Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Vf 21-5
-
Frances Hilbers-Kuijs over fondsenwerving
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwerver centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Elk nummer spreken we een fondsenwerver over het vak en het eigen geefgedrag. Deze keer: Frances Hilbers-Kuijs, relatiebeheerder major donors, vermogensfondsen en nalatenschappen bij CliniClowns.
-
International Fund for Animal Welfare na vijftig jaar nieuwe huisstijl
Vijftig jaar lang kenmerkte de zeehond het logo van IFAW, International Fund for Animal Welfare. Maar in het nieuwe logo mocht hij niet meer terugkeren. Begin mei werd een strak en eigentijds logo gepresenteerd, in kleine letters, met een onderstreepte a en een compleet nieuwe huisstijl.
-
Purpose marketing: good for business?
Mooi verhaal. Op een dag wordt een ambtenaar van een Amerikaanse gemeente gebeld door een medewerker van een pizzaketen. De pizzaman spreekt zijn bezorgdheid uit over de slechte staat van de wegen. Door alle hobbels en gaten kan hij zijn pizza’s niet in perfecte staat afleveren bij de consument. En dat is bad for business.
-
Direct response tv
Direct response-tv is in Nederland bepaald niet het meestgebruikte kanaal. Om er succesvol mee te zijn is specifieke, dungezaaide kennis en ervaring nodig. Om misverstanden te voorkomen: het is een wervingskanaal. Een flink deel van de spotjes die we op tv zien, gaat over meer algemene communicatie. Er wordt wel een boodschap overgebracht, men probeert het imago of merk te versterken, maar op pure werving zijn ze niet gericht. Al zullen de makers er wellicht nog al eens anders over denken. Want over DRTV bestaan misverstanden.
-
Droomvluchten voor zieke kinderen met Stichting Peter Pan Club
Soms zijn er van die stichtingen die onder de radar vliegen. Maar dat geldt zeker niet in letterlijke zin voor Stichting Peter Pan Vakantieclub. Al 23 jaar stappen zieke of gehandicapte kinderen aan boord van de Peter Pan Boeing 737 van Transavia en maken een droomvlucht voor de vakantie van hun leven. Hoogste tijd om meer ruchtbaarheid aan de missie van dit goede doel te geven.
-
Silver show
September staat voor de deur. En laat dat nou de maand zijn waar ik het hele jaar naar uitkijk! Op 17 september gaat in Utrecht namelijk ’s werelds grootste evenement voor actieve vijftigplussers van start. Dus reken maar dat ik de tickets in huis heb.
-
Inkomsten uit nalatenschappen zitten weer in de lift
Nalatenschappen zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden voor de inkomsten van goede doelen, die andere kanalen – soms steeds meer – onder druk zien staan. Zoals elk jaar komt Centrum Nalatenschappen rond deze tijd voor de lezers van Vakblad fondsenwerving met een actuele stand van zaken.
-
Onlinebenchmark ZOI ook in Nederland
Nieuwe ideeën ontstaan zelden op één plek. Terwijl Walter van Kaam in Nederland het eerste grote benchmark-onderzoek ‘State of Digital Fundraising’ gelanceerd had en in 2016 en 2017 succesvol realiseerde met deelname van tientallen goede doelen, ontwikkelde Jacob Møllemose, in Denemarken een vergelijkbaar digitaal concept: ZOI.
-
Podcasting populair
Begin deze eeuw kwam de podcast op. Het is een samentrekking van ipod en broadcast. Het was de tijd van de iPod, dat handige apparaat van Apple, dat in razend tempo de plaats had ingenomen van de draagbare cd-speler, de discman. Die had op zijn beurt in een stevig tempo de walkman vervangen, de draagbare cassettespeler. Met de iPod kon je via internet gemakkelijk audiobestanden laden en vervolgens afluisteren, waar je je ook bevond. En je kon er nog iets naast doen ook, zoals autorijden of strijken. Ik had verwacht dat de podcast een snelle ontwikkeling zou doormaken.