Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Vf 21-1
-
Boek: Change for Good
Omar Mahmoud en Bernard Ross kwamen vorig jaar uit met het boek Change for Good: Using Behavioral Economics for a Better World. In het boek worden al die technieken uitgelegd die in de commerciële sector inmiddels gangbaar zijn en die ook steeds meer hun weg vinden in de fondsenwervingssector. Het is kennis die maatschappelijke organisaties kan helpen hun doelstellingen te verwezenlijken.
-
De Grote Giften Gids
Sinds pak weg een jaar of twintig staat het werven van grote gevers, ook major donors genoemd, op heel wat lijstjes van fondsenwervers. Een toenemend, maar nog relatief klein aantal doelen maakt er serieus werk van. Andere zijn er af en toe mee bezig, maar ontwikkelen nog geen serieus beleid. En bij vele staat het nog steeds op dat lijstje van ‘dingen waar ik nog eens naar moet kijken.’ Maar voor het werven van grote giften is hoe dan ook een groeiende belangstelling.
-
Irma Kalkhoven over fondsenwerving: 'Pak eens de telefoon en bel een donateur'
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwerver centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Elk nummer spreken we een fondsenwerver over het vak en het eigen geefgedrag. Deze keer Irma Kalkhoven, Hoofd Fondsenwerving van Stichting AAP.
-
CFRE: internationale standaard voor fondsenwervers
Een wereldwijde kwaliteitsstandaard voor fondsenwervers, dat is kort gezegd waar CFRE, Certified Fund Raising Executive, zich voor inzet. De onafhankelijke non-profitorganisatie zorgt voor een geldig en betrouwbaar certificeringproces van professionals in de fondsenwerving. Waarom dat nodig is en wat je daar voor in huis moet hebben, leggen Becky Gilbert, raad van bestuur CFRE, en CEO en president CFRE Eva Aldrige graag uit.
-
Ondernemen volgens Isa Hoes en Medina Schuurman
De oprichting van een stichting was lang de voor de hand liggende stap om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Isa Hoes en Medina Schuurman kozen voor de social enterprise I’M en staan nu voor de zelfgekozen opdracht er een succes van te maken met als doel de overgang binnen drie jaar landelijk op de kaart te zetten. -
De Social Enterprise
Er worden nog altijd veel anbi's opgericht. Met veel enthousiasme en energie richten de oprichters zich op doelstelling en fondsenwerving. In heel wat gevallen lukt dat maar matig en is er zeker geen sprake van voorspoedige groei. Dat is logisch. Fondsenwerving is een vak en ze zijn bepaald niet de enige die uit zijn op de gunst van de gever. Zo'n anbi kan het met een omzet van enkele tienduizenden euro's per jaar of zelfs meer lang uitzingen. Toch blijft de bijdrage aan het maatschappelijk welzijn dan beperkt. Soms bekruipt ons bij de redactie het gevoel dat ze beter aansluiting hadden kunnen zoeken bij een bestaande organisatie, die bewezen heeft iets tot stand te kunnen brengen. -
Davos
Als ik aan Davos denk, denk ik aan schaatsen. Aan de titanenstrijd tussen Ard en Keesie en hoe we met het hele gezin naar vage zwart-witbeelden keken en rondetijden invulden. De Zwitserse stad was vorige maand weer in het nieuws. Niet vanwege het schaatsen, maar vanwege het Wereld Economisch Forum (WEF), een non-profitclub die van de wereld een betere plek wil maken. -
Fondsenwervende instellingen en hulptroepen in actie tegen wetgevingsplannen
Op diverse gebieden is de wet- en regelgeving zodanig toegenomen dat goede doelen daar bij hun fondsenwerving steeds meer hinder van ondervinden. De privacyregels brengen aanzienlijke administratieve lasten met zich mee en vragen veel aandacht van de mensen die de fondsenwerving uitvoeren. Het wordt moeilijker of zelfs onmogelijk om mensen telefonisch om steun te vragen, sinds het Bel-me-niet Register het zogenoemde koud bellen zo goed als onmogelijk heeft gemaakt. Staatssecretaris Mona Keijzer komt met privacyvoorstellen die verdergaande beperkingen opleveren bij het vragen van steun aan individuele mensen, in het kader van haar 'Consumentenagenda.' De aangekondigde wetgeving voor openbaarheid van giften vanaf vijftienduizend euro is het recentste voorbeeld van overheidsplannen die op ernstige bezwaren stuiten van de filantropische sector. -
Manifest tegen ePrivacy: de effecten van de maatregel
Jeroen Hogenhout schetst de gevaren van de plannen van staatssecretaris Keijzer voor de fondsenwervingssector. Vakblad fondsenwerving brengt het volledige manifest, met een toelichting. Een reactie op het manifest van de hoofdredacteur van het Vakblad is hier te lezen.
-
Centraal Bureau Fondsenwerving in Zaken
Erkende goede doelen publiceren sinds 1 maart 2019 op hun websites elk hun CBF Erkenningspaspoort, met een aantal kerngegevens waarmee de donateurs en andere belangstellenden snel inzicht kunnen krijgen in missie, activiteiten, inkomsten en bestedingen. Het publiceren van zo’n paspoort is vanaf die datum verplicht voor alle CBF-erkende fondsenwervende instellingen. Het Erkenningspaspoort is een initiatief van het CBF.