Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Berichten over Vf 19-2
-
Fondsenwerving of/en filantropie?
De Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI) werd in 2016 Goede Doelen Nederland (niet GDN!). In datzelfde jaar werd Het Instituut Fondsenwerving omgedoopt in Nederland Filantropieland. De samenwerkingsvorm van de brancheorganisaties in ons werkveld heet Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF). Alleen bij de vermogensfondsen kan je zien dat dat geld ooit bijeengebracht is: Vereniging van Fondsen (FIN). In rap tempo is zo het begrip fondsenwerving verdwenen.
-
Gosse Bosma president European Fundraising Association
Toen in 1991 een aantal charidirecteuren en hoofden Fondsenwerving de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (nu Goede Doelen Nederland) en het Nederlands Genootschap van Fondsenwervers (opgegaan in Nederland Filantropieland) oprichtten, behoorden ze daarmee in de Europese fondsenwervingssector tot de voorhoede. In de jaren daarna kwamen veel van de Europese landen langszij en in 2002 werd EFA opgericht.
-
Red de petitie!
In de zomer van 2014 stellen twee activisten de schending van mensenrechten in Azerbeidzjan aan de kaak. Hun kritiek schiet de overheid in het verkeerde keelgat: een paar dagen later worden ze opgepakt en veroordeeld tot achtenhalf en zeven jaar gevangenisstraf.
-
Alweer een nieuw boek van Petra Hoogerwerf
Petra Hoogerwerf, oprichter van Veleda advies, kan met recht de meest publicerende auteur in onze sector worden genoemd. Naast haar vele boeken schreef ze ook artikelen en spreekt ze op conferenties. Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart werd met ruim 3000 exemplaren het bestverkochte boek op dit vakgebied. In 2017 verschijnt alweer haar nieuwe boek ‘Echte winst. Over ondernemen met impact.’ Met recht kan ze als vernieuwer worden gezien die ons vakgebied voortdurend een spiegel voorhoudt.
-
Amsterdammers helpen Amsterdammers
In Het Parool verschijnt elke zaterdag een verhaal van een minderbedeelde Amsterdammer die een dringende wens heeft. En die wordt vervolgens vervuld. Een opmerkelijk charitassprookje waar de fondsenwerving nu eens niet en de bestedingskant wél de meeste hoofdbrekers oplevert.
-
Briefing
Weet u wat het punt is met creatieve mensen? Ze willen steeds creatief zijn. Echt, ze kunnen zichzelf niet helpen: ook al heb je er helemaal niet om gevraagd, ze móeten iets origineels bedenken. En daarbij geldt meestal: hoe gekker en mooier, hoe beter.
-
De journalist als fondsenwerver
De laatste jaren lijkt het in de media in toenemende mate over de media zelf te gaan. De oude verdienmodellen zijn niet meer in staat onafhankelijke media in ruime mate in de lucht te houden. Is fondsenwerving de oplossing? We spraken met journalistieke initiatiefnemer Teun Gautier en vervolgens met Peter Elshout, directeur van de Groene Amsterdammer.
-
Risico's: vriend of vijand van je goede naam
Als iets de gemoederen hoog doet oplopen, is het wel een goed doel dat publicitair in de problemen komt. We kunnen ons allemaal de voorbeelden herinneren, soms van jaren terug. Zo lang kan het effect van een misser na-ijlen. Fondsenwervende instellingen lopen nu eenmaal risico’s en misschien wel meer dan gemiddeld. Immers, werken aan verandering in de wereld betekent risico’s nemen. Zeker voor hen die in het zuiden werken. Daarom is het vreemd dat het goed omgaan met risico’s zo weinig aandacht krijgt.
-
Waar het mis kan gaan (en ging)
In het artikel hiervoor gaat het over risico's. We illustreren de noodzaak om daarover na te denken met een aantal actuele ontwikkelingen
en gebeurtenissen. -
Hoe natuurmonumenten OERRR werd
Op 15 februari 2012 om 15.00 uur had René Terhorst van Natuurmonumenten zijn OERRR-moment. Dat was het begin van wat OERRR zou worden. Met veel enthousiasme gingen ze aan de slag bij Natuurmonumenten. Maar dat het zo succesvol zou worden, was ook voor hen een verrassing.