Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Verdieping
-
De staat van de dienstverlening: digitaler, meer verbonden en hoe efficiënter hoe beter
Er is steeds meer vraag naar het werk van goede doelen. Hoewel dat voor de pandemie uitbrak ook al het geval was, is de groei door corona geëscaleerd. Dat vraagt veel van liefdadigheidsorganisaties die hun achterban willen blijven bedienen, ondanks de behoefte aan innovatie en problemen zoals financieringstekorten. Zij hebben nieuwe vaardigheden nodig om hun diensten op te schalen. Uit de data van meer dan zevenduizend klantenserviceprofessionals, waaronder 140 vertegenwoordigers van non-profits, distilleerde Salesforce.org vijf servicetrends waar je op door kan bouwen in het whitepaper ‘State of Service for Nonprofits’. In dit artikel lichten we er twee uit.
-
Eric van Leeuwen (Hartstichting) over fondsenwerving
In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer fondsenwerver Eric van Leeuwen die zich sinds 2009 in nalatenschappen heeft gespecialiseerd. Sinds 2018 doet hij dit als senior fondsenwerver bij de Hartstichting: 'De meest waardevolle informatie komt uit gesprekken met de donateur.'
-
De toekomst van ontwikkelingshulp: #shiftthepower
Westerse ontwikkelingshulporganisaties moeten transformeren of ze houden op te bestaan’, daar is Moses Isooba, executive director van het National NGO Forum in Oeganda, duidelijk over. Sinds een paar jaar speelt de discussie over de rol van Westerse ontwikkelingshulporganisaties in het Zuiden, onder de noemer #shiftthepower. Zuidelijke organisaties willen meer inspraak over besteding van gelden en vragen om een gelijkwaardige relatie en eigenaarschap. Het gaat niet alleen om het verschuiven van macht van Noord naar Zuid, maar ook van mannen naar vrouwen en naar lokale gemeenschappen. Dat vergt óók dat Zuidelijke organisaties niet alleen afhankelijk zijn van Noordelijke donoren maar zich ook richten op fondsenwerving in eigen land. Een gesprek met Moses Isooba, Kees de Jong en Corine Aartman van Wilde Ganzen.
-
Samen winnen of verliezen?
In de internationale filantropische sector stappen steeds meer financiers over naar een vorm van flexibele, op vertrouwen gebaseerde financiering voor non-profitorganisaties1. Volgens diverse wetenschappers2 biedt deze manier van financiering veel positieve gevolgen voor nonprofitorganisaties, zoals een toename in flexibiliteit en investeringen in organisatiekosten. De wetenschap is echter verdeeld over de vraag hoe non-profitorganisaties die een ongeoormerkte, langetermijnfinanciering ontvangen, deze manier van samenwerking ervaren, en of een relatie tussen gever en ontvanger ooit gelijkwaardig kan zijn.
-
De meest inspirerende customer journeys van 2021
Het einde van het jaar is in zicht. Hét moment om stil te staan en terug te blikken op de campagnes en customer journeys van het afgelopen jaar. Wij zien een enorme groei in het aantal customer journeys en spreken regelmatig goede doelen die er ook mee aan de slag willen. Wat ons betreft een positieve ontwikkeling, want dat betekent dat er veel meer aandacht is voor relatiegerichte fondsenwerving en het aangaan en opbouwen van duurzame relaties met donateurs.
-
Ervaringen donateurs, vrijwilligers en beneficianten: negen op tien is (meer dan) tevreden
Non-profits weten vandaag de dag hoe belangrijk het is om hun publiek te blijven inspireren en betrekken om relaties op te bouwen en ze te enthousiasmeren. Doel is om zo veel mogelijk mensen hun passie voor het doel te doen ontwaken en ze te behouden voor het werk dat je doet. Non-profits slagen daar goed in, blijkt uit de Nonprofit Experience Index van Salesforce.org. Voor negen op de tien respondenten aan het onderzoek heeft de interactie met het goede doel een goede, of zelfs beter dan verwachte ervaring opgeleverd.
-
Boekrecensie: 'Digital Fundraising' van Ewald Verhoog
Goede doelen worden softwarebedrijven, schrijft Ewald Verhoog. Staat online fundraising nu nog op 8,7 procent in Blackbaud’s Charitable Giving Study (2019), de verwachting is dat dit doorgroeit naar dertig procent in 2035. Zelf meent Verhoog dat dit zelfs naar vijftig procent gaat. Digitale fondsenwerving noemt hij een combinatie van onlineacquisitie, een CRM-systeem en marketing automatisering. In de communicatie moet het goede doel vooral liefde geven aan de (potentiële) gever (‘nurture, nurture, ask’).
-
Vf 2021: Alle ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving
Dit jaar hadden we een groot deel van het jaar te maken met een demissionair en daarmee minder krachtig kabinet. Daarbij vroeg de coronacrisis ook nog een hoop aandacht. Het betekende niet dat er niets is gebeurd op het gebied van wet- en regelgeving voor non-profits. De belangrijkste gebeurtenissen en dossiers op het gebied van legislatie op een rijtje, nog lopend én al afgesloten.
-
Vf 2021: in vogelvlucht door het jaar aan de hand van veertien Vf-artikelen
2021 was een jaar waarin er weer van alles gebeurde in de immer dynamische goededoelensector. In deze lijst vatten we het beste uit het blad voor je samen. Deze artikelen móét je dit jaar gelezen hebben. Wil je specifiek meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van de wet- en regelgeving? Dan kan je bij dit artikel terecht.
-
Zakat: ‘Financiële bijdrage waarmee de gever groeit door anderen in zijn omgeving te doen groeien’
Filantropie is een inherent gegeven in het leven van moslims, en een belangrijk aspect van de islamitische geefcultuur is Zakat. Niet voor niets is Zakat een van de vijf zuilen van de Islam. Een gesprek over het belang van Zakat en de Islamitische filantropiecultuur met Imad el Fadili, directeur van het Nationaal Zakat Fonds (NZF), dat de opbrengsten uit Zakat op een duurzame manier wil gebruiken om in Nederland armoede te bestrijden en moslims te bekrachtigen.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 19
- 20
- 21
- ...
- 109
- Volgende pagina