Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Vf 23-3
-
Milou de Ruig (Plastic Soup Foundation) over fondsenwerving
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer: de ambitieuze starter Milou de Ruig, fondsenwerver bij Plastic Soup Foundation. 'Door samen te werken met bedrijven kunnen we elkaar versterken.'
-
Opinie: Wat ik heb geleerd van mijn vrijwilligersreis naar India
Na 2,5 jaar werken voor het Vakblad fondsenwerving heb ik gesprekken gevoerd met allerlei spelers in de sector en heb ik een behoorlijk beeld van de motivaties en werkwijzen van goede doelen kunnen vormen. De laatste maanden probeer ik die nieuwe inzichten steeds meer te gebruiken om te reflecteren op mijn eigen positie en mijn impact in het verleden. Dat blijkt soms best confronterend te zijn. Met de kennis van nu kan ik bijvoorbeeld, terugkijkend op een vrijwilligersreis die ik in 2012 maakte, enig gevoel van schaamte over hoe het toen ging niet meer onderdrukken.
-
EESC: Duurzaam en daadkrachtig opveren na de pandemie
Op het moment van schrijven worden er in Nederland ongeveer een kwart miljoen prikken per dag gezet, loopt de ziekenhuisbezetting terug en kunnen steeds meer faciliteiten open. Kort gezegd: het ziet ernaar uit dat het ergste deel van de coronapandemie langzaamaan voorbij is. Toch heeft het virus de maatschappelijke verhoudingen flink opgeschud de afgelopen vijftien maanden, en dat laat nu zijn sporen na. Ook de goededoelensector heeft stevige klappen moeten incasseren, terwijl de inzet van non-profits ook na de coronacrisis belangrijk blijft. Sterker nog, extra maatschappelijke inzet voor bijvoorbeeld armoedebestrijding, (mentale) gezondheidszorg en de cultuursector lijkt harder nodig dan ooit.
-
Ontwerp de gewenste customer journey 'met vliegroute en kompas'
De wereld om ons heen gaat beetje bij beetje steeds meer open. De versoepelingen rondom de coronamaatregelen worden met open armen ontvangen. Zo ziet het ernaar uit dat reizen en vakanties in het buitenland deze zomer weer mogelijk worden en die vreugde is voelbaar. In deze positieve energie nemen wij jullie graag ook mee op reis. Op klantreis wel te verstaan. Are you ready for take-off?
-
Sywert
Soms blijken mensen anders te zijn dan ze zich in eerste instantie voordoen. Zo hebben we allemaal inmiddels gezien dat achter de filantropische façade die Sywert van Lienden heet een miljoenenbusiness schuilgaat.
-
Marc van den Tweel: Een bestuurder met verstand van fondsenwerving
Al jaren zeiden Marc van den Tweel, algemeen directeur van Natuurmonumenten en Jaap Zeekant (oud-hoofdredacteur) tegen elkaar dat er toch eens een interview moest komen in het Vakblad fondsenwerving. Van den Tweel memoreert eraan tijdens het gesprek. Rondom de eerste sterfdag van Jaap spreekt gastauteur Petra Hoogerwerf met Van den Tweel. Het is twee dagen voor hij de deur dicht doet bij Natuurmonumenten.
-
Kleur bekennen: de autoriteit van blauw
Wist je dat blauw de populairste kleur ter wereld is? Hij is favoriet bij meer dan de helft van alle mannen en een derde van alle vrouwen. Toch is dat niet altijd zo geweest: de oude Grieken vonden het een lelijke, barbaarse kleur en ook de Romeinen konden het maar matig waarderen — alleen dames van lichte zeden droegen in die tijd blauwe kleding.
-
Record aan zakelijke donaties voor het Rode Kruis in 2020
Het Rode Kruis heeft in 2020 met ruim twintig miljoen euro een recordbedrag aan zakelijke donaties ontvangen. Bedrijven doneren en willen samenwerken vanwege de grote maatschappelijke relevantie van het Rode Kruis, in noodsituaties en juist tijdens de coronacrisis. Vakblad fondsenwerving onderzocht de kansen en de addertjes onder het gras.
-
Nederlandse versie van de Free Wills Month een feit: 'Haalt mensen over de streep'
De eerste Gratis Testament Maand is een feit. Hoe is de actie, naar het idee van de Engelse versie, Free Wills Month, hier in Nederland verlopen en hoe kreeg de campagne vorm? Vakblad fondsenwerving spreekt Arjen van Ketel, Legacy Fundraising, Thomas Grosse Stüve van Oxfam Novib en Frances Hilbers-Kuijs van CliniClowns.