannen’ voor Sanquin activeren. PSV trad op als accelerator van de campagne waarbij de bloedband tussen PSV en Philips (al meer dan honderd jaar partnerschap) symbool stond. Voor 14 juni 2023 (Wereld Bloeddonordag) moesten 1.913 nieuwe donors worden geworven in de regio Eindhoven. Een herkenbaar getal dat verwijst naar het oprichtingsjaar van PSV, waarvan Philips founder is.

    Lees meer over "SponsorRing Goud: Bloedverwanten van Philips, Sanquin en PSV"
  • Dilemma's en afwegingen: fossiele sponsors in de culturele sector

    16 juli 2024

    Fossiele sponsoring in de culturele sector is de afgelopen tijd een hot topic. Sponsorrelaties met olie- of gasbedrijven, luchtvaartmaatschappijen of financiële instellingen die fossiele activiteiten financieren, worden kritisch bevraagd door klimaatactivisten. En ook vanuit de sector worden deze relaties onder de loep genomen. Wat zijn recente ontwikkelingen en hoe voeren verschillende culturele instellingen hun duurzame ambities door in hun sponsorbeleid?

    Lees meer over "Dilemma's en afwegingen: fossiele sponsors in de culturele sector"
  • De prestatieloop als sponsorloop: de infrastructuur achter hardlopen voor het goede doel

    11 juli 2024

    Voortgestuwd door de beat die door de speakers knalt, pers je er een laatste eindsprint uit, richting de boog van de finish. Je longen branden, je benen zijn verzuurd, het zweet gutst van je voorhoofd. Het publiek juicht je toe. Op de streep gooi je je armen in de lucht: het is gelukt. Een persoonlijke overwinning, die ook nog eens geld opgebracht heeft.

    Lees meer over "De prestatieloop als sponsorloop: de infrastructuur achter hardlopen voor het goede doel"
  • Relatief klein aantal bedrijven geeft aan goede doelen

    9 juli 2024

    In 2022 gaven bedrijven in Nederland naar schatting 1,8 miljard euro aan goededoelenorganisaties. Hiervan bestaat één miljard uit sponsoring en 720 miljoen uit giften. Dit is goed voor 33 procent van de totale giften in 2022. Deze schatting is beduidend lager dan die van 2020 en eerdere jaren. Onderzoeker Stephanie Koolen-Maas gaat in op de achterliggende redenen van deze dalende trend.

    Lees meer over "Relatief klein aantal bedrijven geeft aan goede doelen"
  • Crowdfunding? Vergeet de beloning niet

    11 april 2024

    Crowdfunding is een steeds populairdere manier voor goede doelen om online geld in te zamelen voor een specifiek project. Hoewel crowdfunding nog maar een bescheiden bijdrage levert aan het filantropische totaal, biedt het kansen die nog verder benut kunnen worden als er ook naar het aanbieden van een beloning wordt gekeken.

    Lees meer over "Crowdfunding? Vergeet de beloning niet"
  • Bedrijfswerving: gesprek en opvolging

    2 april 2024

    Het werven van begunstigers in het bedrijfsleven is voor veel fondsenwervende organisaties nog altijd een uitdagende klus. Daarom geeft Jesse Oude Egberink van Van Dooren Advies (VDA) in drie nummers van het Vakblad een inkijkje in het wervingsproces. In dit tweede artikel in de reeks: het proces vanaf het eerste contact met een mogelijke begunstiger tot aan het tekenen van dat partnership. Met dit keer als casus: Stichting Prinsengrachtconcert, waar VDA sinds 2018 mee samenwerkt, en een sponsor wiens naam anoniem wordt gehouden.

    Lees meer over "Bedrijfswerving: gesprek en opvolging"
  • Boekrecensie: 'Handboek sponsoring en fondsenwerving' van Bienert en Van der Westen

    23 augustus 2023

    Fondsenwerving is een breed vakgebied met heel uitlopende disciplines. Door diverse oorzaken staat sponsor- en fondsenwerving steeds meer in de belangstelling, ondermeer omdat de overheid steeds meer werkt vanuit principes als zelfredzaamheid en marktwerking en dus helaas minder subsidieert. Dit gedegen en geactualiseerde handboek (vierde herdruk), geschreven door professionals met jarenlange ervaring Hans van der Westen en Sofie Bienert, is daarom van grote waarde voor verschillende typen non-profitorganisaties actief in gezondheidszorg, onderwijs, ontwikkelingssamenwerking, cultuur, natuur, dierenwelzijn, sport en welzijn.

    Lees meer over "Boekrecensie: 'Handboek sponsoring en fondsenwerving' van Bienert en Van der Westen"
  • Barry Schep over fondsenwerving: ‘Een partnerschap bespreken duurt lang, maar is ook veel langer van waarde’

    18 juli 2022

    In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer: oud-topkorfballer Barry Schep, nu manager partnerships bij het Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond (KNKV), de organisatie die 85.000 korfballende Nederlanders bedient. In zijn functie houdt hij zich bezig met evenementen, sponsoring en partnerschappen.

    Lees meer over "Barry Schep over fondsenwerving: ‘Een partnerschap bespreken duurt lang, maar is ook veel langer van waarde’"
  • Ronald McDonald Kinderfonds: Over het organiseren van sportevenementen

    21 juni 2022

    Het kan weer: evenementen organiseren. Sportende mensen die zwoegen voor het goede doel en publiek langs de kant dat de sporters aanmoedigt. Een gesprek met Linda Landman, teammanager fondsenwerving en Miranda Noorlander, adjunct-directeur van het Ronald McDonald Kinderfonds, over het succes van HomeRide, HomeRun en HomeWalk. Met veel openheid over wat geleerd is door de jaren heen en hun ‘kippenvelmomenten’. 

    Lees meer over "Ronald McDonald Kinderfonds: Over het organiseren van sportevenementen"
  • Onderzoek voor SportVooreenAnder: Liever vast bedrag dan percentage voor onkosten sponsorplatforms

    19 mei 2020

    Donateurs die geld werven via een sponsorplatform zien liever dat het platform een vast bedrag als onkostenvergoeding rekent, dan dat de organisatie een percentage van het binnengebrachte bedrag inhoudt. Dat blijkt uit onderzoek van CG Research in opdracht van sportsponsorplatform SportVooreenAnder.

    Lees meer over "Onderzoek voor SportVooreenAnder: Liever vast bedrag dan percentage voor onkosten sponsorplatforms"
Close