Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Berichten geschreven door Jaap Zeekant

  • Vakdag Fondsenwerving 2015

    1 november 2015

    Sinds enkele jaren zien we de opbrengsten stagneren en zelfs dalen. Voor het eerst sinds decennia moetne goede doelen zelfs mensen ontslaan. Gaan we bij de pakken neerzitten? Of gaan we er des te harder voor?

    Lees meer over "Vakdag Fondsenwerving 2015"
  • Verwachtingen van grote gevers in kaart gebracht

    1 november 2015

    Steeds meer fondsenwervers realiseren zich hoe belangrijk grote giften voor het werk van hun organisatie kunnen zijn. En dus richten steeds meer goede doelen zich op grote gevers. Voor het eerst is er nu een onderzoek gehouden om de verwachtingen van grote gevers in kaart te brengen. Het levert belangrijke inzichten op.

    Lees meer over "Verwachtingen van grote gevers in kaart gebracht"
  • Hart voor fondsenwerving

    1 oktober 2015

    In het verleden ben ik zo’n twintig jaar actief geweest als directielid en fondsenwerver voor een organisatie van blinden en slechtzienden, de Nederlandse Hartstichting en de Nederlandse Brandwonden Stichting. Vanuit die functies heb ik veel gezondheidsgoededoelen leren kennen, net als in de jaren daarna toen ik me geheel kon wijden aan het Vakblad Fondsenwerving.

    Lees meer over "Hart voor fondsenwerving"
  • Onderzoek Legacy Foresight toont aan. Groei nalatenschappen zet door

    1 september 2015

    In opdracht van acht Nederlandse ontvangers van nalatenschappen is deze zomer onderzoek verricht naar de Nederlandse ‘markt’ voor nalatenschappen. De intentie is om het onderzoek jaarlijks te herhalen. Dit jaar waren de deelnemers Artsen zonder Grenzen, Hartstichting, Leger des Heils, Unicef, Nierstichting, Liliane Fonds, Greenpeace en Wakker Dier. De monitor geeft tevens een marktprognose voor de komende tien jaar en een vooruitblik naar een nog langere periode. Het onderzoek is een initiatief van nalatenschappenspecialist Arjen van Ketel, die daarvoor het gerenommeerde Britse Legacy Foresight naar Nederland haalde. We vroegen enkele deelnemers naar hun ervaringen.

    Lees meer over "Onderzoek Legacy Foresight toont aan. Groei nalatenschappen zet door"
  • Het belang van merken voor nonprofits is groot

    1 september 2015

    Sinds 2012 biedt de IF-Academy in samenwerking met brand consultancy 37Celsius de leergang merkbeleid voor non-profitorganisaties aan. De leergang is een topopleiding voor managers en directeuren die (na de opleiding Fondsenwerving B) op strategisch niveau met het merkbeleid van de organisatie aan de slag willen. De leergang combineert wetenschappelijk inzicht en theorie over merkenbouw met praktijkgerichte opdrachten. Het is de enige leergang in Nederland die zich toespitst op merkbeleid voor non-profits. We spraken met Jorge Labadie, een van de kerndocenten.

    Lees meer over "Het belang van merken voor nonprofits is groot"
  • Nationale Vakdag Fondsenwerving 2015

    1 augustus 2015

    De laatste jaren is het niet meer vanzelfsprekend dat de wervingsopbrengsten stijgen. Een groeiend aantal organisaties heeft te maken met stabilisering of zelfs daling. Het wervende werk is er de afgelopen jaren niet gemakkelijker op geworden. 

    Lees meer over "Nationale Vakdag Fondsenwerving 2015"
  • Nummer 100!

    1 augustus 2015

    Dit is het honderdste nummer van Vakblad Fondsenwerving. Een goede aanleiding om de, zeer ingrijpende, veranderingen in de fondsenwerving en de filantropie in de achter ons liggende jaren in kaart te brengen. Een bewaarnummer, waarin we terugzien en vooruitkijken.

    Lees meer over "Nummer 100!"
  • Vermogensfondsen: een groep apart

    1 augustus 2015

    De ontwikkelingen in de filantropie, zoals de nieuwe regelgeving waaraan gewerkt wordt, gaan niet voorbij aan de vermogenfondsen. We vroegen Boudewijn de Blij, directeur van Fonds1818, om commentaar.

    Lees meer over "Vermogensfondsen: een groep apart"
  • Onlinewerving heeft de toekomst

    1 juni 2015

    Over de onlineontwikkelingen in de achter ons liggende jaren organiseerden we een rondetafelgesprek met David Verschoor, Marc Schoutens en Ewald Verhoog en gespreksleider Walter van Kaam: “We kijken naar de geschiedenis, de ontwikkeling en de toekomst van onlinewerving. In 1995 was een fondsenwerver in Nederland al blij als hij over e-mail beschikte, want het grootste deel had dat nog niet. We zijn in twintig jaar in een heel andere wereld terechtgekomen.’’

    Lees meer over "Onlinewerving heeft de toekomst"
  • Er is geven na de dood

    1 juni 2015

    In de jaren negentig was het absoluute 'not done': mensen benaderen voor hun nalatenschap. Ik kwam in die jaren tijdens een brainstorm met de kreet ‘er is geven na de dood’, als pay-off voor een campagne. Maar dat kon absoluut niet, volgens de collega’s.

    Lees meer over "Er is geven na de dood"
Close