Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Verdieping
-
"Want ik ben inmiddels overleden"
Na een succesvolle poster- en televisiecampagne die startte in september 2011, is de bekendheid met de dodelijke zenuwziekte ALS gestegen naar 86 procent. Tijd voor de tweede stap, zegt directeur Eric Nolet van Stichting ALS: een directmailactie die in september huis aan huis wordt verspreid.
-
Staatssecretaris Frans Weekers over de Geefwet en meer
Sinds het ‘Convenant' in 2011 door de betrokkenen werd ondertekend, lijken de overheid en de filantropische sector elkaar gevonden te hebben. Ondanks verschillen van inzicht, is er overleg op allerlei niveaus. Het elders in de samenleving aan erosie onderhevige poldermodel lijkt hier nog springlevend.
-
Goededoelenlot of noodlot?
De Goede Doelen Loterijen hebben een positief imago. Als je wint dan is dat leuk. Win je niet, dan winnen in elk geval de goede doelen. Dat is ook de manier waarop we in het algemeen kijken naar de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij: positief en vrolijk. Maar dat is niet het hele verhaal. Het enorme succes van de afgelopen twee decennia onderstreept dat positieve beeld: het lijkt niet meer stuk te kunnen. Dat is een goed bericht voor al die goededoelenorganisaties die door de Goede Doelen Loterijen worden ondersteund. Helaas moeten we dat beeld nuanceren.
-
De Goededoelenbedrijfscoöperatie
Den Haag heeft er zijn handen vol aan: moet Nederland zich nu wel of niet op korte termijn conformeren aan drieprocentsnorm? Hierover zijn de meningen sterk verdeeld. Het blijkt geen eenvoudige discussie. De verkiezingen in september geven vast en zeker meer duidelijkheid over de opinie van de burger. Nu wil ik me hier niet gaan mengen in deze discussie. Maar met een terugtrekkende overheid en druk op de charitatieve sector komt bij mij wel een andere vraag opzetten: willen we op korte termijn accepteren dat goededoelenorganisaties relatief veel overheadkosten en investeringen maken?
-
De kracht van de Surinaamse ngo’s
Dit voorjaar verbleef Ramses Man, van het Amsterdamse fondsenwervingsbureau Nassau, twee maanden met zijn gezin in Suriname om er lokale ngo's te helpen. Ramses schreef voor Vakblad Fondsenwerving deze terugblik.
-
Fundraising in the UK
Een jaar lang wonen, werken en leven in één van de grootste en boeiendste steden ter wereld. Die kans kreeg Nienke Teunissen vorig jaar, toen ze in London aan de slag kon bij de afdeling Fundraising Clients van RAPP UK, de moedermaatschappij van WWAV. Ze greep die kans met beide handen en schreef er na terugkomst deze impressie over.
-
Fondsenwervingen schouwburg en Philharmonie Haarlem
De directie van de Stadsschouwburg en Philharmonie Haarlem, sinds 1965 samen ondergebracht in een onafhankelijke stichting, is nu zo'n vier jaar serieus bezig met fondsenwerving, na een opstartperiode van twee jaar.
-
Venture philanthropy: kapitalistische hersenen krijgen een sociaal hart
Er staat een nieuwe generatie filantropen op. Het zijn ondernemers die niets hebben tegen de gevestigde non-profitorganisaties, maar die wel denken dat hun vermogen beter en efficiënter kan worden besteed wanneer ze het zelf doen.
-
Communiceren moet je leren
In dit artikel koppelt Yvon van der Veen de theorie over overtuigende teksten aan haar bevindingen uit interviews over het onderwerp. Dit artikel is vooral interessant voor diegenen bij de fondsenwervende instellingen, die zich met communicatie bezighouden.
-
De Geefwet: kansen, gemiste kansen en bedreigingen
Per 1 januari 2012 is de Geefwet van kracht geworden. De staatssecretaris van Financiën heeft aangegeven dat deze wet ondernemerschap bij goede doelen moet bevorderen. Maar het is de vraag of dat gaat lukken.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 104
- 105
- 106
- ...
- 109
- Volgende pagina