Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Impact
-
De prestatieloop als sponsorloop: de infrastructuur achter hardlopen voor het goede doel
Voortgestuwd door de beat die door de speakers knalt, pers je er een laatste eindsprint uit, richting de boog van de finish. Je longen branden, je benen zijn verzuurd, het zweet gutst van je voorhoofd. Het publiek juicht je toe. Op de streep gooi je je armen in de lucht: het is gelukt. Een persoonlijke overwinning, die ook nog eens geld opgebracht heeft.
-
Fondsen werven voor broodnodige extraatjes in de jeugdhulp
Het CBS publiceerde april 2024 dat 42 duizend jongeren niet thuis wonen, maar tijdelijk elders verblijven. Vakblad fondsenwerving dook in de wereld van de jeugdhulp met verblijf in instellingen. Aan het woord zijn fondsenwervers Caroline Smakman (Levvel) en Pascale Winkelmolen (Pluryn), werkzaam bij twee grote jeugdhulpinstellingen en Margot Ende (Stichting Het Vergeten Kind) en Bernique Tool (Nationaal Fonds Kinderhulp), beiden directeur.
-
Samenwerken zit in het DNA
Het Vakblad steekt in een nieuw jasje. Dat is je vast opgevallen. Tien jaar werkten we goed samen met vormgever Dana Dijkgraaf. Maatje Meulmeester-Van den Bosch deed de afgelopen jaren de tekstcorrectie. Bedankt! En nu hebben we een nieuwe vormgeving door Deelstra en de Jong.
-
Weinig aandacht voor goede doelen en maatschappelijke organisaties in verkiezingsprogramma’s
Er valt dit jaar iets te kiezen bij de Tweede Kamerverkiezingen, die op 22 november 2023 gehouden worden. Met de val van het kabinet Rutte IV en het daaropvolgende vertrek van de premier uit de politiek zien andere partijen grote kansen. Veel partijen verschijnen ten tonele met nieuwe lijsttrekkers en het politiek landschap is opgeschud door de entree van een paar nieuwe toetreders. Het zorgt ervoor dat het aantal kiezers wat nog tussen partijen ‘zweeft’ heel groot is. Maar wat wil de politiek met de filantropische sector? Wat schrijven ze in hun programma’s over bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties, doneren, impact en vrijwilligerswerk? Een inventarisatie van de programma’s van de tien grootst gepeilde partijen.
-
Innovatie
Alert zijn en inspelen op ontwikkelingen en trends is een steeds groter onderdeel van het vak van fondsenwerving.
-
Meer impact met je jaarverslag: bouwstenen van impactvolle communicatie
Het is weer jaarverslagenseizoen! In alle kantoortuinen buigen communicatiemedewerkers en fondsenwervers zich over de vraag hoe ze in hun jaarverslag dit jaar het best kunnen laten zien welke impact er is gemaakt. Altijd weer een hele klus en niet de makkelijkste. Want hoe combineer je op een leuke manier de verplichte onderdelen van een jaarverslag met een leuke en vooral ook impactvolle inhoud? Inhoud die echt gelezen wordt en waarmee je anderen kunt inspireren? Of een organisatie zich nu beperkt tot het verplichte deel (jaarrekening) of juist heel veel tijd en middelen stopt in de productie van een jaarverslag; er valt veel meer uit een jaarverslag te halen. Jacoline Plomp verdiepte zich in jaarverslagen van goede doelen en gaat in op de belangrijke bouwstenen voor een impactvol jaarverslag.
-
Een frisse blik: in gesprek met vier ‘nieuwe generatie’ fondsenwervers
Wie op zoek gaat naar een actueel thema in de fondsenwervende sector, komt de afgelopen jaren snel uit bij de vele openstaande vacatures. Er worden steeds meer goede en ervaren fondsenwervers gezocht en deze lijken steeds moeilijker te vinden. En dan moet je als sector naar alternatieven gaan kijken. Net afgestudeerden of mensen met werkervaring in de commerciële sector zijn meer en meer op zoek naar een maatschappelijk verantwoorde baan: zij zouden zomaar de nieuwe generatie fondsenwervers kunnen worden. Wie zijn de jonge en nieuwe fondsenwervers? En hoe kijken zij naar de sector en de toekomst ervan? Een gesprek met de nieuwe generatie: fondsenwerver Gitta de Vries (sinds 2022 werkzaam op het gebied van fondsenwerving), fondsenwerver Naema Abdi (sinds 2022), programma- en projectcoördinator Nicole Mooij (sinds 2019) en fondsenwerver Yolande Zuijdgeest (sinds 2019).
-
De Issuekalender: hoe meer issues hoe beter
Issues zijn onderwerpen die in de samenleving spelen. Vaak zijn ze door iemand of door een organisatie op de kaart gezet of ontstaan door maatschappelijke of politieke veranderingen. Soms komen ze ook overwaaien uit het buitenland. Denk daarbij bijvoorbeeld aan MeToo of aan de Black Lives Matter-beweging.
-
Veilig Verkeer Nederland negentig jaar actief
Veilig Verkeer Nederland (VVN) bestaat in december negentig jaar. De stichting werd destijds opgericht door burgers die zich zorgen maakten over de veiligheid in het verkeer en met name de toenemende snelheid. De tijd dat er 77 auto’s met grote wielen en een coupé achter een vierkant motorblok per duizend inwoners rondreden. In de loop der jaren groeide de VVN in omvang naar honderdduizend leden. Tegenwoordig wordt de organisatie grotendeels gefinancierd uit subsidies en werkt ze samen met tal van andere organisaties en bedrijven. De missie is nog steeds: Iedereen veilig over straat. En het werk gebeurt nog steeds met hulp van diezelfde burgers: wat nu burgerparticipatie wordt genoemd. Vakblad fondsenwerving sprak met directeur Evert-Jan Hulshof en woordvoerder Rob Stomphorst.
-
Meer zicht op impact: hoe je aan de slag kunt om je eigen impact te vergroten
Steeds meer organisaties voelen de behoefte om aan de slag te gaan met hun impact. De behoefte komt uit verschillende hoeken: soms zijn het directeuren die van hun raad van toezicht impact moeten vergroten. Soms zijn het fondsenwervers die impactinformatie zoeken om beter te kunnen werven. Of communicatiemedewerkers die over impact willen communiceren aan hun doelgroep, of zich willen verantwoorden aan donateurs. Een enkele keer zijn het impactmanagers die willen weten hoe ze impactgericht werken in hun organisatie beter kunnen borgen.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Volgende pagina