Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Non-profit
-
Geven in Nederland 2022: Nederlander minder vrijgevig voor goede doelen
Het totaalbedrag aan giften in Nederland is ten opzichte van twee jaar geleden gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe resultaten van het filantropie-onderzoek Geven in Nederland van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), die zij woensdag presenteerden tijdens de Dag van de Filantropie 2024. Waar Nederland in het coronajaar 2020 nog 5,7 miljard aan goede doelen gaf, is dat voor het jaar 2022 in totaal 5,3 miljard euro. Als percentage van het BBP (bruto binnenlands product) gaven we nog niet eerder zo weinig (0,62 procent). De cijfers voor vrijwilligerswerk bleven zo goed als gelijk ten opzichte van twee jaar eerder: 45 procent van de Nederlanders zet zich vrijwillig in.
-
Bedrijfswerving: hoe vind je de perfecte match?
Het werven van begunstigers in het bedrijfsleven is voor veel fondsenwervende organisaties nog altijd een uitdagende klus. Daarom geeft Jesse Oude Egberink van Van Dooren Advies (VDA) de komende nummers een inkijkje in het wervingsproces. In elk artikel gebruikt hij daarbij een voorbeeld dat hij en zijn collega’s in hun werk voorbij hebben zien komen. In dit artikel: de zoektocht naar een potentiële bedrijfspartner, met als casus de Koninklijke Hondenbescherming, met wie VDA tussen 2018 en 2023 samenwerkte.
-
Hoe strategische personeelsplanning hét verschil gaat maken in fondsenwerving
In de wereld van goede doelen en non-profitorganisaties is effectieve personeelsplanning van cruciaal belang om de missie en doelstellingen van de organisatie te realiseren. Het werk dat plaatsvindt, is nog steeds grotendeels mensenwerk dat moeilijk geautomatiseerd kan worden. Voor goede doelen in Nederland is strategische personeelsplanning daarom essentieel. Het helpt bij het optimaliseren van de personeelsinzet en het vergroten van de impact. Strategische personeelsplanning (SPP) is een proces waarbij organisaties proactief nadenken over hun huidige en toekomstige personeelsbehoeften om ervoor te zorgen dat ze over de juiste mensen met de juiste vaardigheden beschikken om hun (toekomstige) doelen te bereiken.
-
Weinig aandacht voor goede doelen en maatschappelijke organisaties in verkiezingsprogramma’s
Er valt dit jaar iets te kiezen bij de Tweede Kamerverkiezingen, die op 22 november 2023 gehouden worden. Met de val van het kabinet Rutte IV en het daaropvolgende vertrek van de premier uit de politiek zien andere partijen grote kansen. Veel partijen verschijnen ten tonele met nieuwe lijsttrekkers en het politiek landschap is opgeschud door de entree van een paar nieuwe toetreders. Het zorgt ervoor dat het aantal kiezers wat nog tussen partijen ‘zweeft’ heel groot is. Maar wat wil de politiek met de filantropische sector? Wat schrijven ze in hun programma’s over bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties, doneren, impact en vrijwilligerswerk? Een inventarisatie van de programma’s van de tien grootst gepeilde partijen.
-
Het gebruik van kunstmatige intelligentie voor fondsenwerving
Filipe Páscoa werkte lange tijd voor non-profitorganisaties totdat hij technologie- en fondsenwervingsconsultant werd. Onlangs verhuisde hij vanuit Latijns-Amerika naar Portugal. Een gesprek over het gebruik van AI-technologie om de resultaten van fondsenwerving te verbeteren. ‘Niet meedoen is geen optie,’ zegt hij.
-
De ban op vrouwelijke werknemers bij ngo’s in Afghanistan: ‘Vrouwen staan lager in de orde dan dieren’
In augustus 2021 namen de Taliban in Afghanistan de macht over van de Amerikaanse bezetters. Sindsdien worden de rechten van vrouwen uitgehold. December 2022 brachten de Taliban bij monde van het ministerie van Economie een ban uit dat vrouwen verbood nog langer bij ngo’s te werken. Wat moet je doen: stoppen, blijven of zijn er andere oplossingen? Het is een duivels dilemma, volgens Pim Kraan van Save the Children Nederland. Een gesprek met diverse betrokkenen over de situatie in Afghanistan en de houding van ngo’s naar de Taliban.
-
Gezocht: creatieve en gemotiveerde werknemers
VACATURE! Wil jij met je werk échte maatschappelijke impact en het verschil voor mens, dier of natuur maken? Ben je op zoek naar een uitdagende baan met een gevarieerd takenpakket, zodat geen werkdag hetzelfde is?
Dan is de goededoelensector naarstig op zoek naar jou!
We zoeken creatieve, hardwerkende en enthousiaste fondsenwervers, marketeers, communicatiemedewerkers, programmaontwikkelaars, teamleiders en directieleden. We bieden een marktconform salaris, een bruisende werkplek én gezellige collega’s.
Geïnteresseerd? Twijfel niet langer en kies voor de non-profitsector. We gaan graag met je in gesprek!
Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.
-
Onderzoek ‘Mystery Donor’ Salesforce: digitale fondsenwerving kan nog veel effectiever
Welke eenvoudige stappen kan elke organisatie nemen om online donaties te maximaliseren, de emaillijst te vergroten en de ervaring van de supporter te verbeteren? Die vraag probeert salesforce.org te beantwoorden in haar nieuwe rapport naar aanleiding van hun Mystery Donor onderzoek. Het onderzoeksteam deed (samen met NextAfter) een online donatie aan 630 goede doelen in negen landen, waaronder Nederland, om te kijken hoe de donor journey en het daaropvolgende e-mailproces eruitziet.
-
De koers van het Vakblad
Het Vakblad fondsenwerving bestaat dit jaar 24 jaar. In woelige tijden is het blad fier overeind gebleven. Ons ledenbestand groeit, zo ook het aantal volgers op LinkedIn en onze bezoekers van de website. Op 23 juni willen we weer een Vakdag fondsenwerving houden. We hebben er zin in!
-
Ervaringen donateurs, vrijwilligers en beneficianten: negen op tien is (meer dan) tevreden
Non-profits weten vandaag de dag hoe belangrijk het is om hun publiek te blijven inspireren en betrekken om relaties op te bouwen en ze te enthousiasmeren. Doel is om zo veel mogelijk mensen hun passie voor het doel te doen ontwaken en ze te behouden voor het werk dat je doet. Non-profits slagen daar goed in, blijkt uit de Nonprofit Experience Index van Salesforce.org. Voor negen op de tien respondenten aan het onderzoek heeft de interactie met het goede doel een goede, of zelfs beter dan verwachte ervaring opgeleverd.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina