Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Claire van Teunenbroek
-
Crowdfunding? Vergeet de beloning niet
Crowdfunding is een steeds populairdere manier voor goede doelen om online geld in te zamelen voor een specifiek project. Hoewel crowdfunding nog maar een bescheiden bijdrage levert aan het filantropische totaal, biedt het kansen die nog verder benut kunnen worden als er ook naar het aanbieden van een beloning wordt gekeken.
-
Niet de alledaagse donateurs: onderscheidende kenmerken van crowdfunding donateurs
Onderzoekers Claire van Teunenbroek en Sandra Hasanefendic keken naar de onderscheidende kenmerken van donateurs aan crowdfunding projecten en belichtten de belangrijke rol die sociale media spelen in het beïnvloeden van donatiegedrag. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten voor fondsenwervers die hun strategieën willen verfijnen om aan te sluiten bij deze trends. In dit artikel geeft Claire inzicht in de resultaten.
-
Crowdfunding door culturele instellingen: onderzoek naar de goede randvoorwaarden
Donatie- en beloning-gebaseerde crowdfunding is in Nederland, financieel gezien, vooral succesvol gebleken in de culturele sector, maar het wordt grotendeels gebruikt door privépersonen.1 Voor veel culturele instellingen is crowdfunding een nieuwe ervaring. Hoe ervaren medewerkers van culturele instellingen het gebruik van crowdfunding? Om hier een antwoord op te geven zijn er vijftien interviews afgenomen bij medewerkers verbonden aan cultuurgerelateerde crowdfundingprojecten, gefinancierd via de crowdfundingplatformen Voordekunst of Creative Funding.
-
Jaarlijks even stilstaan bij wat er speelt
De Vakdag fondsenwerving van 23 juni is een moment om elkaar weer te ontmoeten, geïnspireerd te worden en te leren. Maar het is ook een jaarlijks moment voor de sector als geheel om stil te staan bij de vraag: hoe staat het met onze professionaliteit en welke kwesties spelen er in de filantropische sector? Toen ik mijn artikel voor het Vakblad over dit onderwerp uit 2017 teruglas, viel me op dat enkele citaten van toen, ook nu aansluiten bij de inhoud van dit Vakblad én bij de opzet van de Vakdag 2022.
-
Geven in Nederland 2022: Zes inzichten voor de praktijk
Hoe is het geefgedrag en de maatschappelijke betrokkenheid veranderd in 2020-2021? Welke uitdagingen en mogelijkheden bracht de coronapandemie voor filantropische organisaties? Wat betekent de veranderende context voor geefgedrag in de nabije toekomst? Het Centrum voor Filantropische Studies bracht onlangs de resultaten van haar onderzoek ‘Geven in Nederland 2022’ uit en onderzocht het geefgedrag tijdens de coronacrisis (2020-2021). Daaruit blijkt dat de coronapandemie invloed heeft gehad op het geefgedrag van Nederlanders.