Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Voorpagina
De rijkdom van emoties: Verdriet
Emoties zijn even vreemd als vanzelfsprekend. Ze laten ons afwisselend vechten, vluchten of verstijven, maar denk maar niet dat je daar zelf controle over hebt. In mijn vorige column ging het over angst en de manier waarop goede doelen op deze emotie inspelen. Deze keer gaat het over verdriet.
-
Nieuws
Belgische organisaties uiten zorgen over verlaging fiscale aftrekbaarheid giften
-
Macheo: de kruisbestuiving tussen Afrikaanse en westerse filantropieculturen
Nieuws
-
KiKa eerste winnaar Ster Gouden Loeki voor goede doelen
Lees meer over "KiKa eerste winnaar Ster Gouden Loeki voor goede doelen" -
Kabinet neemt anbi-status Extinction Rebellion niet af, ondanks meerderheid Kamer
Lees meer over "Kabinet neemt anbi-status Extinction Rebellion niet af, ondanks meerderheid Kamer" -
Postcode Loterij kent tien miljoen uit Droomfonds toe aan Kidnie (Nierstichting)
Lees meer over "Postcode Loterij kent tien miljoen uit Droomfonds toe aan Kidnie (Nierstichting)" -
VluchtelingenWerk sleept Friends of Search Award in de wacht
Lees meer over "VluchtelingenWerk sleept Friends of Search Award in de wacht" -
Eén jaar Nationaal Holocaustmuseum (+ weggeefactie!)
Lees meer over "Eén jaar Nationaal Holocaustmuseum (+ weggeefactie!)"
Must reads
-
Alexander Ribbink: ‘Ik heb moeite met het woord filantroop’ Interview
Lees meer over "Alexander Ribbink: ‘Ik heb moeite met het woord filantroop’" -
In acht stappen naar een succesvolle AI-pilot
Lees meer over "In acht stappen naar een succesvolle AI-pilot" -
De match tussen verwachtingen van goede doelen en bedrijven Onderzoek
Lees meer over "De match tussen verwachtingen van goede doelen en bedrijven"
Verdieping
-
Onderzoek Scriptie-onderzoek: structuur en strategie als fundament voor fondsenwervend succes
Het succes van goede doelen is afhankelijk van hun vermogen om duurzaam donateurs te werven. Maar aan welke knoppen kun je draaien, zodat er bijgedragen wordt aan deze groei? Dit artikel geeft, op basis van onderzoek door de auteur uitgevoerd voor zijn Masterthesis aan De Haagse Hogeschool, inzicht in de relatie tussen organisatiestructuren en marketingstrategieën binnen de goededoelensector.
-
Interview Frits Hirschstein: Geef iedereen een glimlach op het gezicht
Frits Hirschstein richtte in 2002 KiKa op. Na twintig jaar ging hij in 2023 met pensioen. Bij zijn afscheid zei dr. Rob Pieters, kompaan van het eerste uur: ‘Frits heeft zich enorm sterk gemaakt om het onderzoek naar kinderkanker te versnellen.’ Hirschstein zelf schreef in 2024 een boek over zijn ervaringen bij KiKa, met de prikkelende titel ‘Doe het in één keer goed!’. Tegenwoordig helpt hij voor 25 procent van zijn tijd goede doelen.
-
Column Column De Geefpartner: Maayke Botman (Oranje Fonds)
Een collega zegt wel eens gekscherend dat wij straks, als adviseurs Bestedingen, overbodig zijn omdat AI ons werk zal overnemen. Met één druk op de knop kunnen toezeggings- of afwijzingsbrieven dan uit het systeem rollen. Hoewel de ontwikkelingen razendsnel gaan, blijft het de vraag: wat gaat er verloren aan maatwerk?
-
Vuistregels voor online conversie
De gemiddelde conversie van websites in Nederland is al jaren stabiel rond de twee procent. Fondsenwervende websites zijn daar geen uitzondering op. Het betekent dat gemiddeld twee van de honderd bezoekers een donatie doen. Een andere vuistregel is dat drie procent van de bezoekers aan fondsenwervende websites een e-mailadres achterlaat. Met licht stijgende bezoekersaantallen zorgt dit ervoor dat er steeds meer online donaties binnenkomen. Maar het gaat niet hard.
-
Onderzoek Marktonderzoek: Effectief inzicht krijgen in doelgroepen en trends
Marktonderzoek is niet langer het exclusieve domein van commerciële bedrijven. Ook goede doelen en culturele organisaties hebben steeds meer te winnen bij het gebruik van deze methode om hun impact te vergroten en hun strategie te versterken. Met goed onderzoek leren zij hun doelgroepen beter kennen, ontdekken zij verbeterpunten in hun dienstverlening en maken zij gefundeerde keuzes. Maar hoe zet je marktonderzoek effectief in? En welke trends zijn belangrijk om in de gaten te houden? In dit artikel komen de mogelijkheden aan bod aan de hand van voorbeelden uit recent onderzoek, waaronder een onderzoek uitgevoerd met de Hersenstichting.
-
Interview Jongeren kunnen de wereld in beweging brengen
-
Editorial Gure wind uit Amerika
-
Onderzoek Interview Natasja Schipper over fondsenwerving: ‘Neem iedereen die aan je doneert serieus’
-
Het bouwen van een beweging
Vacatures
Stichting Texels Museum
Medewerker Fondsenwerving
- De Koog (Texel)
Vogelbescherming
Ervaren Programmamanager
- Zeist
Evenementen
Masterclass 'Donor Journeys'

Workshop Fondsenwerving Zakelijke Markt 1: Hoe kom ik aan tafel bij bedrijven?

Webinar: Stichting Metakids met Buckaroo over 3FM’s Serious Request

Al 27 jaar hét vakblad over fondsenwerving en filantropie in Nederland
Lees hier het laatste nummer:
Tip de redactie
Ideeën voor een artikel, column of nieuwsbericht? Neem contact met ons op
Ideeën voor een artikel, column of nieuwsbericht? Neem contact met ons op