Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Longfonds
-
Michael Rutgers: ‘Voor dit werk heb je een lange adem nodig’
Op een koude lenteochtend stap ik het stationsplein in Amersfoort over richting het Huis voor de Gezondheid. ‘Dit terrein is rookvrij,’ lees ik op de stoeptegels die daar liggen. Het is een van de bereikte mijlpalen in het arbeidzame leven van Michael Rutgers, ruim zeventien jaar directeur van Longfonds. Ik ga langs bij een kleurrijk figuur in de wereld van de gezondheidsfondsen en filantropie. Iemand met wie het kan schuren, maar zeker ook goed toeven is.
-
Big Data: is de sector er klaar voor?
De vierde industriële revolutie, zo wordt kunstmatige intelligentie (AI) genoemd. Nu al kunnen aardbevingen, natuurrampen en hongersnoden worden voorspeld door het gebruik van Big Data, waardoor hulpverlening sneller op gang kan komen. Goede Doelen Nederland (GDN) liet een rapport opstellen over dit onderwerp met tal van voorbeelden en tips. Het rapport is onderdeel van het innovatieprogramma ‘Verkenning van de toekomst’. ‘Als je nu niet investeert, loop je zometeen hopeloos achter’, zegt Koolstra, auteur van het boek ‘Dit is kunstmatige intelligentie’. Janina Kroese, manager Business Intelligence bij Longfonds, en Stijn Kuijpers, consultant bij Cmotions, gaan in op het gebruik van data ten behoeve van patiënten en donateurs.
-
De meest inspirerende customer journeys van 2021
Het einde van het jaar is in zicht. Hét moment om stil te staan en terug te blikken op de campagnes en customer journeys van het afgelopen jaar. Wij zien een enorme groei in het aantal customer journeys en spreken regelmatig goede doelen die er ook mee aan de slag willen. Wat ons betreft een positieve ontwikkeling, want dat betekent dat er veel meer aandacht is voor relatiegerichte fondsenwerving en het aangaan en opbouwen van duurzame relaties met donateurs.
-
Landelijk collecterende goede doelen halen door coronacrisis gemiddeld ruim 36 procent minder op met collecteweken
De collecteopbrengst van de 25 landelijk collecterende goede doelen viel door de coronacrisis 36,2 procent lager uit in vergelijking met 2019. Dat blijkt uit een rondvraag van het Vakblad fondsenwerving onder de non-profit-organisaties die in 2020 een nationale collecteweek hadden gepland. Gezamenlijk haalden de goede doelen ruim 13,2 miljoen euro minder op dan het jaar ervoor, toen de organisatoren geen rekening hoefden te houden met beperkende maatregelen. Vooral de organisaties die tussen maart en juni 2020 langs de deuren gingen, liepen veel inkomsten mis.
-
Vf 2020: Meest gelezen over het coronavirus
We kunnen natuurlijk ook niet om de gebeurtenis heen die niet alleen de goededoelensector, maar de hele wereld vanaf maart heeft ontwricht: de coronapandemie. Wie had ooit kunnen denken dat we het hele jaar thuis zouden zitten, op veilige afstand van onze collega’s, vrienden en familie. Dat er een streep zou gaan door zo goed als alle fysieke evenementen en congressen. Dat fondsenwervende strategieën opnieuw uitgevonden moesten worden, met focus op de telefoon, QR en webinar.
-
Het Longfonds en World Vision betrekken hun achterban bij het werk
Iedere ANBI is opgericht met een bepaald maatschappelijk doel voor ogen. Vaak met hele vanzelfsprekende dynamiek: een donateur geeft geld, het goede doel bepaalt hoe het geld wordt besteed en de doelgroep merkt de effecten van de investering. Maar wat als de hele boel omgedraaid wordt? Wat als de doelgroep echt invloed kan uitoefenen op de missie en de besteding?
-
Bolle wangen voor het Longfonds
Bolle wangen, een rood aangelopen gezicht, aderen die langzaam opzwellen. Ronald de Boer heeft er wel eens beter uitgezien. in een reclame voor het Longfonds houdt hij zo lang mogelijk z’n adem in en daagt de rest van Nederland uit hetzelfde te doen.