Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Impact
-
Niketan: een servet dat tafellaken wil worden
Niketan heeft na een succesvolle pitch de Impact Challenge Award 2021 gewonnen. Oprichter Antoinette Termoshuizen is als vrijwilliger al 24 jaar dagelijks aan het werk voor Niketan. Een kleine organisatie die tijdens de pandemie het roer snel heeft omgegooid. Ruim vijfhonderd gezinnen konden blijven rekenen op steun. Reden voor een gesprek met deze gepassioneerde oprichter.
-
Filantropie kan en moet juist nu gendergelijkheid versnellen
De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is wereldwijd onverminderd groot. De coronacrisis heeft deze ongelijkheid versterkt, want de impact van de pandemie is niet voor iedereen gelijk. Vrouwen, meisjes, mensen van kleur en de LGBTI+ gemeenschap worden het hardst getroffen. Als we specifiek naar vrouwen kijken, zijn de gevolgen groot. Zij staan in de frontlinie: in Europa is 76 procent van de zorgmedewerkers vrouw. Ook lopen vrouwen meer risico om hun baan te verliezen omdat ze meer zorgtaken op zich nemen. Bovendien vergroot de pandemie wereldwijd de hardnekkige ongelijkheid in het onderwijs; meisjes keren vaker dan jongens niet terug na een schoolheropening. Filantropie kan en moet juist nu worden ingezet om gendergelijkheid te versnellen.
-
De toekomst van ontwikkelingshulp: #shiftthepower
Westerse ontwikkelingshulporganisaties moeten transformeren of ze houden op te bestaan’, daar is Moses Isooba, executive director van het National NGO Forum in Oeganda, duidelijk over. Sinds een paar jaar speelt de discussie over de rol van Westerse ontwikkelingshulporganisaties in het Zuiden, onder de noemer #shiftthepower. Zuidelijke organisaties willen meer inspraak over besteding van gelden en vragen om een gelijkwaardige relatie en eigenaarschap. Het gaat niet alleen om het verschuiven van macht van Noord naar Zuid, maar ook van mannen naar vrouwen en naar lokale gemeenschappen. Dat vergt óók dat Zuidelijke organisaties niet alleen afhankelijk zijn van Noordelijke donoren maar zich ook richten op fondsenwerving in eigen land. Een gesprek met Moses Isooba, Kees de Jong en Corine Aartman van Wilde Ganzen.
-
Kleur bekennen: oranje boven!
Bent u weer een beetje bijgekomen van de sportzomer? Of misschien moet ik zeggen: ‘oranjekoorts’. Er is geen land ter wereld dat zich zo sterk vereenzelvigt met een kleur als Nederland. Nu wordt er vaak gedacht dat onze collectieve liefde voor oranje bestaat sinds de tijd van Willem van Oranje. Dat is een misverstand.
-
Kleur bekennen: de autoriteit van blauw
Wist je dat blauw de populairste kleur ter wereld is? Hij is favoriet bij meer dan de helft van alle mannen en een derde van alle vrouwen. Toch is dat niet altijd zo geweest: de oude Grieken vonden het een lelijke, barbaarse kleur en ook de Romeinen konden het maar matig waarderen — alleen dames van lichte zeden droegen in die tijd blauwe kleding.
-
Kleur bekennen: de stopping power van rood
Grappig verhaal. Rond 1830 was men in de VS druk met het aanleggen van het spoor. Om te voorkomen dat de groei van het aantal treinen tot ongelukken zou leiden, werden er kleursignalen geïntroduceerd: voor een groen licht moest je stoppen en bij een wit licht mocht je doorrijden. Maar omdat de straatverlichting ook wit was, reden veel machinisten pardoes door groen. Als nieuwe stopkleur werd voor rood gekozen, want voor de kleur van bloed, zo was de gedachte, zou je toch echt wel stoppen! Sindsdien is rood de universele kleur voor stoppen in het verkeer.
-
Coronacrisis raakte kleine goede doelen het hardst, kloof tussen grote en kleine organisaties vergroot
Kleine goede doelen hebben in 2020 de zwaarste klappen gekregen als gevolg van de coronacrisis, blijkt uit grootschalig onderzoek van toezichthouder goede doelen CBF en onderzoekers van de Radboud Universiteit. In absolute getallen is er meer geld naar de sector gegaan, maar in vergelijking met de jaren voor corona zijn zowel de grote, middelgrote als de kleine organisaties er gemiddeld op achteruit gegaan. Alarmerend is ook de groeiende kloof tussen grote en kleine organisaties.
-
Hersenstichting behaalt groot succes met app Ommetje
In 2018 schakelde de Hersenstichting het campagnebureau Better Together Agency in om samen een event te ontwikkelen waarmee de stichting fondsen kon werven en awareness voor hersenaandoeningen kon creëren. Het event werd uiteindelijk een app om mensen, met een zittend beroep, te stimuleren gedurende de dag meer te wandelen. De bouwers van de app en de Hersenstichting hoopten op zo’n 10.000 gebruikers. En toen kwam corona: 'Wat er daarna gebeurde, had niemand kunnen hopen', vertelt Andreas Tober, PR-Manager bij de Hersenstichting.
-
Kleur bekennen
Waarom warme kleuren ons opwinden en koude kleuren kalmeren
‘Wat is je favoriete kleur?’ Waarschijnlijk hoor je deze vraag al sinds je klein bent. En van psychologische test tot sollicitatiegesprek: je komt hem overal tegen. We geven veel betekenis aan kleur. Maar het wordt ook gretig gebruikt om elkaar beter te snappen ('Henk is echt heel blauw!'). En daarmee doen we niet alleen onszelf, maar ook kleur tekort. Waarom warme kleuren ons opwinden en koude kleuren kalmeren:
-
HandicapNL viert jubileum: Zestig jaar streven naar eerlijke kansen voor iedereen
HandicapNL, vroeger bekend als het Revalidatiefonds en Fonds verstandelijk gehandicapten, bestaat 60 jaar. Ondanks de naamswijzigingen door de jaren heen, is het doel altijd duidelijk geweest: de stichting maakt zich al die tijd al hard voor een samenleving waarin iedereen met een handicap – lichamelijk of geestelijk - volwaardig mee kan doen. ‘In ons land hebben ruim 2 miljoen mensen een handicap. Dat is één op de acht Nederlanders. Iets wat veel mensen zich niet realiseren’, vertelt Jeroen van de Koppel, manager Fondsenwerving en communicatie.